Hur stor barnponny?

Sv: Hur stor barnponny?

Russ också ett bra alternativ.

Det viktigaste ponnyn är snäll i hantering, du vill ju att barnen ska kunna borsta, gulla, klappa, mata själva.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Lite så var det för mig också. Jag började på ridskola som 8-åring och fick redan då rida b- och c-ponnier för att de var de minsta som fanns på ridskolan.

Som 9-åring blev jag skötare till en stor häst, ca 150 hög. Fick stå på pall ibland för att nå ordentligt men det funkade lika bra det. Så jag känner inte igen mig i det andra skriver att det skulle vara så himla dåligt med en för stor ponny. Visst att en 4-åring inte ska ha en d-ponny, men en b-ponny blir ju inte så jättemycket för stor. Och jag kommer ändå inte låta dem ta hand om ponnyn själva utan kommer vara med hela tiden för att hjälpa tills de är så stora och vana att de klarar det själva.

Så en b-ponny får det nog bli, av den lite grövre typen så de kan ha den länge.
 
Sv: Hur stor barnponny?

pall är bra att ha :p
sålänge hästen är snäll så har storleken ingen betydelse.
min kusin då 10 år rider och sköter min foderhäst på 168 utan problem, under uppsikt dock :p.
nuförtiden så låter jag henne sadla osv själv, tränsa är dock lite jobbigt då hästen tar upp huvudet och hoppa upp går bra själv också då hästen står still tills man ber henne gå.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag hade en jätteliten shettis till mina barn, 84cm var han.
De kunde rida på honom upp till 7 år ungefär.
Din minsta är bara 2 år och skulle då kunna rida på en sådan ponny i 5 år.
Sedan så kan man köra dem.
Pulka efter shettis är jättekul.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Så en b-ponny får det nog bli, av den lite grövre typen så de kan ha den länge.

Varför skall de kunna ha ponnyn länge?
Små barn behöver en snäll och sävlig ponny som inte hittar på något och inte gör snabba, oförutsedda rörelser.
Större och ridvana barn vill ha pigga och självgående ponnyer, annars så ledsnar de.
Så behovet kommer i alla fall att ändras och då inte bara vad gäller storleken.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Som jag tidigare har skrivit så finns här bara 2 stallplatser. En till min häst och en där jag kan ha ponnyn.
Jag vägrar köpa en ponny bara för att sälja den när barnen är för stora och eftersom det inte finns plats för fler så vill jag ha en ponny som de kan rida så länge som möjligt. Sen när de är för stora för den så får de rida den stora hästen och köra ponnyn istället.

När jag köper djur (oavsett om det är häst, hund eller katt) så är det med tanken att de ska stanna resten av livet, även om intressen eller annat ändras. Man säljer inte sina vänner och familjemedlemmar.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Så jag tänker mig en b-ponny. Lagom stor att lära sig rida på, men hur länge är den lagom stor? Var går maxgränsen för ryttare på b-ponny tycker ni?
Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. :confused:
DU frågar om hur stor barnponny vi tycker du ska ha, men har redan bestämt dig för vad du ska ha.
En stor shetlandsponny bär en lika stor ryttare som en hyfsat maxad B-ponny av normalmodell gör. De är liksom olika i kroppskonstitutionen, så det ÄR så.
Den stora skillnaden är att ett litet barn når att borsta mer än benen och magen på sin ponny om den är tillräckligt liten... Nog för att ett större barn kanske kan stå på pall och borsta om det behövs, men ingen förälder med förståndet i behåll skulle vilja ha en ofokuserad fyraåring stående på en pall bredvid en häst. Än mindre en tvååring!
Lyckan är också fullständig när man som litet barn kan nå upp och lägga på sadeln själv, även om man behöver hjälp att spänna fast den.

Det är just det där med att shetlandsponnyn är en så lagom stor ponny till små barn som gjort att jag uppskattat mina shettisar mer än någonsin medan barnen varit små. Med rätt ponny kan man liksom låta barnen hantera dem lite själva utan att det blir så himla stora risker av det. Som här till exempel, när då 3½-årige sonen bestämde sig för att han ville leda ut sin ponny till hagen. Som synes går jag tätt bakom och ponnyn ifråga är verkligen en vältestad bra barnponny.
IMAG0236.jpg

Samma barn och samma ponny några månader tidigare:
IMAG0156-1.jpg

Denna ponny är alltså 98 cm hög och det känns rätt okej. En maxad B-ponny skulle vara 30 cm högre och det skulle inte alls kännas lika okej, för mig i alla fall.

Det jag frågar mig är om du vill att barnen ska ha roligt med sin ponny medan de är små, eller om du ska hålla tummarna att de fortfarande är intresserade om 10 år? För mig är det som när man köper hjälm och väst till barnet => man ska köpa lagom stort NU, inte något att växa i....
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor barnponny?

Nej, jag har inte bestämt mig. I så fall skulle jag inte fråga.
Jag har TÄNKT mig en b-ponny, det är inte samma sak som att ha bestämt sig. Jag kan tänka mig en stor shettis också.
Jag vill ha åsikter och tips för det kanske är nåt jag missat att tänka på.
Men det lutar åt en b-ponny, det gör det. Därmed inte sagt att jag bestämt mig helt. Och att det skulle vara en maxad b-ponny har jag aldrig sagt. Jag har mer tänkt mig en liten/mellanstor b-ponny. Så maxad vet jag inte var du fått det ifrån.
Jag håller dock inte med de som tycker att en b-ponny är alldeles för stor för så små barn.

Bara för att jag vill ha råd och åsikter så behöver jag väl inte hålla med om allt som skrivs? Att jag tycker tvärtom betyder inte att jag har bestämt mig för något. Jag tänker inte ändra mig på punkten att köpa en häst som behöver bytas ut snart igen. Jag säljer inte mina djur som jag har skaffat mig!
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag vill ha åsikter och tips för det kanske är nåt jag missat att tänka på.

Ja du har missat att om barnen inte tycker att det är roligt nu så har du ingen nytta av att den stor nog om 10 år.
De kommer att ha ledsnat efter första månaderna.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Ser att din kille har säkerhetsväst på sig! vart har du hittat en i storlek till en treåring? har letat lite men inte hittat nån... :(
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag tänker inte ändra mig på punkten att köpa en häst som behöver bytas ut snart igen. Jag säljer inte mina djur som jag har skaffat mig!

Nej, då är ju alternativen bara en på tok för stor ponny eller en lite mer lagom ponny som dina barn om X antal år får nöja sig med att "bara" köra, tömköra, träna agility, promenera med eller nåt annat kul som inte är ridning.
Det är en omöjlig ekvation att hitta en ponny som är något så när lagom liten nu, som barnen kommer kunna rida om många år. De är ju pyttesmå!
Som någon annan nämnt är risken också att barnen tröttnar fortare om ponnyn är alldeles för stor för dem att hantera. En tvååring ståendes på en pall för att borsta häst känns lite läskigt, tycker jag.

Det kanske är bättre isåfall, om du verkligen vill kunna ha ponnyn kvar resten av dens liv, att du köper en ponny som du vill ha och kan motionera? T.ex. en inkörd ponny som du vill och kan köra. Så får barnen låna din ponny ibland, om de vill.
För även om du köper en b-ponny så kommer ju barnen troligen växa ur den också om ett antal år, och då kanske ponnyn ändå behöver motion. Rider barnen då din större häst blir det antagligen du som "åker på" att motionera ponnyn.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur stor barnponny?

Men måste det vara så då? Att de helt säkert kommer tycka att det är urtråkigt med hästar bara för att de inte når att lägga på sadeln själva?

Jag själv är uppvuxen med ponnuer och hästar som enligt de flesta i denna tråden är alldeles för stora, men jag tröttnade minnsann inte. Och jag hade INGEN hjälp av mina föräldrar. Nej, jag fick ta hand om mig själv där på ridskolan och fick lära mig att be om hjälp när jag inte nådde och det gick hur bra som helst.

Jag tror mer det handlar om HUR man gör det. Att man uppmuntrar barnen och hjälper dem så de inte behöver känna sig för små.
Jag kommer vara med dem hela tiden medans de är små och ska hantera hästen.

Och visst, tröttnar de så får jag köra ponnyn istället (har tänkt göra det ändå).
Man kan ändå aldrig veta med så små barn om de kommer att tycka att ridning är roligt i längden, och jag tänker inte tvinga dem att rida.

Ponnyn är ju ändå främst sällskap till den stora och så ska de kunna rida på den om de vill.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Eftersom du inte vill skaffa shettis eftersom du inte vill sälja den, kan du inte ta en shettis på foder och sen om några år lämnar du tillbaka den när det är dags för en b-ponny?

Även om du köper en b-ponny kommer ju den också att bli urvuxen även om det tar några år till.

Du får helt enkelt bygga om stallet så du har plats för hela ponnykategorin under barnens uppväxt ;)
Plus en (nja, två blir det väl eftersom det var två barn) box(ar) för storhäst(ar) när barnen blivit arton :D
 
Sv: Hur stor barnponny?

Att de helt säkert kommer tycka att det är urtråkigt med hästar bara för att de inte når att lägga på sadeln själva?

Det svåra är att få dem intresserade i längden.
En liten, söt och snäll ponny ger bättre förutsättningar för att de skall tycka att det är roligt.
Mina barn red så länge som de kunde rida på shettisen.
Sedan så trodde jag att de skulle kunna rida på islänningarna som är runt 135cm.
Men med facit i hand så borde jag ha skaffat en b-ponny emellan.
De tröttnade när hästen blev för stor.
Alla 3.
Den äldsta kom dock igen när hon hade vuxit i dem.

Om barnen vill ha kvar sin shettis sedan så kan de ju köra den.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Ser att din kille har säkerhetsväst på sig! vart har du hittat en i storlek till en treåring? har letat lite men inte hittat nån... :(
köpt begagnat på Tradera...
storlek Child xs om jag inte minns fel, xxs kanske.
Denna har jag klippt av någon cm i nederkant för den var för lång i början.
Jag hade ju en plan, för några år sedan, att starta en knatteridskola, så jag samlade på mig lite begagnade västar i olika storlekar. De har använts av de egna barnen och deras kompisar istället....
 
Sv: Hur stor barnponny?

Men måste det vara så då? Att de helt säkert kommer tycka att det är urtråkigt med hästar bara för att de inte når att lägga på sadeln själva?

Jag själv är uppvuxen med ponnuer och hästar som enligt de flesta i denna tråden är alldeles för stora, men jag tröttnade minnsann inte. Och jag hade INGEN hjälp av mina föräldrar. Nej, jag fick ta hand om mig själv där på ridskolan och fick lära mig att be om hjälp när jag inte nådde och det gick hur bra som helst.

Jag tror mer det handlar om HUR man gör det. Att man uppmuntrar barnen och hjälper dem så de inte behöver känna sig för små.
Jag kommer vara med dem hela tiden medans de är små och ska hantera hästen.
Du var förmodligen i stallet för att det var ett starkt intresse hos dig från början.
Dina barn är/kommer vara i stallet för att Du har det intresset och hoppas kunna överföra det på dem. Det är en viss skillnad i motivation där... Och det finns inga garantier.

Jag tycker det är jättekul att ta med alla mina 4 barn ut på promenad i skogen och de tre äldsta kan jag rida ut tillsammans med om andan faller på. Fast det är egentligen bara en av dem som frågar efter att få rida, de andra får man truga lite för att få med sig...

DSC03227a_zpscc2eb294.jpg
 
Sv: Hur stor barnponny?

kl

Shettis helt klart. En sådär stabil söt liten sak som man kan bränna av ett fyrverkeri bakom rumpan och den bara klipper med öronen. Den perfekta barnponnyn. Själv red jag maxad shettis tills jag var 16, på slutet dock endas små korta rundor i skogen i skritt. Körde desto mer.

För stor häst är inte kul. Själv kollar jag på B-ponny till min 10-åring. Hon är 132 cm lång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 960
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp