Hur stor barnponny?

sten

Trådstartare
Hej! Vilken storlek på ponny tycker ni är bäst att skaffa för ändamålet att barn ska lära sig rida på den, samt som sällskap till stor häst?
Barnen är 2 och 4 år gamla så jag vill inte skaffa en för stor ponny, samtidigt som de inte ska växa ur den för fort.

A-ponny växer de ur för snabbt och c-ponny känns alldeles för stor för så små barn tycker jag.

Så jag tänker mig en b-ponny. Lagom stor att lära sig rida på, men hur länge är den lagom stor? Var går maxgränsen för ryttare på b-ponny tycker ni?
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag tycker det är väldigt svårt att ge råd så här utan vidare. För en stor kraftig A-ponny klarar ibland betydligt större ryttare än en smäcker ädel B-ponny.
Så jag tror att du ska titta mer på individen än på höjden.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag hade en liten b ponny korsning som var på gränsen mellan a och b höjdmässigt, red honom tills jag gick i 6an då jag blev för stor.

Men för små barn var han perfekt i storleken, har slängt upp både 2åringar och barn i alla åldrar på honom. Lagom höjd att hoppa upp själv på och inte för långt att ramla ifrån :p.

Sen var det mycket mer häst av honom än shettisar är, dvs tog han ner huvudet så var där en manke och bog och inte ett stup rakt ner som det är på shettisar :rofl:.

Själv lärde jag mig rida på Gotlands russ, lagom stora för ridskola ridning men för stort om man är i lågstadie ålder och ska rida själv" hemma.
Min ponny red jag själv från dag ett när jag var 9år :).
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag hade B-ponnyer, en på 120 cm och en på 130 cm. Räckte ända in i tonåren den större, men då är jag kort.

Men skulle skaffa en B på kring 115 - 120 cm hellre än en A. Det är inte så stor skillnad på att "åka" B-ponny eller A-ponny och de växer inte ur B-ponnyn lika snabbt.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Skulle satsa på a ponny.
Roligare för barnen att ha en ponny som passar i storleken att hantera.

Men hur fort dom växer ur dom vet man aldrig, vet en som växte ur sin d ponny när hon var 12 år och en annan på 9år rider fortfarande a ponny och kan ha det ett tag till.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag hade en grövre maxad shettis när jag var liten, 7-13 år. För stor när jag var 13 år så klart men han var grov och fixade min vikt och jag var inte så lång så vi tog små turer då med hemma i hagen bara. Annars var han sällskap åt min stora häst.

Han funkade fint att lära sig rida på tycker jag.
Som andra sagt är det svårt att råda om storlek, men en grövre maxad A-ponny eller mindre B-ponny skulle nog funka tror jag. Då lär dom nog kunna ha ponnyn ett tag.
Jag har en C-ponny själv och min tös är 5 år gammal och för liten för att rida på honom men om två år när han är mer riden och hon är större så blir dom nog ett fint par. Hon lär ju kunna ha honom länge.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Liten b är inte roligt om barnet vill börja tävla hoppning då är det inte lika roligt med en ponny på 110 cm när dom stora b är upp till 130 cm.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag tycker inte de växer ur en rejäl a-ponny så fort. Min son som snart fyller är 9 år och är normal-lång (28 kg) kan fortfarande rida sin shetlandsponny på 1 m. Han har haft henne i snart sju år :)
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag tycker också att a-ponny egentligen är bäst för så små barn.
Det är ju mycket roligare om man kan fixa mer själv, sadla, sitta upp och sånt utan att hästen är alldeles för stor. Att köpa en ponny till så små barn med tanken att de inte ska växa ur den på länge, och kanske till och med att den ska stå sig i tävlingssammanhang, tycker jag är lite väl ambitiöst. Bättre då att köpa en liten, snäll och stabil ponny som kanske behöver bytas ut om ett antal år.
Ponnyer ska man växa ur, tycker jag, inte växa i. Viktigare ju mindre man är.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Fast shettisar är svåra att hitta passande utrustning till, transporterar man dem så är de flesta frambommarna för höga.
De rymmer, de har oftast lätt till övervikt och är svårt att hitta ngn med ordentlig inrednings och utbildning.
En b ponny på 115cm är allt mycket enklare att hitta anpassad utrustning osv till.

Min syster hade en shettis, allt ifrån utrustning till foder var väldigt mycket svårare att få rätt än till b ponnyn.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Strunt i storleken och leta efter den rätta ponnyn istället, någonstans mellan stor A-ponny och liten C är inte orimligt. Det viktiga är att det är en ponny som passar för uppgiften och som gillar att ta hand om små barn och busa tillsammans med lite större.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Fast shettisar är svåra att hitta passande utrustning till, transporterar man dem så är de flesta frambommarna för höga.
De rymmer, de har oftast lätt till övervikt och är svårt att hitta ngn med ordentlig inrednings och utbildning.
En b ponny på 115cm är allt mycket enklare att hitta anpassad utrustning osv till.

Min syster hade en shettis, allt ifrån utrustning till foder var väldigt mycket svårare att få rätt än till b ponnyn.

Nu tycker jag att du överdriver lite...

Svårt att hitta passande utrustning är inget som är speciellt för just shettisar. Man kan läsa nästan hur ofta som helst om ryttare som har svårt att hitta en sadel som passar, och det gäller alla storlekar av hästar och ponnyer. Jag har mycket svårt att tro att det är svårare att hitta en passande sadel till en maxad A-ponny jämfört med en liten/mellan B-ponny.

Till mycket små och rultiga A-ponnyer är det ett något större problem ja, men då är oftast ryttarna också så pass små att en ponnyputa är det bästa (med tanke på stöd och möjlighet att hålla i sig).

Vad gäller transporter så går det faktiskt att lägga till extrafästen i A-ponnyhöjd så är problemet med frambommen borta. En vän till mig har planer att göra det med sin transport då det oftast är hennes häst och Lilleman som åker i den, och det lät inte som mer än en timmes arbete:)

Vad gäller övervikt så handlar det om samma princip som med alla levande varelser - kalorier in minus kalorier ut. Grovfoder och normalt med motion så håller även en shettis vikten.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Jag tycker också att a-ponny egentligen är bäst för så små barn.
Det är ju mycket roligare om man kan fixa mer själv, sadla, sitta upp och sånt utan att hästen är alldeles för stor. Att köpa en ponny till så små barn med tanken att de inte ska växa ur den på länge, och kanske till och med att den ska stå sig i tävlingssammanhang, tycker jag är lite väl ambitiöst. Bättre då att köpa en liten, snäll och stabil ponny som kanske behöver bytas ut om ett antal år.
Ponnyer ska man växa ur, tycker jag, inte växa i. Viktigare ju mindre man är.
:bow::bow: Jag håller med i varje ord! Mycket roligare för barnen att kunna vara med och ta hand om sin ponny också, inte bara rida.

Fast shettisar är svåra att hitta passande utrustning till, transporterar man dem så är de flesta frambommarna för höga.
De rymmer, de har oftast lätt till övervikt och är svårt att hitta ngn med ordentlig inrednings och utbildning.
En b ponny på 115cm är allt mycket enklare att hitta anpassad utrustning osv till.

Min syster hade en shettis, allt ifrån utrustning till foder var väldigt mycket svårare att få rätt än till b ponnyn.
Som tidigare sagt så känns inte mycket av dom problemen kopplade till shetlandsponnyer. Övervikten kan lätt kopplas till för lite eller oexisterande mortion. Transporten är inte mer anpassad till en B-ponny än en A-ponny. Angående utbildning gäller det bara att (precis som alltid) leta på rätt ställe.

Och snälla, berätta inte för mina grabbar att shetlandsponnyer rymmer, dom har tydligen missat den lektionen, eftersom dom håller sig inne i min hage med två trådar, en på 20-30 centimeters höjd och en på cirka 90.
 
Sv: Hur stor barnponny?

jag har bara mina egna erfarenheter av shettisar att gå på och de har inte varit några optimala barnponnyer, de jag mött har varit trevliga små individer med mycket hjärta och vilja. perfekta sällskaps ponnyer och varit lätt lärda att köra in och lära in agility, men för små barn har de varit för mycket häst att klara av.

men då de var byggda som de är så låg inte ens ponny putor bra, och har man en ponny så hoppas jag att man vill ha den till mer än att åka runt på. vill man tävla i hoppning så är putor inte bra, man blir snabbt för lång för en shettis även om vikten är ok. så vill man ha en ponny att rida så länge som möjligt och lära sig rida ordentligt så hade jag valt en ponny som är lagom stor att ridas in och utbildas av en mindre vuxen. t ex dartmoor, welsh, russ osv.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Grejen är att när jag köper häst är det med tanken att hästen ska kunna bo kvar resten av livet. Jag är lite emot att ha hästar som "tävlingsredskap" som man byter ut så fort de inte passar längre.
Jag ser hästar som husdjur och vänner, så precis som att jag aldrig skulle få för mig att sälja min hund eller katt så tänker jag heller inte sälja min häst eller ponny, utan alla djuren tillhör familjen.
Jag är inte ett dugg intresserad av tävlingar och barnen kommer att rida här hemma och vill de tävla så får de rida på ridskola och tävla med de hästarna om ponnyn inte passar för det.

Stallet vi har får det bara plats två hästar i så därför vill jag att de ska kunna rida ponnyn iaf tills de är så stora att de kan börja rida den stora hästen (150cm) litegrann.
Därför bör ponnyn inte vara för liten, men samtidigt ska den inte vara för stor från början.
 
Sv: Hur stor barnponny?

Absolut att shettisar har mycket vilja, men det är inget jag tycker är negativt eller som på något vis påverkar deras förmåga att passa ihop med barn. När min shettis visar vilja så är det när vagnen kört fast och han inte ger upp med att dra förrän jag säger stopp. Eller när han råkar svänga av spåret i skogen och hamnar i lössnö som är upp till manken, ger det där extra i en uppförsbacke, vågar gå förbi något "otäckt" för att jag sagt att han ska det.

Arbetsvilja, därför jag fastnat för dessa små. Dom är lojala och stabila - går alltid att lita på. Egentligen är ju shettisen en arbetshäst i miniformat, så det är ju inte konstigt att det finns drift i dom! En ponny med vilja som i att jag säger höger men ponnyn tar vänster, det är bara brist på utbildning och uppfostran.

Sen är det ju lite som övriga ha sagt, meningen med en ponny är att växa ur den - inte in i den.

Jag förstår att du talar utifrån egna erfarenheter och jag respekterar dom. Men jag delar verkligen inte dina erfarenheter av shettisen:)
 
Sv: Hur stor barnponny?

Har jobbat på ponny ridskola med 8 st shetlandsponnyer och inte var dom jobbigare/svårare för barnen än dom 2 russen skolan hade.

Den ena shetlandsponny var tom tävlad LA dressyr och hoppning hon var under metern och en annan gått sm i hoppning.
 
Sv: Hur stor barnponny?

ja har man de som arbets hästar så är de hur fina som helst, men de behöver också få jobba, tänka och rikta envisheten och all energin mot ett jobb. shettisar som bara går hemma och agerar gunghäst är det jag inte tycker att de passar till.

vår shettis tömkörde jag en hel del, hade man draglinor och gav tyng i dem så drog hon som sjutton. bad man henne gå uppför en brant kulle så tog hon i som om det inte var ngt, bad man henne gå över en smal trä bro så behövde man inte ens fråga så var hon över.
men barnponny blev hon aldrig, mycket energi i liten förpackning. när man är tillräckligt liten för shettis så klarar man oftast inte av deras energi och envishet, och när man kan så är man för stor.

ponnyn däremot var inte lika envis, tog ngt emot så väntade han, var ngt för osäkert så stannade han. ramlade ngn av så stannade han direkt. idealisk barnponny som gick att växa upp ihop med. men alla större ponnyer är inte som denna var tyvärr :p.

shettisar är härliga om de får ha ngt att jobba med dagligen, men de är inget för småbarn att åka runt på.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 960
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 765
Senast: Juli0a
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 015
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 632
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp