Hur snabbt efter mat kan man rida?

A

Ammi_L

Hej!

En liten fråga. Hur snabbt efter det att hästen ätit hö
resp. kraft kan man rida?

Har hört flera versioner på det, tänkte höra om jag blir
klokare av att fråga er! :D


/Ammi
 
Det beror ju lite på tex hur mycket hö hästen ätit...

När jag rider på kvällen så brukar hästarna ha fått lite hö en stund innan jag kommer(ca 1 kg, hon får mer hö efter ridturen). Från de att hon ätit upp detta till dess att jag rider brukar det ta ca 45-50min.

Om hästen har ätit en full giva dvs 3kg hö och kraftfoder brukar jag vänta minst 2tim.
 
efter hö..på en gång, kraftfoder så får du vänta ett tag. Ang hö så är ju hästar konstruerad så att de kan vräka i sig stora mängder grovfoder och därefter springa utan besvär...För om dom nu inte skulle kunna göra det så vore de ett lätt byte för vilddjurena :D...
 
Tack för era snabba svar!

Jag var osäker på om man kunde rida direkt efter om pållen
fått ca 2kg hö. Kraft vet jag väl att man måste vänta, men
som sagt det var höet. Men nu vet jag juh! :)

Tackar å bockar! :D
 
Om hästen ätit hö, kan jag rida direkt. Mina har fri tillgång o går ju o mumsar för jämnan. ;)
Krafften dock, brukar jag aldrig rida drekt efter. Väntar iaf nån timme.
 
Anledningen till att jag väntar....
Det är dels för att det är denna tid som det tar för mig att göra iordning alla gerjer(mat, mockning mm)innan ridningen och för att det borde kännas bättre för hästen att arbeta en stund efter den svalt maten och inte på en gång efter...tycker jag :crazy:... Ibland så rider jag typ 10-15 min efter det att hon fått sitt hö men då brukar jag ta en lite lugnare uppvärmning...Jag kanske är lite larvig/kännslig men jag tycker att det känns bäst att göra så.
Jag vet att om det skulle ha varit ett hinder för hästen att springa efter det att den ätit..... då skulle det nog inte funnits några hästar efter som att då hadde alla hästar blivit bytes djur.

Men det känns bättre för mig att vänta och därför gör jag så.....

M
 
Det tycker jag låter som ett väldigt sunt tänkande! Jag
tänker oxå i dom banorna. Ägaren till hästen brukar ge hästarna
massa hö och sen rida direkt efter och även om det nu inte
gör något så tycker inte jag att det är schysst mot
hästen, så jag väntar! :)
 
minst en timme efter krafftfodret, man kan rida påengång efter att man har gett hö, efter vad jag har hört, men jag tycker att man ska vänta en stund, men om man är i stallet å inte har något å göra så kan man ju iaf ta å borsta av hästen en lite längre stund iaf...
 
Det generella rådet är att man kan rida direkt efter en högiva.

Det finns inga vetenskapliga studier utförda (så vitt jag vet) på hur rörelse påverkar hästen efter en utfodring av grovfoder - med om man utgår ifrån de kunskaper man har om hästens fysiologi är den rimliga slutsatsen att det ej har en negativ påverkan på hästen att fodra med grovfoder innan ett ridpass.

Hästen har ett helt annorlunda matsmältningssytem än vi, och därför kan man inte dra paralleller till sig själv och hur man själv skulle känna sig om man motionerar efter maten.

Vi har t.ex. en magsäck som är töjbar och där mycket nedbrytning sker. Hästens magsäck är liten, inte särskilt töjbar och kan ses närmast som en förvaringsplats i väntan på vidare nedbrytning av innehållet. Det är normaltillstånd för hästen att alltid ha innehåll i magsäcken, liksom det är normalt för hästen att alltid vara "på språng" vid behov.

Om magsäcken istället är tom vid rörelse finns ökad risk för att magsafter kommer i kontakt med de övre delarna av magsäcken som ej är försedda med en skyddande slemhinna.

Det går utmärkt att rida efter en kraftfodergiva också - om grovfoder getts i samband med kraftfodergivan så att magsäcken ej är tom!
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
515
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 597
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 976
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp