Hur stor är risken?

Sv: Hur stor är risken?

Men återigen, det är skillnad på att träna, busa runt i hagen och STRESS.

Heej !
Hmm, Jag funderar på ,,,
Mitt sto var hos en hingst och vi hämtade hem henne på dag 33.
Nu ska vi ultraljuda henne på dygn 40.
Hon är inte såå jätte van att åka transport,
Men när vi hämtade hem henne var hon inte svettig eller strassad övehuvud taget.
Är ston känsliga i dag 33- 40? :confused:

Jag fick mig en funderare häromdagen. En väns häst är konstaterat dräktig på 16 dygn men vet ville kolla den igen om 1-2 veckor. Min spontana reaktion blev men då kan du ju inte ta hem hästen förrens om 1 månad. Det verkade dock som om denna vet inte sagt något om detta utan därmed tigande samtyckt till transport kring dygn 30. Jag såg nog mest ut såhär :eek: men blev samtidigt lite osäker.
Ett stort tack till CK som förra året avstyrde min dumma ide om att ultraljuda på dygn 30 :bow:. Hon földe givetvis som hon skulle så nu har jag ett fint stoföl gåendes hemma i hagen.

Förstår inte...varför skulle det vara dumt att ultraljuda dag 30? För att stoet måste transporteras menar du?

Jag frågar uppriktigt, jag kan inte detta med vad som är smart o inte smart att göra med ett dräktigt sto.

Vi ultraljudar alltid på ca. 17 dygn sen 30 och 45 och 90dygn. Har alltid gjort det och aldrig råkat ut för någon resorbering pga. det. Men sen har vi inte haft några stressade ston vid transporteringen. Fast jag tvivlar på att det är transporteringen som gör resorberingen, den kanske hade kommit ändå...

Kl
Njae, ska väl inte behöva vara så illa ändå, men risken finns ju alltid. Har en häst som stressar upp sig vid transportering till och från vet, då skulle man ju få avstå från dr.koll i mitt fall om man ska resonera på det viset eller? Åkt vid alla tillfällen, ingen resorbtion som tur är :laugh:

Toppen!! Läste hela tråden från början och hoppades få ett svar i slutet. Grattis!

Liknande trådar

Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·
Avel Varför kan inte folk lära sig att stängsla in sina hästar? Jag blir snart galen :mad: Förra veckan stod det en vanskött shettis i vår...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: giffan
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka