Hur snabb synförändring är "normal"?

tott

Trådstartare
Vi snackar progressiva glasögon och ålders"synfel".

Jag var senast till optiker i mitten av augusti. Då hade synen på mitt högra öga blivit 0,5 (?) sämre sedan början av april.
Nu tycker jag igen att jag ser sämre - märkte det i samband med att jag åt muskelavslappnande mediciner, men tycker fortfarande inte att jag ser fullt bra 3 dagar efter att jag slutade ta medicinen.

Så - hur länge kan den muskelavslappnande medicinen påverka synen?
Hur snabb synförändring är normal i 50-års åldern? Jag har +0,75 vänster och +1,25 höger enligt senaste glasögonrecept.
 
Jag vet egentligen inte, men tänkte bara säga att iaf jag ligger mitt emellan två gränsvärden så beroende på dagsform kan jag hamna antingen på -.50 eller -.75. Det varierar lite, men det är nog inte synen som ändras så mycket utan att synfelet egentligen lugger någonstans där emellan.
 
Jag har nedsatt närseende, normalt åldersrelaterat, och det mesta av mina ungefär +2.0 (på läsglasögonen) skedde under en period av ca 2 år. Utifrån det tycker jag inte att 0,5 på ett halvår låter alldeles orimligt.
 
Jag upplevde att jag gick från "fullt normal närsynthet" till "inte se ett skit på nära håll och i stort behov av läsglasögon" på bara ett par månader. Det behöver inte vara sant, men så upplevde jag det.
 
Jag har också haft rätt snabba synförändringar ibland under de år jag haft glasögon. Jag såg tex sämre nu senast och det var ganska exakt ett år sedan jag skaffade nya glasögon.
 
Och glasögon som är så billiga... ;)
Tja... allt är relativt. Efter att ha haft en partner som vräkt pengar över den lokala Finbutiken hela sitt liv dristade jag mig att prova Fulbutiken när det blev min tur. Mycket bra bemötande, såvitt jag kan bedöma jämförbar kompetens, och radikal prisskillnad. Nappade på ett rabatterbjudande och fick synundersökning och två(!) glasögon med helt ok bågar för totalt 800 kr. Jag använder båda de glasögonen fortfarande som reserv, om än litet slitna men fullt användbara, såhär 4-5 år senare. Fick justering och en enklare reparation i våras i en annan butik i samma kedja, gratis. Så behåller man kunder, imho... :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag skelade kraftigt när jag var liten och hade lapp för ögat mellan två och sex års ålder. Skelningen blev tillräckligt bra för att...
2
Svar
28
· Visningar
4 319
Senast: Lager
·
Kropp & Själ För ett tag sedan gick jag till en optiker då jag tyckte att jag behövde anstränga ögonen såpass att de kändes trötta. Jag tänkte väl...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 995
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 771
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 175
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp