Hur spruta en häst som elivrädd för sprutor å skeptisk till andra människor?

misen

Trådstartare
ja nån som har tips.

Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de räcker att hon ser nån hon ej känner å tar jag då henne blir hon sjö vild.

vi har provat å ge godis under tiden men hon släpper inte vet nära utan stegrar å katsar sej därifrån.
Tränga in henne i ett hörne går inte heller (vägrar de) då blir de garanterat bara värre.. de e så fort de e ändring i rutinerna så blir hon misstänksam..

efter säkert 4 försök för vet å komma nära så fick vet lämna sprutan så jag fick ge henne den själv =/ mamma hängde i grimman, jag slängde på bremsen å sen stog hon hur snällt som hällst. Dock e hon långsur som fan så ag får inte klappa henne eller nått nu bara för jag sprutade henne utan kommer jag nära vänder hon röven tillå ser sur ut. hon skulle inte få för sej å sparka men hon visar helt klart att hon inte gillar läget.

suck.... men hur fasen gör man den dagen jag kanske inte äger hästen å nya äg inte kan/vill vaccnera själv???

någon som har tips?

kan tillägga att hon e världens snällaste å bremsa i vanliga fall men så fort de e nått på g som hon märker kastar hon runt folk som små vantar...
Detta e en häst som e väldigt känslig i huden i vanliga fall så vet ej om det har med de å göra å sen att hon blir så spänd gör ju saken inte bättre

Någon med bra tips??? har aldrig vatt med om liknande innan. vet vaccinerar alltid våra hästar lösa i hagen utan problem.. bara hon å även hennes syster va likadan.. släktdrag???

Sv: Hur spruta en häst som elivrädd för sprutor å skeptisk till andra människor?

Om hästen är snäll och relativt lätt att bremsa så hade jag bett vet att vara väldigt punktlig på tid/förklara situationen och sett till att bremsa hästen ett par minuter före vet kommer innanför dörren.
Att bremsa ett tag före kan vara klokt just för att många tar det ett par minuter för innan dem lugnar ner sig.
Hade nog också mörklagt ögonen tex med en jacka eller tröja (brukar lugna ner mycket).
Hästen i ett hörn och boxdörren öppen för säkerhetsskull.

Annars finns det veterinärer som är otroligt skickliga som snabbt trycker dit sprutan och sedan i nästa vända injecerar, klart..men man måste vara ruskigt snabb ibland :)

Senast ändrad:
Sv: Hur spruta en häst som elivrädd för sprutor å skeptisk till andra människor?

Min som var en jävel att spruta (krävdes brems OCH fem personer) lyckades vi vaccinera genom att jag helt enkelt gick förbi veterinären i löpargången, och så satte vet sprutan (snabbt som örat) i motstående sida av bakdel när jag gick förbi, och hoppade undan. Bortre sidan sedan till vet för om hästen då slår slår den inte mot veterinären.

Nu var min inta anti folk så, så vet inte om det fungerar för din.

Fungerar lugnande? Jag vet inte hur bra det går med ett föl, men annars så om du kan ge lugnande innan vet kommer.

Eller som någon varit inne på. Bremsa henne innan hon sett vet. Jag vet inte hur stallet är och så vidare, men om du när vet kommit men är på parkeringen kan bremsa henne, och sen när bremsen sitter och "har tagit" så kommer vet in och sprutar.

Parallellt med att låta någon främmande leka veterinär, komma och ge godis och gå. Sen komma och ge godis, nypa lite i skinnet och gå. Sen peta lite med en penna på skinnet, ge godis och gå. Du fattar. Få bort att alla främmande är läskiga (om de är det), och sen få bort att såfort främmande närmar sig/börjar peta på henne så är det sprutdags. Samtidigt gör DU samma sak. Låtas att du tänker spruta henne, gör så mycket hon är lugn med, beröm och det blir inte mer. Öka i den takt hon klarar av. Utan brems då själva tillvänjningen.

Kan också tänka mig tillvänjning i kombination med Emla-kräm, hur det nu fungerar på hästar med pälsen. Men allt för att minska obehaget i samband med den enklaste träningen såväl som lite mer avancerad träning.

Kan också tänka mig tillvänjning i kombination med Emla-kräm, hur det nu fungerar på hästar med pälsen. Men allt för att minska obehaget i samband med den enklaste träningen såväl som lite mer avancerad träning.

Emla fungerar utmärkt , jag använder det alltid på unghästarna vid vaccinationer , rakar man så är det ju lättare att tejpa eller så lägger man plastfilm runt halsen så brukar det sitta kvar .
Samt kanske ge lugnande till pållen genom munnen innan besöket ?

Emla kan nog funka jättebra på de som reagerar på sticket. Min var arg på sprutan i så där hjälpte inte emla.
Min blev dock sprutbar. Im snabbt helt utan konstigheter, brems om något som behövde sprutas långsammare.
Sätta kanyl så fick man ge lugnande först.
Ledbedövningar lite beroende på dagsform.
Men med ännu mer tid hade det säkerligen gett sig helt. (Hon togs bort som fyraåring. Var omöjlig att spruta från första gången som föl)

Här har vi hästen i boxen. hålle rhästen i grimma, vet sätter kanylen och när hästen tramsat färdigt så sprutas vätskan in. ALternativt så fixar ägaren det själv med veterinär i närheten. Vi gör ingen stor affär av det hela utan tar det lugnty. Oftast är det ju själva sticket hästen ogillar,

Här uppe har en av våra veterinärer blåsrör, har ingen aning om hur ofta han använder det.

Min mamma har vid något tillfälle själv fått vaccinera min ponny.

Om hästen är snäll och relativt lätt att bremsa så hade jag bett vet att vara väldigt punktlig på tid/förklara situationen och sett till att bremsa hästen ett par minuter före vet kommer innanför dörren.
Att bremsa ett tag före kan vara klokt just för att många tar det ett par minuter för innan dem lugnar ner sig.

Vi gör en variant på det med spruträdda hästen i stallet. När vet kommer väntar hon en minut medan hästen tas ut och bremsas. När vet kommer är det lugnt.
Får hästen höra eller se vet (kvittar vilken vet, hon VET att det är veterinären:meh:) är det ett farligt jobb att bremsa - helt onödigt att låta hästen jaga upp sig så.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett urgullit sto på 7 år. Hon är jätte snäll att hålla på med men kan va väldigt märrig ibland. Men just nu håller jag på bli...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: _L_
·
S
Hästvård Min häst fick för 2 dagar sen en stor djup "kross skada" på höger sida av bogen, muskeln gick sönder och köttet, veterinären sydde ihop...
2
Svar
22
· Visningar
5 262
Senast: jesse
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 377
Senast: Zarro
·
S
Ridning Har problem som jag upplever i ridningen och det är att jag upplever att jag hamnar till höger, å även sadeln hamnar till höger...
Svar
2
· Visningar
827
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama