Hur snabbt öka foder till digivande sto?

kisse

Trådstartare
Har för mig (inte säker) att vet sa att första dygnet efter fölning skulle hon bara ha någon näve kraftfoder/´mål. Dygn 2 totalt 1L kraft fördelat över alla fodringar, därefter öka succesivt.

Hon som har stallet säger 1 näve/mål första veckan, därefter öka långsamt. Men då tar det ju jättelång tid att få upp henne i fodermängd?!?!:confused:

Hur gör ni erfarna?
 
Sv: Hur snabbt öka foder till digivande sto?

Mitt sto skulle inte varit vacker utan sitt kraftfoder...
Har aldrig hört nåt liknande det du skriver.
 
Sv: Hur snabbt öka foder till digivande sto?

Hon ska givetvis upp i hög giva ganska omgående, men för att inte det inte ska bli överproduktion de första dygnen med juverinflamation som följd ska man vara lite försiktig i början. Frågan är dock hur försiktig och hur många dagar.
 
Sv: Hur snabbt öka foder till digivande sto?

Man behåller samma foderstat som vid högdräktighet första veckan, SEN ökar man på till full digivningsgiva.

1 näve har du väl inte gett under högdräktigheten?
 
Sv: Hur snabbt öka foder till digivande sto?

nej definitivt inte, men frågan var som det står ovan pga det som står ovan...

Har iaf fått svar av två oberoende vet som har gyn som specialitet. Är nöjd med deras svar och följer deras råd.
 
Sv: Hur snabbt öka foder till digivande sto?

Dela gärna med dig av svaret! Och allra helst med argument för att göra på det sättet (vetgirig!)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett 15 årigt islandssto som är dräktig på ca 186 dygnet. Hon är ett kraftigt sto relativt lättfödd. I nuläget äter hon 5kg...
Svar
1
· Visningar
985
Senast: Mynta2
·
A
  • Låst
Avel Nu är det snart fyra veckor sedan mitt sto fölade. Hon ser ju lika tjock ut nu som innan fölning! Jag har alltid fått höra att massa mat...
Svar
1
· Visningar
773
Senast: ameo
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 440
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp