Hur snabbt kan symtom på fång avklinga?

Tussemaja

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder; Hur snabbt kan typiska fångsymtom avklinga - utan att medicin hunnit sättas in? Och hur kan man diagnosticera fång om inga hovförändringar uppstått? I går: Helt normala rörelser. I morse: Superstel och superstapplig häst som knappt kunde vända i boxen. Puls å värme. Kvar i box under dan. Fortsatt knackig när vet kom mitt på dan. Diagnos ställdes utifrån symtom, och NSAID sattes in. Men första dosen fick han inte förrän frampå eftermiddagen, och hade då redan mycket mindre symtom. Vände obehindrat i boxen, gick normalt över stallgången etc etc.... Därav fråga nummer två; hur kan man säkerställa diagnos om hästen inte uppvisar några hovförändringar på röntgen eller vid verkning?

Sv: Hur snabbt kan symtom på fång avklinga?

På min syntes små förändringar i lamellerna efter flera månader först. Var ca 3 mm bara och hovslagaren muttrade iskallt...köp en lott...

Jag hade dom på ett bete där det är en del raj och stripbetade dom där men ökade lite för mycket en gång. Jag var snabb att minska igen och någon dag senare blev hästen lite stapplig men då han var barfota och vi jobbade en hel del tänkte jag inte fång utan sulöm...hovslagaren kom och skodde och inget sa då att hästen hade haft fång utan det upptäcktes alltså flera månader senare.

På min syntes små förändringar i lamellerna efter flera månader först. Var ca 3 mm bara och hovslagaren muttrade iskallt...köp en lott...

Jag hade dom på ett bete där det är en del raj och stripbetade dom där men ökade lite för mycket en gång. Jag var snabb att minska igen och någon dag senare blev hästen lite stapplig men då han var barfota och vi jobbade en hel del tänkte jag inte fång utan sulöm...hovslagaren kom och skodde och inget sa då att hästen hade haft fång utan det upptäcktes alltså flera månader senare.

kallt men så sant ;)
det kan vara ett lätt släng eller början till ett helveta :arghh:
grön gräs :d eller grus hage med munkorg :banghead:

Det brukar synas blödning i eller breddning av lamellranden efter några mnd.

Precis som de andra säger, man ser inte fång-ränderna förrän om någon månad.

Tänk på nu att eftersom du ger hästen NSAID, så lär det vara smärtstillande i det. Dvs, hästen kommer att känna sig bättre, men fortfarande ha problemet, så det är viktigt att se till att hen inte kan överbelasta genom att vara ute och busa i stora hagar, etc.

Det brukar synas blödning i eller breddning av lamellranden efter några mnd.

Så det finns alltså inget annat sätt att säkerställa diagnos än att vänta och se på lamellranden? (Om det inte syns nåt på röntgen vill säja...)

En häst med akut fång behöver inte vara dålig hela tiden. Det finns vad jag vet inget annat sätt att ställa diagnos än att röntga den och se om den fått hovbensförändringar.

Fång är en otäck och ganska så komplicerad sjukdom. Det är väl en av anledningarna till att det finns så många fångtrådar här på forumet.

Det var samma med min som fick ett fånganfall, stapplig och stel, svullna och mjuka kronränder fick NSAID samma dag. Blev ganska snabbt bättre, men stod i box ca 5 veckor! Detta var i juli sen tidig vårvinter därpå såg man att det varit en blödning och förändring i lamellranden. Vilket säkerställde diagnosen.

kallt men så sant ;)
det kan vara ett lätt släng eller början till ett helveta :arghh:
grön gräs :d eller grus hage med munkorg :banghead:

Han har inte haft några symtom sen dess. Gått kvar på gammelvallen som egentligen är vinterhagen (2,5 ha). Inget kraftigt bete där inte och på övriga vallar blir det strip-bete. Det är en varningsklocka och hans mor fick ju tas bort p.g.a. fång.

Intressant detta.
Mitt sto fick ett mycket lindrigt fånganfall för 1 1/2 månad sen. Fick NSAID samma dag. Var helt symtomfri nästa morgon, pigg som en mört och ville ut. Vi genomförde förstås hela behandlingen ändå, med boxvila och liten sjukhage utan gräs osv.
Ska bli intressant att se om man kommer att se dessa förändringar i hoven på henne. Ibland nästan tvivlar jag på att det verkligen var fång, men får hon förändringarna så vet man ju!

Jag tvivlade också på fång ända tills jag såg den gamla blödningen i hoven. Trodde det var sulläderinflammation pga att skorna hade tagits av inför betet. Tur att man fullföljde behandlingen eftersom det blir försvagningar.

Uppdaterar: Inget på röntgen, men var troligtvis alltför tidigt att kunna se. Å andra sidan kan det ha funnits symtom redan tidigare, som varit svåra att upptäcka eftersom aktuell häst även gått på NSAID fram tills nån vecka innan de tydliga fångsymtomen, pga en kotledsinflammation. Vi får behandla som fånghäst å vänta och se. Intressant i sammanhanget är att hästen även ca 3 veckor innan anfallet sprutats med cortison i led.... Jag har tidigare haft häst där cortison troligen utlöste fånganfall, så....

Liknande trådar

Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 345
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka