hur snabbt kommer resultat?

M

Magella

Ponera att man har en häst som är tanig och lite undernärd och har gått på en dålig foderstat och sen byter man foder så att det stämmer enligt analys och uträkning, hur lång tid tar det innan det börjar synas på hästen? Är det dagar veckor eller månader?
 
Det beror alldeles på det. Har hästen varit undernärd en längre tid pga. dåligt foder, eller har den blivit mager för den stått sjuk eller smärta? Dåligt avmaskad?
På din häst skulle jag tro en 2-3 veckor. Då bör du se en förändring. Sen kanske det dröjer längre tid innan du är helt nöjd.
hälsningar gulan fd.gulla
 
varierar lite från häst till häst, men det brukar synas efter tre veckor - en månad, och beroende på hur smal den var innan tar det kanske en två månader till innan den är som du vill ha den.
 
på min häst? vilken utav mina menar du och vad baserar du det på? jag frågade bara i största allmänhet å inte med tanke på nån speciell häst... Men mellan 2 veckor å en månad är normalt då innan man SER resultatet? :)
 
Om hästen ska lägga på sig "fett" och komma upp i normal hull efter att ha varit undernärd tar det betydligt längre än 1 månad. Jag skulle nog snarare tro att efter 1 månad kan du nog kanske ana en liten skillnad....
Detta är ju också väldigt individuellt, men efter 6 månader - 1år ska hästen om foderstaten stämmer och hästen är frisk fått upp den i normal hull. Det är också viktigt att inte göda hästen för mycket för då kan den bli sjuk bara pga detta.
En häst som varit/är undernärd ska man öka på foderstaten eftersom och inte bara "braka" på med nya kvoter mm på en gång för det kan ge mer skada än nytta.
 
Du bör kunna se att det "vänder" efter ett par veckor,dvs,de fortsätter inte att falla ur.Men sen tar det nog ett tag innan de är i form igen.
 
Jag vet att det kan gå hyfsat fort iallafall. Min unghäst fyllde ut mellan revbenen och fick rundare rygg på två veckor när en kur hade påbörjats. På en månad var hon trind och hade fyllt ut med muskler på rumpa och hals också. Den största skillnaden kom efter de två första veckorna, men viss skillnad syntes redan innan.

Kuren bestod då av dels försommarbete dagtid, fri tillgång på hö nattetid och muslifoder med relativt hög proteinhalt tre ggr om dagen plus extra b- vitamin.
Någon har frågat om inte risken för fång är stor när man höjer proteinet så snabbt, men det funkade för oss. Det var inte mycket stärkelse i foderstaten, muslin innehöll en del lucern för proteinet (=grovfoder) och blandningen var nog snäll mot magen, inte ett enskilt fodermedel som tillsattes i stor mängd. Gräs hade hon käkat lite i sitt tidigare stall, så magen hade vant sig vid det, vilket kan ha bidragit till att det gick så fort uppåt. Vi vågade dock inte släppa på dygnet runt bete direkt, så förändringen skulle bli för stor.
 
Jag hoppas på ett liknande förlopp för oss då min pålla tappat hull de senaste 3 veckorna. jag reste bort några dagar och när jag kom hem märkte jag hur mycket hon tappat.

Hon är inte jättetunn, ser inte revbenen, men man känner dem tydligt. Har tappat över rygg, speciellt länd

Varför hon tappat så mkt vet jag inte riktigt, mest troligt pga försämrat värde i grovfodret.

Kan brunst och hårfällning spela in?

Nu står hon på 50% mer än tidigare, fri tillgång på hö.

Vi har fortfarande snö, så bete är ej aktuellt förrän om 2 månader.
Jag hoppas att hon slutar gå ner nu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 835
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
696
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp