Hur sortera ensilageplast?

Anilbe

Trådstartare
Tänkte att jag ska vara duktig och lämna ensilageplasten för återvinning via svepretur men jag behöver hjälp att förstå hur jag ska sortera den? Har försökt läsa på deras hemsida att ensilageplasten är två olika sorters plaster som ska läggas i varsin hög vid återvinning men hur separerar jag den??
 
När jag lämnat in så går det bara varit att lämna plasten i en hög och näten i säckar i en annan hög. Är balplast insamling ngn gång om året här på lokalföreningen där alla kan lämna in. Bara att lasta släpet fullt och köra dit :). Får inte slängas på soptippen i kommunen konstigt nog, medans grann kommunen tar emot :/. Men det går lika bra att lämna in allt på en gång :).
 
Så här står det:
---
Combifolien består av två sammanlagda skikt. Det vanligtvis vitinfärgade, tjockare skiktet, består av Polyeten och det vanligtvis transparanta tunnare skiktet består av Polyamid. Dessa två kvalitéer ”trivs” inte ihop i den fortsatta återvinningsprocessen.

Under ensileringsprocessen delar sig Combifolien och blir två separata folioer av olika kvalitetéer. Detta medför att de måste hanteras var för sig i samband med återvinningen. På återvinningsstationen läggs den vitinfärgade tjockare plasten tillsammans med plansilofolie och den transparanta tunnare läggs på anvisad plats.

Du som lantbrukare måste hantera de två olika foliekvalitéerna åtskilda när de lämnas till SvepReturs insamlingsställen. Blandas de, blir all den plast som är en blandning av de två olika kvalitéerna obrukbar till materialåtervinning och därmed osäljbar, vilket kan påverka det återvinningspris du som lantbrukare betalar när du köper plasten.
---

Jag undrar om det är vanligt förekommande plasten som avses, jag tror det här är en specialare.
 
Tänkte att jag ska vara duktig och lämna ensilageplasten för återvinning via svepretur men jag behöver hjälp att förstå hur jag ska sortera den? Har försökt läsa på deras hemsida att ensilageplasten är två olika sorters plaster som ska läggas i varsin hög vid återvinning men hur separerar jag den??
Om du läser det jag citerat nedan, så ser du att det finns två sorters balplast. Den ena är den vanliga plasten som de flesta använder. Den andra är tvåskiktsplast, där skikten separerar vid ensileringen. Det är väl lite jobb att pilla isär det från alla balar, framförallt om man gjort av med många balar. Men sen är det väl bara att lägga i två högar, antar jag.
Börja med att ta reda på vilken sorts plast det är du har, innan du krånglar till det. :)
Så här står det:
---
Combifolien består av två sammanlagda skikt. Det vanligtvis vitinfärgade, tjockare skiktet, består av Polyeten och det vanligtvis transparanta tunnare skiktet består av Polyamid. Dessa två kvalitéer ”trivs” inte ihop i den fortsatta återvinningsprocessen.

Under ensileringsprocessen delar sig Combifolien och blir två separata folioer av olika kvalitetéer. Detta medför att de måste hanteras var för sig i samband med återvinningen. På återvinningsstationen läggs den vitinfärgade tjockare plasten tillsammans med plansilofolie och den transparanta tunnare läggs på anvisad plats.

Du som lantbrukare måste hantera de två olika foliekvalitéerna åtskilda när de lämnas till SvepReturs insamlingsställen. Blandas de, blir all den plast som är en blandning av de två olika kvalitéerna obrukbar till materialåtervinning och därmed osäljbar, vilket kan påverka det återvinningspris du som lantbrukare betalar när du köper plasten.
---
Jag undrar om det är vanligt förekommande plasten som avses, jag tror det här är en specialare.
det tror jag också
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 373
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
761
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag behöver köpa en ny tv, och jag behöver hjälp med vad jag ska titta efter. Har under flera år kollat via äppel-tv och använt flera...
2
Svar
32
· Visningar
1 627
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp