Hur stor är risken?

Gogo

Trådstartare
Stoet är dräktig dag 30. Inatt rymde grannens häst och sprang hit till oss och blev race utan dess like. När vi fått tag på ponnyn och skickad hem den var mitt sto alldeles upprörd. Hon var skummig av svett (visserligen väldigt varmt också) och ögonen alldeles uppspärrade av stress.
Vad tror ni? Hur är chansen att hon klarar dräktigheten?

Jag skall givetvis beställa tid för koll men ville höra lite åsikter o erfarenheter. Detta med avel är nytt för mig.

Sv: Hur stor är risken?

Jag skulle bli förvånad om hon fortfarande är dräktig. Tyvärr, och jag hoppas jag har fel.

kl

Men fy sån otur! Jag misstänker också att hon kan ha resorberat tyvärr.

Men för att spinna vidare på frågan, om detta hänt istället vid 45 dagar eller senare?

En liten tanke som slog mig... är vilda hästar lika känsliga vid de dygnen? Eller är det nånting våra tamhästar har dragit på sig genom åren så att säga?

En liten tanke som slog mig... är vilda hästar lika känsliga vid de dygnen? Eller är det nånting våra tamhästar har dragit på sig genom åren så att säga?

Antagligen. Har för mig att det är så att vid ett visst dygn så "sätter" sig fostret(om man redan kan kalla det för det) mot livmoderväggen, tror jag det är. Någon som har full koll kan kanske rätta om det är fel ;)

Människor är ju likadana, så det ska ha något med det att göra :)

Det är precis att det ska "komma till rätta" innan det är säkert för påfrestning :p

Och på en del hästar så spelar det visst inte någon roll. Har en bekant vars kompis betäckt sitt sto och fortsätter precis som vanligt med dressyrträning på sin ridklupp, hoppkurser och tävlingar lite varstans och åker bara och UL:ar på sina dygn och det stoet har inte resorberat! Kanske inte det ideala upplägget men alla vi som avlar har ju olika teorier om vad som är bäst...
Själv försöker jag medvetet utsätta mina hästar för konstigheter just för att de inte ska stressa upp sig när något händer.. och tack vare det har jag fått höra otaliga ggr att jag inte är någon bra hästägare, men sen som när den där gången tjurflocken rymde och de samlade ihop tjurarna med maskiner så stod mina dräktiga märrar och kollade på utan att nämvärt höja på något ögonbryn, känns det väldigt bra. (Undrade nog om detta oxå var mattes påhitt??!!) Trots kobönder som gapade och skrek, brummande traktorer med djurtransporter för att kunna frakta hem dessa tjurar :)
Så jag skulle nog vilja påstå att det här med resorbering är lite individuellt oxå...

Fast du måste väl inse att det är en enorm skillnad mellan att åka på dressyrträning, mot att hästen stressar och springer sig skummig, och får diverse hormonpåslag pga det?

Precis min tanke med när jag läste det...

Med andra ord kan man väl säga att det som hästen är van vid är ok? Oavsett om det gäller nyårsrakter, partytält som flyger runt, eller tävlingar eller vad som!
Bara hästen håller sig lugn så känns det ju som att det inte är nån fara.

Det är ju inte saken i sig som räknas, utan hästens reaktion på saken.

Givetvis är det individuellt, i fråga om hur mkt olika hästar stressar. Men det är på det viset "kroppsligt" om du förstår vad jag menar? Blir dem utsatta för stress under den "känsliga" tiden så har dem lättare att resorbera då än vid 60 dagars dräktighet.

Sen finns det visst dem som tål hur mkt som helst. I stallet föddes i år ett föl vars mamma spettade sig själv på en staketstolpe när hon försökte ta sig ut, ett par dagar dräktig. Hon genomgick diverse medicinska behandlingar inom 45 dygn, däribland sövd och opererad. Men hon behöll sitt foster, så givetvis så kan dem klara en hel del.

De "känsliga dygnen" är dock lika för alla, möjligt att det kan skilja någon dag.

Det vart väldigt tydligt här vad jag menar.. Att alla vi som avlar, speciellt CK har olika synsätt och erfarenheter på det här med avel.

Gogo, du får gärna meddela hur det fortskider.

Tack för mig.

Senast ändrad:

Så jag skulle nog vilja påstå att det här med resorbering är lite individuellt oxå...

Lika individuellt som bland hästägarna. Vad man prioriterar och hur viktigt det framtida fölet är.

Eftersom jag själv står en hel del bakom märrarna för semin så kan jag bara beklaga dom som chansar och åker runt med en 20-45 dagars märr.

Nu har vi ju bara travare och vet att ägarna aldrig i livet skulle schabbla bort nån dräktighet i sådana skeden.

En märr som släpper efter kontroll 2 kan ju vara totalt omöjlig att få dräktig samma år om det vill sig illa. Pengar kastade i sjön.

Och jag förstår varför det nu är så oerhört vanligt med 16/30/40 dagars avgifter för ridhästarna :crazy:

AM

Senast ändrad:

Jag måste nog hålla med. Fast jag är väl överkänslig, jag har mina avelsston och så har jag ung och ridhästar. Avelsstona petar jag knappt på efter betäckning fram tills dom fölar :rofl:

Skulle aldrig få för mig att åka med, tävla, träna osv med ett dräktigt sto över huvud taget. Hon ska betäckas sedan ska hon hem (om hon inte betäcks här vilket jag föredrar) sedan är det linda in i bomull den första tiden och lugn och ro hemma hela dräktigheten ut.

Men som sagt, jag är säkert övernojjig.

Till TS, hoppas ditt sto klarar sin dräktighet! Håll oss underrättade, jag håller tummarna!

Tillägg, jag kollar dom vid ca 17 dygn samt 45 dygn då jag kan försäkra. Sedan ul-ar jag oftast inte mer om det inte är tidigt på säsongen eller om jag har anledning.

Senast ändrad:

Jag har inte lyckats få hit veterinär än. Det finns endast en vet med mobilt ultraljud här i trakten och den mannen är mycket upptagen just nu. Att gå i ovisshet är inte trevligt...

Det som håller hoppet uppe är att hon fortfarande är lika lugn, drömmande och rar som hon varit efter betäckningen. Hon är i sitt vanliga jag en väldigt aktiv och tempramentsfull dam. Men om hon resorberat kanske hon inte har hunnit påverkas i humöret än? Eller skulle det märkas - borde hennes vanliga arga jag kommit tillbaka?

Tack för alla svar hittills.

vas jag har förstått så är resorbtion inte en händelse som sker snabbt, eller släpper de blåsan i 20-45 dagarsperioden? Hursom helst är det hormoner som styr humöret, och det tar oftast ett par dagar att olika hormonnivåer stabiliserar sig.

När mitt sto resorberade på ca 20 dagen, reagerade kroppen som så att hon fortfarande trodde att hon var dräktig. jag kommer inte ihåg vad veterinären gav henne för att hon skulle tömma sig ordentligt och sedan komma i brunst, men det tog ett tag innan vi kunde försöka igen.

Kan du inte försöka skynda på veterinären, förklara läget? Skulle det vara så att hon har resorberat går det ju fortfarande att betäcka en gång till innan säsongen är över. Men det börjar ju brinna lite i knutarna om det det är så att hon inte kommer i brunst ordentligt.

/Malin

Jag fick mig en funderare häromdagen. En väns häst är konstaterat dräktig på 16 dygn men vet ville kolla den igen om 1-2 veckor. Min spontana reaktion blev men då kan du ju inte ta hem hästen förrens om 1 månad. Det verkade dock som om denna vet inte sagt något om detta utan därmed tigande samtyckt till transport kring dygn 30. Jag såg nog mest ut såhär :eek: men blev samtidigt lite osäker.
Ett stort tack till CK som förra året avstyrde min dumma ide om att ultraljuda på dygn 30 :bow:. Hon földe givetvis som hon skulle så nu har jag ett fint stoföl gåendes hemma i hagen.

Jag blir lite fundersam när jag läser allas svar... Jag har ju åkt till min seminstation för att kolla 17 dagars och 30-dagars och sedan åkt tillbaka hem. Ingen veterinär har sagt något om detta och det är ingen av de andra stoägarna som heller reagerat på detta. Gällande ridning o.s.v. så rekomenderade vet att ta det lugnt de första veckorna efter semineringen och sedan rida på som vanligt. Att "linda in dom i bomull" som wrangler skriver om tycker jag nog verkar lite nojjigt, sorry, men borde man inte rida dom menar ni??? Tycker jag låter helknas. Jag är själv gravid och det borde ju vara lite samma för hästarna som för oss, nyttigt att röra på sig! Detta är vad mina vet har rekommenderat också. Ju bättre fysiskt trim stoet är desto bättre för dräktigheten och fostret/fölet. Detta gäller både innan seminering och under dräktigheten. Jag red min häst som vanligt sist hon var dräktig förutom de första två veckorna efter semin och sedan tog jag det lugnt i ytterligare några veckor. Sedan var det träning en gång i veckan och en tävling kanske en-två gånger på två månader. Alltså inget väldigt flängande men ändå någon transportresa då och då. Nu hör det väl till saken också att mitt sto inte blir speciellt stressad av att åka transport eller när hon är på tävling men ändå..

När det gäller TS sto så kan jag inte yttra mig. Det kan väl vara 50/50 chans att fostret är kvar eller inte. Min blev superstressad i hagen efter typ 20 dagar och var dyblöt och skummig. Efter ett par dagar visade hon plötsligt intresse för en valack så jag trodde det var kört men när jag var där på 32:a dagen slog hjärtat så tydligt och fint på den lilla fölisen så de hade inte sett något så tydligt på flera säsonger på seminstationen! Jag håller tummarna att det går bra för dig också!

Jag kanske uttryckte mig lite överdrivet. Men mina avelsston rids inte ändå, dock går de på lösdrift och i stora kuperade hagar i blandad flock, ston och unghästar. Så de får ju givetvis sin motion och stimulans ändå men i en miljö som är konstant. Nu är det säkert skillnad på om man har ETT sto som man rider, och bestämmer sig för att betäcka. Jag har aldrig gjort så utan här är avelsstona avelsston så att säga, de flesta av dom med en rid och tävlingskarriär bakom sig och andra rids inte av andra orsaker -tex T-märkning efter olycka osv, som gjort att de "pensionerats" till avelsboxen.

Sedan tror jag inte att dom skulle ta skada om jag kände att jag vill rida dom till husbehov men jag har fullt upp med andra hästar i det avseendet :D

Men visst kan säkert vissa tycka att jag är "överbeskyddande" ändå -jag är supernoga med att inte utsätta dräktiga ston för onödig stress, där är jag skyldig. Men det betyder inte att dom inte har ett rikt liv eller är i dålig form för att bära fram föl. Dom kan hållas i bra fysik utan att man rider dom och dom har alla tidigare varit mer eller mindre topptränade i kroppen, vilket inte heller gynnar en dräktighet. Ett sto kan absolut vara i "för bra trim" för att bli dräktig exempelvis.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·
Avel Varför kan inte folk lära sig att stängsla in sina hästar? Jag blir snart galen :mad: Förra veckan stod det en vanskött shettis i vår...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: giffan
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 541
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka