Hur snabb viktökning?

B

Bacardi_Limon

Hej,

har bestämt att öka lusern delen i foderstaten på min magra häst.
Han har tappat som bara den nu under uppstallningen. Han brukar tappa men inte såhär. Och ja jag har kollat masken och så.
Jag bara undrar hur snabbt man borde märka att han ökar?

pga grav rids han inte just nu utan tömkörs 2 ggr i veckan i väntan på fodervärd.

Sv: Hur snabb viktökning?

Hej,

har bestämt att öka lusern delen i foderstaten på min magra häst.
Han har tappat som bara den nu under uppstallningen. Han brukar tappa men inte såhär. Och ja jag har kollat masken och så.
Jag bara undrar hur snabbt man borde märka att han ökar?

pga grav rids han inte just nu utan tömkörs 2 ggr i veckan i väntan på fodervärd.

"Och så", betyder det - att du även har kollat tänder?

För många gånger, kan det vara vassa hakar och annat som gör att hästen får ett annorlunda tuggbett och därför inte kan tillgodogöra sig maten.

Om detta är kollat, är det nog idé att kolla grovfoderanalysen.

Men i övrigt så bör det med ökning av lucernet, kunna synas på 3-4 veckor.

Mvh

IngelaH

Japp. "och så" innefattar även tänder :-)

Tack då hoppas jag verkligen att detta hjälper. Kan jag öka för mycket? Funderade på 2,5 kg istället för 1,7kg. Måste erkänna att jag inte är så bra på det här med svårfödda hästar. Mina har alltid varit runda och fina men den här kräver otroliga mängder ..

Jag har gett fri tillgång på lusern till svårfödda/tunna hästar. En svätt olja dagligen är inte heller fel. (men jag har alltid koll på grovfoder innehållet och räknar ut en grundfoderstat först)

Instämmer med Wrangler, bara ösa på med lucern. Det är ju "snällt" grovfoder och som sagt, pytsa i med lite olja också. Min gamla dam, får även en "skvätt" soja.

Men glöm inte att hålla hästen täckad ute om den är mager. För annars "eldar man för kråkorna" och allt foder går till energi, att hålla hästen varm.

Tänkte bara flinka in ang att du skrev så här: han brukar tappa vid installning, villket får mig att undra om du anser det ska vara fullt normalt att alltid tappa då man stallar in ? Är det inte så att du i god tid bör öka upp din hästs foderstat så denne inte tappar vikt bara för du stallar upp ? Samma fenomen ser man runt senvinter/vårkanten då många hästar faller ur och många tycks anse detta är fullt normalt då det egentligen handlar om att man inte i god tid gett hästen det den ska ha. Och när man då ser att hästen fallit ur så har detta pågått en ganska lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 062
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 363
Senast: Blubbis
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 082
Senast: Leroy Udsen
·
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 097
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V