Hur snabbt "byta" foder?

muppia

Trådstartare
Hon går för dagen på både Krafft Grund och havre. Pga ekonomiska skäl vill jag dra ner på Grund och låta henne gå helt på havre. Om hon fixar det vill säga och inte blir knäpp av havre.

Hur fort kan jag öka på havregivan och ta bort grund helt? Om det nu skulle vara så att hon inte kan gå på rent havre så måste jag ändå köpa annat foder än grund då det inte tillgodoser hennes behov riktigt även om det är kompletterande med havre. (måste köpa vetekli m.m. för hösilaget hon får har mkt hög kalciumvärde) vilket leder till att hon har för högt kalciumvärde om hon också får grund idag, måste få upp fosforvärdet som ligger på minus till hennes behov vilket havre skulle vara utmärkt att ge.

Hon får för dagen 0,75 kg grund (bytt ut resterande 0,25 kg till havre) och ca 1 kg havre. (haft det så 3 dagar nu)

Enligt foderberäkningar behöver hon 2,5 kg om dagen för att det ska bli tillgodosett energimässigt samt få ner Ca/P kvoten lite.
Hösilaget ska ökas mer snart då hon får börja komma in tidigare.

Kan jag byta bort halva grund till havre idag eller bör jag ta 0,25 kg i taget och vänta med att öka?

Jag är ute efter att veta ifall hon kan få rent havre, annars vill jag snabbt se mig om efter annat kraftfoder som passar.

Tacksam för svar

Sv: Hur snabbt "byta" foder?

Överskott av Kalcium är inte farligt, men din häst ska ju naturligtvis få behovet av fosfor tillgodosett också. Kraftfoder kan man i stort sett ta bort allt på en dag, men invänjningen av kraftfoder ska man vara försiktig med. Jag föreslår att du ger bytet av kraftfodret någon vecka till för säkerhets skull.

Min tanke är ju att hon redan är van vid havre :laugh: Men jag byter 0,25 kg var 3-4e dag så passar det nog bra.

Vad är konsekvenser vid överskott av kalcium egentligen?

Min tanke är ju att hon redan är van vid havre :laugh: Men jag byter 0,25 kg var 3-4e dag så passar det nog bra.

Vad är konsekvenser vid överskott av kalcium egentligen?
Det ska om jag minns rätt krävas väldigt stort överskott av kalcium för att något ska hända. Jag har läst att ett mycket stort överskott av kalcium hos gamla hästar kan påskynda utvecklingen av eventuella pålagringar i lederna. Så jag skulle inte oroa mig om jag var du, så länge fosforbehovet blir fyllt också. Och då är ju vetekli en utmärkt källa.

Absolut. Vetekli kommer jag förmodligen behöva ge om inte hon fungerar på enbart havre, gör hon inte det får jag ju komplettera med någon av Kraffts färdigfoder, dock inte grund eller groov i dagsläget.

Tack för svaret :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Foder & Strö Jag har en 4 åring som behöver upp i hull, börjar se ok ut men har en bit kvar (se tidigare inlägg för mer info kring hästen vid...
Svar
1
· Visningar
419
Senast: Nevermind
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 720
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka