Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag sover i sambons t-tröjor och trosor (mina). Ett täcke och minst två kuddar. En för huvudet och en under armen. Jag ligger halvt på sidan. Numer sover jag rätt ytligt då jag har småbarn. Jag vaknar lätt för ljud. Jag hör när sonen kliver ur sängen 2 rum bort och då har han ingen knakande säng.
Jag sorterar bort dotterns ljud då hon väsnas rätt ordentligt mellan varven i sömnen. Men när hon gnäller vaknar jag direkt. Men jag sover bättre nu än jag gjorde innan jag fick barnen. Klev jag upp kl 07 då va jag halvdöd resten av dagen.
Jag vaknar oftast rätt precis som jag lagt mej. Jag snarkar endast när jag är förkyld eller full enligt sambon.
Förr sov jag som en virvelvind. Jag knuffade ut sambon från sängen allt som oftast. Jag gick i sömnen och hade för mej tokerier och skällde på sambon. Jag sov ostört hela nätterna men va aldrig utvilad pga alla nattliga rörelser och påhitt. (jag ringde jobbet i sömnen en gång).. Det pinsammaste jag gjort tror jag.
Sover helst varm om fötterna och sval för övrigt
Jag sover utan kläder men med varmt täcke. Fyra kuddar men använder två. Somnar antingen på sidan eller snett på rygg, alltid med ena benet uppdraget mot kroppen. Ibland är det lättare att somna med händerna ovanför huvudet som ett barn Enligt sambon snarkar jag lite då och då men ganska tyst, jag gnisslar även tänder och "tuggar", men det avhjälps numera med bettskena.
Något jag avskyr är när täcket liksom sitter fast i fotändan, till exempel om en filt ligger där. Det första jag gör när jag lägger mig är att sparka upp nederkanten av täcket så att jag kan vira det om fötterna hur jag vill. Och så måste jag alltid dra lite i täcket så att hörnen sticker ut i hålen i påslakanets överkant
Ljust eller mörkt spelar ingen roll. Jag har mer än en gång vaknat på morgonen av att sänglampan har lyst mig rakt i ansiktet hela natten Kan jag inte sova så läser jag en bok eller en tidning och har många gånger vaknat med boken över ansiktet
Sover helst varm om fötterna och sval för övrigt
Kan INTE somna om fötterna är kalla, men det är lätt avhjälpt med varmvattenflaska!
Två eller tre kuddar, vilka jag flyttar runt under natten, INTE varmt täcke!
TROR att jag snarkar, iaf om jag hamnar på rygg (kör ibland avslappningsövningar och vaknar ALLTID till av snarkningar!!)
Somnar oftast tidigt och vaknar någon gång mellan 4,30 och 6,00
Jag har grava insomningsproblem...kan ligga och snurra runt i timtal. För varmt. För kallt. Ingen ställning är bekväm. Och jag är förstås dödstrött nästa dag eftersom jag lider av sömnbrist.
Och jag snarkar...
Jag vill gärna ha hyfsat svalt i rummet så att jag kan ha dubbla täcken. Ett duntäcke plus ett vanligt täcke. På sommaren funkar det med bara duntäcket, men vill ha tyngd i täcket! Alltid endast en kudden, en i syntet för dunkuddarna sjunker ihop under natten och blir hårda så då får jag ont på öronen om jag ligger på sidan. Sover helst naken eller med bara trosor. Ligger nog ganska stilla och somnar för det mesta på rygg. Hunden ligger alltid kloss intill och på vintern ligger hon mellan täckena. En katt brukar också befinna sig nånstans i sängen. Är själv med en 1.60 säng och hade aldrig kunnat tänka mig att gå tillbaka till en mindre säng.
Kan också nämna att jag visst PRATAR i sömnen med
Vid olika tillfällen har jag fått höra av rumskamrater att jag visst kör en del haranger
Och ja, jag har nån gång VAKNAT av att jag pratat/skrikit...
Jag sover väldigt, väldigt tyst! Åtminstone enligt sambon. De första gångerna jag sov över hos honom har han berättat att han vaknade mitt i natten och var rädd att jag hade åkt hem till mig utan att säga till, för jag var så tyst att jag inte märktes, trots att sängen var smal.
Annars, mer konkret, så sover jag på vänster sida i en 160 bred dubbelsäng. Jag har två kuddar, en ergonomisk och en av dun, och ett duntäcke. Gärna en filt också om det är lite kallt. Jag sover som allra bäst när det är svalt i sovrummet, och jag ligger under ett varmt täcke, dock med fötter och händer utanför. Ingen pyjamas eller liknande, jag måste sova naken för alla kläder bara korvar sig och blir fruktansvärt obekväma.
Jag börjar natten på vänster sida, men brukar oftast rulla över till mage (med båda händerna under kudden) ganska snart. Ibland kryper jag ihop på höger sida med näsan mot sambons axel. Brukar ofta ligga och krama dunkudden när jag ligger på sidan, annars vet jag aldrig var jag ska göra av armarna.
Vaknar oftast på vänster sida eller på rygg, men tror inte jag rör mig särskilt mycket på en natt, sängen är aldrig speciellt stökig.
Jag sover väldigt lätt. Trots att sambon inte snarkar nämnvärt så måste jag ha öronproppar för att öht kunna somna. Hans andning, bilarna på gatan och eventuella skräniga grannar kan både hålla mig vaken och väcka mig och förstöra hela nattens sömn, så öronproppar är enda lösningen. På morgonen sover jag dock tyngre, har äntligen "lärt" mig att sova vidare trots att sambon går upp en timme (minst) före mig för att gå till jobbet.
Sömnkvaliteten skulle jag säga är god. Ibland när jag är stressad brukar jag drömma väldigt intensivt och oroligt om det som gör mig stressad, nästan som yra feberdrömmar, men annars somnar jag inom 5 minuter från det att jag släckt lampan, sover natten igenom, drömmer normala, sköna drömmar och vaknar lätt av alarmet på morgonen