Hur snabb bantning

Gwildr

Trådstartare
En kompis till mig har köpt en ny häst, en ordentligt överviktig nordsvensk. Jag skulle uppskatta att hon är en 8 eller 9 på den 9-gradiga Hennekeskalan.

Det har aktualiserat frågan om hur snabbt man egentligen bör låta en häst gå ner i vikt. Alla är ense om att man ej ska ha en för snabb viktnedgång. Men jag skulle vilja ha en kvantifiering av det, dvs veta hur många kilo eller procent per vecka som det är hälsosamt för hästen att gå ner.

Finns det forskning på detta? Eller praxis bland veterinärer baserad på erfarenhet? Är det någon som kan hänvisa mig till någon information om detta? Eller något annat bra att tillföra?

Tack, Åsa

Sv: Hur snabb bantning

Jag, som bantat fet häst har aldrig hört att det finns någon risk med för snabb nedgång räknat i kilo/procent, det man däremot INTE ska göra är att svälta en häst för att få (snabb) viktnedgång.

Utan man ska banta (dvs via kosten) en häst genom att täcka dess behov (både av TS samt "näring"). Då blir det automatiskt en gräns för hur snabbt hästen kan tappa. Det är den som inte ska försöka ökas/påskyndas genom att dra ner maten ännu mer.

Däremot kan man genom att öka motionen öka energiförbrukningen och på så vis få en snabbare nedgång.

Vid för snabb viktnedgång/svält kan hästen drabbas av hyperlipemi om man har otur... Öka energiuttaget = motion och ha grundbehoven tillgodosedda :)

Fast motionera en så fet häst kan man ju heller inte göra i så stor mängd.

Ts: Om man ger hästen en "normal" fodergiva (man får ju som sagt inte svälta den på något sätt, det är ofta då de blir sådär glupska och trycker i sig allt de får tag på så snabbt de kan), samtidigt som man motionerar i lagom mängd så bör hästen gå ner i vikt i lagom takt.

Att fullkomligt rasa i vikt är ju knappast bra för någon individ, men jag tror det är rätt svårt att få en lättfödd häst att göra det om man inte ger på tok för lite mat.

Ja, nu menade inte jag att man ska "tokmotionera" hästen, utan såklart motion anpassat efter den feta hästen ;) Men motion behöver den, för att öka sitt uttag av energi. Precis som du också skrev ;) :)

Jag kan inte hänvisa dig till någon forskning, men det finns det säkert andra här som kan.

Jag har bantat några hästar genom åren och det har gått förvånansvärt snabbt. Vad jag har gjort är att jag inte haft dem i gräshagar, ställt dem på torv i box och gett dem underhållsbehovet i grovfoder, ev gett lite extra i form av halm för att tillgodose tuggbehovet. Och så klart motionerat mycket. Och enligt mig går det alldeles utmärkt att motionera mycket, bara man gör det på rätt sätt. T ex ett par timmar skritt varje dag vilken utökas långsamt, travinslag när hästen börjar orka mera, kuperad terräng i vettig omfattning och sedan intervallträning. Och som alltid: så mycket utevistelse som det bara går.

Jag har hört av en som bantade sin häst att hennes veterinär hade sagt att visst kan man banta en häst genom att endast ge den lite mat, men vill man ha en glad häst, och inte en irriterad och sur häst, ska den få ~6 kg per dag. Kom också ihåg, att en häst bör ha mat hela tiden i magen som skyddar magsäcken pga. den stora risken för magsår. Dela upp maten och ge små portioner flera ggr per dag + motion. :)

Jag har hört av en som bantade sin häst att hennes veterinär hade sagt att visst kan man banta en häst genom att endast ge den lite mat, men vill man ha en glad häst, och inte en irriterad och sur häst, ska den få ~6 kg per dag. Kom också ihåg, att en häst bör ha mat hela tiden i magen som skyddar magsäcken pga. den stora risken för magsår. Dela upp maten och ge små portioner flera ggr per dag + motion. :)

Jag måste protestera mot
. Det beror ju helt på storleken av häst.

Räkna ut en ordentlig foderstat, och dra av ca 10- 15 procent av energiintaget tycker jag funkar bra. Inte för lite mat, utan så mkt grovfoder det går inom ramen av foderstaten. Ev ett par dl havre om du märker att hästen rör sig och busar mer med det, men inte så mkt att det drabbar grovfodergivan:). Motion efter förmåga, mest skritt om den är tung men mer galopp med tiden :) behövs det för proteinintaget får man byta lite hö mot lucern eller så!

En kompis till mig har köpt en ny häst, en ordentligt överviktig nordsvensk. Jag skulle uppskatta att hon är en 8 eller 9 på den 9-gradiga Hennekeskalan.

Det har aktualiserat frågan om hur snabbt man egentligen bör låta en häst gå ner i vikt. Alla är ense om att man ej ska ha en för snabb viktnedgång. Men jag skulle vilja ha en kvantifiering av det, dvs veta hur många kilo eller procent per vecka som det är hälsosamt för hästen att gå ner.

Finns det forskning på detta? Eller praxis bland veterinärer baserad på erfarenhet? Är det någon som kan hänvisa mig till någon information om detta? Eller något annat bra att tillföra?

Tack, Åsa
Du kan inte väga häste o då heller inte veta hur stpr procent den går ner.

Kruxet som många har med de "lättfödda" tjocka är att de inte "går att banta".
Man får dra ner på maten tills det syns effekt.

nästan allt gräs föder de sig på om de inte jobbar hårt- vilket en fet häst inte klarar av. Så en kontrollerad mängd dä'r hästen inte kan sno mat av andra är bäst.

försök att komma på vilken mängd den går ner av o dela upp det i mindre portioner förutom kvällsmålet. rör på den så mkt det går. raska promenader med korta intervaller av trav o galopp på totalt mer än en timme.

att stå ute i insktsinvasion tär på fläsket- om man är elak:grin:

Jag har inte sett siffror på det du efterlyser och är inte säker på att det finns någon sådan. Men som någon/några redan har skrivit så kan det vara svårt att banta feta hästar. Man bör se till så att de får i sig tillräckligt med näringsämnen dvs proteiner, mineraler mm men så lite energi som möjligt.

När jag bantade min ponny gav jag henne alltså hela hennes behov av ovanstående och sedan såg jag till att hon fick tillräckligt med grovfoder, minst 1 kg ts per 100 kg häst. Hästen mår bättre ifall den får lite mer grovfoder och man bör inte gå under denna gräns för det mår inte matspjälkningssystemet bra av. Jag valde fodermedel med så lågt energiinnehåll som möjligt vilket gav en foderstat där hon inte fick energi behovet uppfyllt.

Man bör alltså räkna foderstat och måste se upp med vad man gör.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka