M
Martina_85
Hur snabbt börjar ni rida era ston som fölat? Jag tänkte nämligen få igång mitt sto så snabbt som möjligt...lugnt och försiktigt såklart.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag inte alls på något sätt proffs på detta, men att träna går väl inte helt o fullt fram tills man separerat dem antar jag. Skulle i alla fall inte funka på mitt sto då hon blir helt CRAZY om fölis är borta (är dock bara 1 vecka gammal om 40 min PRECIS) men den gången jag har ridit, (för nån dag sen i paddocken) så har hon ju fått springa efter, dock så orkar dom ju inte mycket, så det beror väl mest på hur mycket fölis orkar springa med, är så i mitt fall. Men har som sagt börjat skritta o trava 10 min nån gång i veckan, efter 1 vecka. Hoppas det hjälper lite på traven
![]()
Jag började rida mit sto en månad efter fölning. Vi har ridhus på gården och fölet var med i ridhuset.
Mitt sto blev överlycklig när jag kom med sadeln och gick med stora energiska kliv upp mot riduset. Hon var ovanligt arbetsvillig och insåg inte själv att hon inte orkade lika mycket som tidigare.
Hästar är olika, min var 16 år och förstagångsföderska och van vid att bli riden. Hon är dessutom en energisk häst som lätt bli uttråkad om hon inte får motion. Andra ston behöver få vara mamma länge och inte ridas. Man får helt enkelt pröva sig fram.