Hur snabbt förmultnar en häst?

Milene

Trådstartare
Vi fick ju ta bort vår vackraste prinsessa i somras :(
Hon ligger begravd i hagen under en rosenplantering, det är så vackert där. Än så länge är det ju en liten kulle pga hästens egen storlek och att vi grävt i jorden. Ett staket omgärdar platsen så inte de andra hästarna ska trampa ner något.

Min fråga är nu: Hur snabbt förmultnar en hästkropp? Undrar lite eftersom vi har en gammal dam också på gården, och vill vara förberedd på vart hon ska ligga när den dagen kommer, och man vill ju inte precis gräva i den första hästen...:crazy:

Har googlat men inte hittat några som helst svar... Någon som vet???

Om det är så att ni vet exakt platsen hästen ligger på så hade nog jag valt att gräva brevid eller något. Även om hästen förmultat så är väl skelettet och grejer kvar.

Jag håller med. Det blir alltid en del kvar, som man ju inte vill gräva i.
Hur fort en kropp helt förmultnar är oerhört svårt att säga beroende på jordkvalitet och plats man valt.

Gräv inte där den andra hästen ligger, benen förmultnar inte på länge, om de ens förmultnar.

Allt beror på djupet, vilken jordmån ni har, syretillförsel och flera andra faktorer.

En vanlig människokropp brukar inte förmultna helt på 25 år (dvs med ben)

Som du säkert vet så ska man söka tillstånd hos Länsstyrelsen för att få gräva ned en häst. Sedan är det kommunen som kommer ut och ska utse en lämplig plats. Jag misstänker att "på" den gamla hästen inte kan anses vara en lämplig plats.

har själv grävt upp en gris på 40-50cm djup som tydligen var från mesolitikum(arkeologisk utgrävning), bara skelett då men det tar som sagt väldigt väldigt lång tid för skelett att brytas ner.

jag hade begravt häst nr 2 bredvid häst nr 1, en bit ifrån helst och inte "kant i kant" för att inte råka röra upp jorden runt häst nr 1.

Svarar alla

Jo jag vet att benen kanske aldrig försvinner, tänkte mest på "mjukdelarna"... Plats finns ju, så det blir ju bredvid första hästen, men tänkte väl lite på vad som "skulle komma fram" om det mot förmodan blir för nära. Fortfarande syns ju väl vart vi grävt, men efter fem år kanske det inte är så lätt att varken se eller komma ihåg exakt var... Rosorna visar fortfarande vägen, men de kanske blir uppätna eller nåt... Dessutom frågar dottern hur fort hästen förmultnar, och jag har ju ingen som helst aning... Ett par år..?(minus skelettdelarna)

@Marty , kommunen har varit ute och alla tillstånd är självklart iordning och ska så även vara nästa gång.

@Milene : Jag misstänkte det :). Jag är inte säker men jag tror man kan söka tillstånd rätt långt i förväg. Så du kan ju söka tillstånd redan nu och så har du en plats där du vet att du får gräva ned hästen när den dagen kommer.

@Milene : Jag misstänkte det :). Jag är inte säker men jag tror man kan söka tillstånd rätt långt i förväg. Så du kan ju söka tillstånd redan nu och så har du en plats där du vet att du får gräva ned hästen när den dagen kommer.
Ja, konstigt nog var det faktiskt inga problem alls med tillståndet. Allt gick jättesnabbt, miljögubben kom ut på ett par dagar och övriga tillstånd togs via telefon och fax. Hästen blev utdömd från försäkringsbolaget på fredag, nästa torsdag var allt klart med tillstånd, hästen avlivad och nergrävd... Fantastiskt att faktiskt NÅGOT kan flyta på ibland med myndigheter, annars brukar ju allt krångla jämt. Speciellt när "ärendet" i sig inte var så muntert...:crazy:

Nu hoppas vi ju bara att det dröjer några år till nästa gång, men gammeltant blir snart 25, och saker kan ju hända...

Ja, konstigt nog var det faktiskt inga problem alls med tillståndet. Allt gick jättesnabbt, miljögubben kom ut på ett par dagar och övriga tillstånd togs via telefon och fax. Hästen blev utdömd från försäkringsbolaget på fredag, nästa torsdag var allt klart med tillstånd, hästen avlivad och nergrävd... Fantastiskt att faktiskt NÅGOT kan flyta på ibland med myndigheter, annars brukar ju allt krångla jämt. Speciellt när "ärendet" i sig inte var så muntert...:crazy:

Nu hoppas vi ju bara att det dröjer några år till nästa gång, men gammeltant blir snart 25, och saker kan ju hända...
Nu råkar jag vara en sån där "miljögubbe". På kommunen jag jobbar brukar vi försöka åka ut samma dag eller dagen efter, just för att vi vet att det ofta är en redan utdömd häst och man vill få det klart så fort som möjligt. Ibland kan det ju röra sig om redan döda hästar och då är det ju ännu viktigare att det går snabbt.

Nu råkar jag vara en sån där "miljögubbe". På kommunen jag jobbar brukar vi försöka åka ut samma dag eller dagen efter, just för att vi vet att det ofta är en redan utdömd häst och man vill få det klart så fort som möjligt. Ibland kan det ju röra sig om redan döda hästar och då är det ju ännu viktigare att det går snabbt.
Fortsätt så!:bow::)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 154
Senast: WBanna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 395
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Får nog ta alltihopa från början för att alla ska hänga med. Köpte förra året en mindre gård (sommaren). Hade en dröm att ha hästarna...
2
Svar
28
· Visningar
3 815
Senast: Domino_s
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka