Hur spara en valp ur en kull???

C

ChristinA

Jag vet att flera här inne har gjort det.
Hur har ni gjort den första tiden? (efter 8v.)
Har ni låtit tiken och valpen
vara ihop hela tiden, dvs. från födslen och för resten av livet,
separerat dem för en tid eller
lämnat bort den ena hunden en tid?
Annat sätt?

Ja, hur har ni gjort?
Vad har varit bra/dåligt med det?
Andra tips, erfarenheter?

Vi har sparat 2 valpar, ur 2 olika kullar. Inte gjort ett endaste dugg, bara låtit s´dom stanna här. Precis som dom andra hundarna så fick dom lära sig direkt att inte jämt vara ihop, eftersom vi ofta tar med bara en hund om man ska iväg ett tag. Lite jobbigt med 3-4 st då :p

Ska du ta valpar?

Ok.

Det kommer inte att bli valpar på ett bra tag.
Men för hoppningsvis längre fram.

Kom att tänka på detta i samband med någon annan tråd där det talades om hundar som togs för tidigt från tiken. Funderade på om det händer något speciellt om de inte tas från tiken.

om hunden föds upp i hundgårdsmiljö och har begränsad kontakt med människor och andra hundar får man problem. valpen blir skygg och räknar inte in männikor i flocken, visar alltså mer vargbeteende. detta är mycket svårt att lära av, om det ens går. i hemmamiljö är det förståss en annan sak, speciellt om man har fler hundar.

Min uppfödare har ca 6 hundar och sparar ofta en valp. Skillnaden mot mina valpar har varit att de varit lite "senare". De behöver mer miljöträning på egen hand och de har börjat att löpa ruskigt sent i jämförelse mot mina!!

Jag har sparat en valp i princip i varje kull sedan vi började med uppfödning..... Ett tips är att man redan från det att syskonen har flyttat börjar att ta med valpen på olika turer. Det är väldigt viktigt att valpen förstår att den är en egen individ- inte bara en i flocken....
Jag har oftast valpen tillsammans med mamman eller något utav dom andra hundarna som jag anser är bra förebilder....
Det är ju dumt att dom lär sig bus före vett....
När valpen är ca: 6 månader och vi har hunnit med både valpiskurs åh mkt. annat skoj så brukar det vara helt ok att sakta men säkert låta den vara tillsammans med övriga flocken....... Du menar jag i hundgården... i övrigt är den naturligtvis tillsammans med dom.... Man ska vara försiktig med valpens lek med dom vuxna det kan ju gå ganska våldsamt till åh lätt uppstå skador (talar av erfarenhet)...
Men tänker man bara med sunt förnuft så brukar det hela lösa sig.

Jo, samma här. Längre fram :)
Jag kommer antagligen att spara en då också, för jag kommer att använda en hane jag VERKLIGEN vill ha valp själv efter, annars känns det meningslöst att para..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
856
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
907
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
833
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka