Hur stor kommer han att bli? (B-ponny fråga)

ponnymamma

Trådstartare
Hej!
Vi har köpt en 3-årig B-ponny. Hans pappa är en welsh C-ponny, 134 cm hög. Mamman är en shetlandsponny på 110 cm. Ponnyn är nykastrerad och har har börjat växa till sig där efter.

Idag, ganska precis 3 år fyllda mäter han 112 cm. Han är något bakhög. Hur hög tror ni att han kan bli? Har läst allt mellan att ponnyn är färdigvuxna vid tre år till att de kan spurta nästan en decimeter efter 3 års åldern. Vad tror ni experter?:confused:

20090712571.jpg

Sv: Hur stor kommer han att bli? (B-ponny fråga)

Det är svårt att direkt säga, welshar växer fort så om han är tre nu så växer han nog ifatt bakdelen. Men en del welshar är lite överbyggda bak så helt säker kan man inte vara. Raser som NF och Connemara växer sent, men welsh växer tidigt! Jag tippar på 2 cm till kanske i bästa fall! Hur växer Shetland tidigt eller sent? Den teorin håller bra då ett sto kan ge ca en kategori över sin egna mankhöjd oavsett storlek på hingst.

shettisar växer sent har jag uppfattat det som.

Både u, ue var över tillåtet shettismått. Så med andra ord tror inte du att han blir ett dugg större än mamman? Pappans mått som C-ponny påverkar inte alls?

Jag är helt grön på ponny, men mina holsteiner och halvblod har dragit iväg även efter 3 år. Hade en vallack som växte från 164 cm till 171 mellan 3 och 5 år.

Jo han kan bli ca 10 cm större än mamman. Vi har hingst station och vi seminerar små ston med våra ponny hingstar, i snitt blir en avkomma efter ett sto som är 120 cm hög ca 130 cm med en pappa som är 148 cm. Welshar växer snabbt. Halvblod växer väldigt sent det gör sällan ponnier. Jag tror inte din ponny blir mer än 116 - 118 cm hög, men jag kan ha fel. Våra ponnier växer endast någon enstaka cm efter dom fyllt 3 år. (Ridponnier och Welsh B).

okej då är jag med.
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på mina förvirrade frågor:confused:

Det är min 6 åriga dotters ponny så 118 vore perfekt. Om han stannar på 112 vore det lite synd. Men men, det är alltid en chansning med korsningar.

okej då är jag med.
Tack snälla för att du tar dig tid att svara på mina förvirrade frågor:confused:

Det är min 6 åriga dotters ponny så 118 vore perfekt. Om han stannar på 112 vore det lite synd. Men men, det är alltid en chansning med korsningar.

Jag hittade grannens shettissto en morgon i hagen hos min arabhingst, och naturligtvis fölade hon året efter, den avkomman blev 125cm som vuxen, (Fader 153cm moder 110 cm), det stoet har en avkomma efter Welsh sec C som är 3 år och fortfarande B-Ponny(129cm) hon verkar lite sent utvecklad så hon kanske växer 2-3 cm till.

Så då är jag inte ute och cyklar om jag hoppas på närmare 120?

Nja shettis växer snabbt på höjden men länge på bredden så med de två raserna är risken stor att han inte växer så mycket på höjden alls mer. Bara breddar sig och blir lite grövre kanske.
Har själv haft en likadan korsning och han växte inte en centimeter efter han fyll tre på höjden.

Nja shettis växer snabbt på höjden men länge på bredden så med de två raserna är risken stor att han inte växer så mycket på höjden alls mer. Bara breddar sig och blir lite grövre kanske.
Har själv haft en likadan korsning och han växte inte en centimeter efter han fyll tre på höjden.

okej. Jag har måtten på hans helsyster, hon var lika hög som tvååring, något högre som treåring och 121 som sjuåring.

Jaja, jag får hoppas på det bästa. Har en d-ponny på tillväxt så jag hoppas hon inte växer ur honom innan det är dags att byta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·
Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
2 835
Senast: Harbor
·
Dressyr Efter att utbildat ungponnyer en tid kan jag inte låta bli att drömma om min framtida stjärna. Det lär inte bli än på ett par år men...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
22 532
Senast: Farle
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025
  • Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit