Hur stor risk för fång?

Maris_

Trådstartare
Våra shettisar rymde ur hagen igår och hittade förstås hösilagebalen. Vi vet inte hur länge de var ute och hur mycket de hade ätit.

De äter i vanliga fall ca 3-4 kg var/dygn. Nu kan de ha ätit hela natten om det vill sig riktigt illa, men jag tror inte att de varit ute så länge. Men iaf, hur stor är risken för fång? Kan man göra något för att undvika det? Eller är det bara att vänta och se?

/ maris

Sv: Hur stor risk för fång?

Mitt tycke (ej utb): Tror inte att risken för fång är så stor om hästarna mummsat i sej av hösilagen. Tror dock att risken hade varit mycket större om det var krafftfoder de petat i sig, sägen säger att det är kolhydraterna som är farliga (alltså fång framkallande). Tror snarae att risken för förstoppning är större än fång. Men som sagt det är min personliga åsikt och jag är inte utb. i området :)

Lycka till nu...
ps ring en vet. och hör med dem så slipper du gå och vara orolig =)

Risken är väldigt liten det beror lite på när det är skördat.
Att kyla benen med iskallt vatten kontinuerligt i 48 timmar kan förebygga fång.
PL

Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig över att de ska få fång av att det stått och ätit ensilage fritt över max en natt. Risken är nog minimal.

Vi har ett väldigt bra ensilage och har 2 shettisar som har fri tillgång på det och ingen av dessa har haft minsta lilla fångkänning.

Har dina haft fång tidigare, så kan det ju vara bra att göra som PL föreslår, samt hålla ett extra öga på dem några dagar.

allvar...jag gjorde min tappskokompetens 2005 våren...för 2 hovslagare...karsten och micke heter de..v.et inte vad d heter i efternamn...hmm

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 921
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30