Hur stor på d-ponny?

Känner du dig för stor? Utan att sett dig och hästen så skulle jag spontant tycka det är lite stort och långt för att rida varje dag. Någon enstaka gång ibland, absolut.

Beror helt på ponnyn och hur den är byggd. En smäcker ponny på 141 cm är det kanske inte så lämpligt att rida varje dag, en kraftig ponny på 148 cm som sväljer mycket ben tycker jag absolut inte att det vore ett problem.

Beror på modell. Em maxad och grövre typ irländare skulle jag säga går bra, men ingen nätt & ädel sportponny, inte dagligen åtminstone.

Generellt skulle jag inte tycka att du är för stor, sen finns det säkert lägre och nättare ponnyer som blir lite små men de borde inte vara många. Min maxade C-ponny rids nu av en kille strax över 170 cm, de passar väldigt bra ihop för stunden. Ponnyn är inte särskilt grov, utan en ganska standard sportponny.

Generellt skulle jag inte tycka att du är för stor, sen finns det säkert lägre och nättare ponnyer som blir lite små men de borde inte vara många. Min maxade C-ponny rids nu av en kille strax över 170 cm, de passar väldigt bra ihop för stunden. Ponnyn är inte särskilt grov, utan en ganska standard sportponny.
Min c-ponny, inte maxad visserligen men runt 138, rida av min dotter som är runt 140-145 och det är proportionerligt, haft medryttare på under 160 cm som väldigt på gränsen ut. Han är också standard sportponny. 🙂

Spontant skulle jag säga att ja du är för stor för D-ponny, ffa viktmässigt. Man måste räkna sin egen vikt + utrustningen och beroende på vilken sadel man har kan det bli en del kilon extra. Jag har dålig koll på vad en genomsnittlig engelsk sadel väger men räknar man sadel + stigbyglar, gjord, schabrak/pad så är man nog snabbt uppe i närmare 10 kg extra. Det kan absolut gå bra någon gång ibland men jag skulle inte utsätta hästen för det regelbundet. Rider du western med en traditionell westernsadel så är man snabbt uppe i närmare 20 kg utrustning utöver sin egen vikt.

Jag skulle säga att det beror helt på vad det är för ponny. Max 20% av sin egen vikt ska en häst bära. Rider man flera ggr/veckan tycker jag att man ska ligga närmare 15% som max iaf.
Min maxade c-ponny ska väger 450 kg i normalhull (och den vikten man ska gå efter) 450 x 20% är 90 kg, 450x15% är 67,5 kg. Så en något grövre d- ponny i normalhull tycker jag inte ska vara ett problem.

Min mamma är i ungefär samma storlek som dig och hon har en maxad d-ponny som är ganska grov och dom passar jätte bra! Och jag har även nyss fått en ponny som är ungefär 140 och ganska så "normal grov" men mamma kan rida henne också några gånger iveckan. Hon ser ju lite lång ut men inte så det inte går liksom. Men hon kanske inte skulle passa att tävla med min ponny tillexempel.

Det beror på hur ponnyn är byggd, hur musklad den är och om den är tränad för det och framförallt vad du ska göra. Är det en blivande hopp/fälttävlanshäst är nog de flesta i minsta laget.

Så länge du har god balans och kan rida är du inte för stor för en d-ponny. Sen är ju allting relativt, men tittar man på vuxna män som rider så "ser" ju de också gärna lite stora ut på vissa hästar och de tävlar i eliten.

Är jag för stor för d-ponny?? Är ca 172 och väger ca 68 kg.
Beror ju väldigt på typ av häst. Min ponny var ca 145 med grov kropp och korta små ben. Han hade lika bred sadel som mitt grova halvblod. Han bar lätt mig dagligen. Gjorde också med lätthet läggnigar med mig på.
Jag är 172 och kunde absolut pendla upp till 68 kg ibland. Han var aldrig halt, utom en skärskada och hovböld, under våra 20 år ihop. Mådde kanon och reds ända tills han var 30 år och togs bort.
Men visst kan man få tänka mer på HUR man rider dem. Se till att de bär korrekt i balans etc och se till att man själv är balanserad om man är lång.

Jag är 176 och väger ungefär lika. Vägde runt 60kg men lika lång när vi sålde min d ponny, hon var kraftigare byggd och maxad.

Efter det har jag bara haft storhäst men kan fortfarande rida d ponny som är i samma byggnation som min gamla d ponny då och då, men inget jag gör regelbundet längre.

Kort och gott så tycker jag det inte låter för stort, sålänge hästen inte är mindre d ponny och spinkig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 061
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 468
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar