hur snart kan man börja fodra av det nya

My Horse and I

Trådstartare
Ja hur snart kan man börja fodra av det nya ensilaget ,har för mig att jag har hört att det ska ligga en tid..Vårat 1:a enilage ligger på 85ts=hö kvalitet..Bonden tycker vi ska börja direkt men en varningsklocka ringer iallafall för mig...

Sv: hur snart kan man börja fodra av det nya

Jag kör plastat hö, samma som vanligt hö, men med plast på, kanske samma som ni fick? Jag börjar använda mitt direkt. Det är samma som hö.

Jag kör plastat hö, samma som vanligt hö, men med plast på, kanske samma som ni fick? Jag börjar använda mitt direkt. Det är samma som hö.

Så man kan alltså samma dag det är inplastat och klart använda det,jag har för mig att man skulle vänta ett tag för att det kunde va starkt,men det kanske bara är skröna...

Vi har haft hö med 86% TS, så varför inte? ;)

Vid så hög TS-halt är det ju mer frågan om "hö i plastförpackning" än om hösilage, så någon ensileringsprocess lär det väl knappt bli tal om.

Det låter däremot som upplagt för problem med långtidslagringen iom att konserveringen innanför plasten uteblir. Och torrhö bör ju förvarat luftigt för att inte bli dåligt, så hur funkar det egentligen när man "tillverkar" sånt foder som TS beskriver?:confused:

Det verkar gå utmärkt att bara plasta hö. Granngården gjorde det ett år och det blev ett fint hö som var hållbart.

Tack för svar , bonden tänkte ha i ensileringsmedel annars kunde det bli dammigt och mögla fast det var torrt.Jag kommer att börja blanda i lite av det nya för tillvänjning..

Men är det ensileringsmedel i är det kanske en annan sak? Ofta så har man ju inte det när man gör "hösilage".

Jag använder ingen tillsats i höet, utan plastar det som vanligt. Funkar jättebra. Mitt blev inte dammigt alls eller mögligt. Iom att det blir lufttätt så stannar det ju av, precis som allt annat..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 877
Senast: Twihard
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 456
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar