Hur snabbt börjar ni rida?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Martina_85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 099
M

Martina_85

Hur snabbt börjar ni rida era ston som fölat? Jag tänkte nämligen få igång mitt sto så snabbt som möjligt...lugnt och försiktigt såklart.

Sv: Hur snabbt börjar ni rida?

ingen?? nån måste väl ha tänkt börja rida efter fölning.

Nu är jag inte alls på något sätt proffs på detta, men att träna går väl inte helt o fullt fram tills man separerat dem antar jag. Skulle i alla fall inte funka på mitt sto då hon blir helt CRAZY om fölis är borta (är dock bara 1 vecka gammal om 40 min PRECIS:p ) men den gången jag har ridit, (för nån dag sen i paddocken) så har hon ju fått springa efter, dock så orkar dom ju inte mycket, så det beror väl mest på hur mycket fölis orkar springa med, är så i mitt fall. Men har som sagt börjat skritta o trava 10 min nån gång i veckan, efter 1 vecka. Hoppas det hjälper lite på traven :D

Jag tänker sätta igång mitt sto när fölungen är avvand.
Hon är förstfölerska och dessutom ganska ung, hon skall få ägna sig åt en sak i taget och nu är det att vara mamma. (När ungen väl har kommit alltså)

Låt henne vara mamma färdig först, om du har möjlighet. OM inte annat så för att de flesta ston behöver all näring de får i sig för att ge mjölk till fölen. Tänker du rida också under den perioden så blir det väldigt jobbigt för henne...

Senast ändrad:

Jag hade tänkt börja skritta henne lite efter en månad eller två beroende på hur hon klarar sig utan lilla fölungen...då kan syrran pyssla lite med fölis utanför ridbanan ...absolut inte sätta igång henne fullt ut. Kanske lite lugn tömkörning eller ett kort skrittpass ett par gånger i veckan.

Nu är jag inte alls på något sätt proffs på detta, men att träna går väl inte helt o fullt fram tills man separerat dem antar jag. Skulle i alla fall inte funka på mitt sto då hon blir helt CRAZY om fölis är borta (är dock bara 1 vecka gammal om 40 min PRECIS:p ) men den gången jag har ridit, (för nån dag sen i paddocken) så har hon ju fått springa efter, dock så orkar dom ju inte mycket, så det beror väl mest på hur mycket fölis orkar springa med, är så i mitt fall. Men har som sagt börjat skritta o trava 10 min nån gång i veckan, efter 1 vecka. Hoppas det hjälper lite på traven :D

:eek: Herregud låt hästen vara mamma .!?!?

Miaa

Men det finns också ston som klarar det alldeles ypperligt :)

Cinna reds fram till fölning och började ridas efter ungefär fyra veckor. Promenader var vi ute på innan med både sto och föl i snöre ;)
Cinna var sen igång ganska snart och tränade och tävlade också efter fyra månader. Peia var lika lugn därhemma som Cinna var på tävlingsplatsen. Men självklart är det så att inte alla ston klarar det men det finns också de som gör det. (Och är glada för de stunder då de får roa sig utan den lilla i närheten ;) )

Verkar ju vara ganska många som inte tycker att man ska rida så tidigt, men som någon skrev, så är det vissa ston som klarar det o tycker det ääär kul att få röra lite på sig i paddocken, efter att inte ha blivit riden sedan i oktober. Det är ju verkligen inte så att man rider hejsan-tjofsan! Damen är bestämd o vet vad hon vill o orkar, så skulle hon inte haft lust med det skulle jag redan suttit på backen! Är det verkligen idiotiskt att rida 10 ynka minuter 1 gång i veckan när dom faktiskt bara tycker det är lite skönt?!

Jag började rida mit sto en månad efter fölning. Vi har ridhus på gården och fölet var med i ridhuset.

Mitt sto blev överlycklig när jag kom med sadeln och gick med stora energiska kliv upp mot riduset. Hon var ovanligt arbetsvillig och insåg inte själv att hon inte orkade lika mycket som tidigare.

Hästar är olika, min var 16 år och förstagångsföderska och van vid att bli riden. Hon är dessutom en energisk häst som lätt bli uttråkad om hon inte får motion. Andra ston behöver få vara mamma länge och inte ridas. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Jag började rida mit sto en månad efter fölning. Vi har ridhus på gården och fölet var med i ridhuset.

Mitt sto blev överlycklig när jag kom med sadeln och gick med stora energiska kliv upp mot riduset. Hon var ovanligt arbetsvillig och insåg inte själv att hon inte orkade lika mycket som tidigare.

Hästar är olika, min var 16 år och förstagångsföderska och van vid att bli riden. Hon är dessutom en energisk häst som lätt bli uttråkad om hon inte får motion. Andra ston behöver få vara mamma länge och inte ridas. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Det är ungefär så som mitt sto, är dock andra föderska istället :p , men satt ju då upp första gången en vecka efter fölning, men har inte gjort det något mer sen senast, då hon o bebis bytte stall precis o är lite stimmig än (bebis struntar i vilket, bara hon får spriiiinga :love: ).

Jag försöker att aldrig ställa av dem. De rids tills de säjer ifrån och sen är det promenader som gäller fram till fölning. Samma dag som fölning så longerar jag stoet för att hon ska komma ifrån fölet och skirka lite så livmodern drar ihop sig samt att fölet brukar tömma tarmen lättare när den blir lite upprörd. Sen longerar jag varje dag en kort stund för att sedan börja skritta igång stoet efter någon vecka. Korta stunder och barnvakt. Mina ston har aldrig haft problem med att vara mamma och de har heller inte fått problemföl, snarare att jag haft lätthanterliga föl som redan från början kunnat vara ensamma i boxen utan att riva stallet som en del andras föl verkar göra;)

Jag tycker att man ska skilja på motion och träning.
Redan vid någon månads ålder så har fölen en sådan vana och trygghet i flocken att de stannar kvar i hagen när mamma går till gymmet;) .

Tack för alla svar. :bow:
Förstår att det är väldigt olika på hur ston reagerar på att bli ridna snabbt men tycker som en del av er att det är bra för stoet att få komma ifrån lite och röra på sig. Komme så klart inte köra hårdträning. Vi tar det lugnt och trappar långsamt upp....om sto och fölis går med på det.

För min del så tycker båda två det är jätte skönt eftersom Jonna helst vill gå och äta när hon är i hagen, men gärna röra sig när hon står i boxen, medan Joyful vill springa. Därför är några trav-varv i paddocken ett ypperligt tillfälle för Jonna att få röra sig lite och för Joyful att få springa av sig MED mamma :p efter nån timma i box på kvällen innan sovdax.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
946
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: Piaff
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 471
Senast: Teilani
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka