HUr snabbt vågar man öka?

Sv: HUr snabbt vågar man öka?

Idag har jag hittills fått i henne 2kg Lusern iallafall, det blir till o vara enveten

Nu får hon i sig 4,5kg Lusern/dag + havre, betfor o korn. Fri tillgång på hö. Hon har börjat gå upp i vikt redan så jag fortsätter o kämpa. Nytt hö på ingång så det blir till o skicka analys snabbt som attan

Nu får hon i sig 4,5kg Lusern/dag + havre, betfor o korn. Fri tillgång på hö. Hon har börjat gå upp i vikt redan så jag fortsätter o kämpa. Nytt hö på ingång så det blir till o skicka analys snabbt som attan

Låter ju bra! :idea: Hoppas att det går bra med henne. Lycka tll!

Skulle jag tex gå efter dem här rekomendationerna på min högdräktiga häst,som KRAFT här nedan rekomenderar skulle min häst va så fet och må så dåligt och knappt orka röra sig...Mitt sto får ett bra vallfoder 1 kg havre + betfor + extra mineraler...Hon är ngt överviktig, men vet tycker hon ska se ut så:) Det är ju lite olika på olika hästar, det är det som gör det så svårt att ge dig ngt bra råd bara så här, tycker jag:smirk:

Högdräktigt sto:
Under månad 7-8 av dräktigheten ges 1-2 kg Nya KRAFFT GROOV per dag för att vid fölningen successivt ha ökats till 3-5 kg. Den individuella givan bestäms av stoets hull och kondition, proportionerna utegång resp. vistelse i box samt grovfodrets kvalitet och den mängd som konsumeras. Mängden avtar ofta avtar ganska rejält då fölet gradvis tar allt större plats.

http://www.krafft.nu/krafftskolan/20.asp

Diskussionen om färdigfoder som ger hästar fetma och dåliga tänder engagerar många inom branschen. Både fodertillverkare och hästuppfödare.

http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050720/KRISTIANSTAD/107200689

Som jag skrev tidigare så är veterinär redan inblandad. Ofta är inte veterinärer insatta i detta med foder, dessutom är det en veterinär som sagt att hästen skulle bantas

Skulle jag tex gå efter dem här rekomendationerna på min högdräktiga häst,som KRAFT här nedan rekomenderar skulle min häst va så fet och må så dåligt och knappt orka röra sig...

Dock står det ju att "Den individuella givan bestäms av stoets hull och kondition, proportionerna utegång resp. vistelse i box samt grovfodrets kvalitet ...".

Diskussionen om färdigfoder som ger hästar fetma och dåliga tänder engagerar många inom branschen. Både fodertillverkare och hästuppfödare.

Det där tror jag beror helt enkelt på att många ger dessa färdigfoder trots att det inte alls behövs (man har redan ett bra grovfoder som täcker hästens behov även vid lättare arbete) och/eller att man ger för lite grovfoder och trycker på med massor av pellets. :cool:
Kort sagt - många ger kraftfoder trots att det inte behövs!

Nu är det väl inte färdigfodrens fel om hästar blir feta. Det beror på okunskap hos den som gör foderstaten.

Arabia har ju inte problem med en fet häst. Snarare rör det sig om en snudd på utmärglad häst som jag förstått det. Detta sto ska snart producera mjölk med bortåt 1 kilo protein per dag. Då är det inte risken för fetma man har för ögonen.

Arabia - det ser ju lovande ut! från lusernen får hon säkert i sig tillräckligt med kalk och magnesium också. HH

Ja hästen behöver iallafall upp minst 50kg för att vara i normalhull,dessutom är hon dräktig o beräknas föla vilken dag som helst. Nu har jag iallafall fått i henne nästan 5 kg Lusern de senaste två dagarna. Hon har börjat öka i vikt, jag ser det inte själv eftersom jag blivit hemma blind men andra som sett hästen innan den kom till mig säger att hon gått upp något. Hon har stått hos mig i 1½ vecka ungerfär

Nu har det gått 12 dagar sedan hon kom till mig o hon har redan börjat gå upp i vikt. Idag har vi kommit så långt att hon får i sig 5 kg Lusern + annat kraftfoder o fritt med hö

Nu är det väl inte färdigfodrens fel om hästar blir feta.
Visst bero det på fodret:) men det var inte riktigt så jag menade:smirk: Jag menar att det är inte lätt att ge några bra råd om hästen, när man varken vet bakgrund eller hur hästen ser ut;)

Senast ändrad av en moderator:

Hästen är idag på väg uppåt i hull o det behöver hon kan jag garantera, minst 50kg upp innan det börjar likna en häst igen. Dessutom fölade hon för 5 dagar sedan, så fölet tar en hel del på henne oxå. Idag får denna pålla 6 kg lusenpellets, fri tillgång på hö nattetid, bete på dan+ div kraftfoder. Våran veterinär har sagt att vi kan ösa i henne nästan hur mkt mat som helst, men vi måste ju tänka på o öka succesivt.

O nej det är inte färdigfodrens fel om hästar blir tjocka utan ägarna som ger fel sort o fel mängd till sin häst. Dessutom är det vanligt att hästar får oanalyserat grovfoder o man fodrar lite som man tycker för hästen ser ju bra ut. det stora felet många gör är o dra in på grovfodret o kontra med mkt kraftfoder.

Nu har jag en fråga till. Nu har stoet fölat för drygt en vecka sedan, många kilo fattas det på henne. Hon går nu ute på bete på dagarna o käkar gräs för fullt, på natten står hon inne med tillgång till hö, men det rör hon knappt. Hur ska jag fodra henne nu? Hon käkar Lusern (krafft)4,5 kg o groov 125 3kg, 1 liter betfor (torr) samt ca 1kg kornkross/dag. Mer vill hon inte äta. Hon går upp på sakta men säker, men jag vill ju givetvis att hon ska få i sig allt i rätt mängd (kvot). Jag är urdålig på o räkna fodrestater o brukar själv skicka iväg min grovfoderanalys o få foderstaterna uträknade. Men vad har gräset för värden? det brukar man väl inte analysera?

Det tidiga gräset har i princip höga proteinvärden och medel energivärden. Hur höga proteinvärden beror dock på sorter och gödsling.Ingen idé att analysera, värdena har ändrat sig tills du får svaret.
Om hon har tillgång till rejält bete vilket ju kan vara rimligt redan nu i Boråstrakten skulle jag börja minska på krafft grooven.

PS - grattis!
HH

:eek: Jisses vad mager hon måste varit. Grattis till fölet. Blir lite avis, jag får vänta minst en månad till på att min lilla fölsing vill komma ut...

det stora felet många gör är o dra in på grovfodret o kontra med mkt kraftfoder.

Håller fullständigt med dig ;)

Jag tro vi missförstår varandra vad det gäller kraftfodret, men det kan va:D

Lycka till med stoet och fölsingen, det kommer att gå jätte bra ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Ja, det jag undrar är om man kan ge högdräktiga ston ett kraftfoder som är anpassad för tävlingshästar, som har mycket energi (MJ) fast...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: Centaur
·
Foder & Strö Nu har jag sökt överallt och frågat flera veterinärer med olika bud som följd... Behöver höra lite erfarenheter, ser gärna att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 899
Senast: axel
·
T
Foder & Strö Fick hem en mager krake i helgen, bara skinn och ben. Och då menar jag skinn och ben, har aldrig sett något liknande...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 045
Senast: Trollungen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka