Hur sminkar man sig?

Magiana

Trådstartare
Jag har väl inte sminkat mig på säkert 15 år eller så men känner att jag nog ibland numera skulle vilja dölja att jag är blekfet och trött. Men hur gör man? Vad grundar jag med och hur vet jag vilken färgnyans jag ska ha på "spacklet"? Ibland syns ju mina ytliga blodkärl i ansiktet också så jag ser lite spräcklig ut.

Och så undrar jag vilket märke man ska använda om man är mån om djur, natur och hälsa. Jag vill ju inte att det ska vara oetiskt eller skadligt på något sätt.

Sista frågan; hur kommer jag undan så billigt som möjligt? Förmodligen kommer sminkning aldrig att bli någon regelbunden vana och smink åldras väl?

Just nu är det mest angeläget att försöka fixa nyllet inför fotografering då jag både behöver skaffa ett pass och förnya körkortet men känner mig väldigt otaggad på att bli fotad som jag står och går just nu. Hur sminkbehovet blir efter detta vet jag inte.

jag använder i stort sett enbart foundation, mascara och ögonskugga.

Det är skitsvårt att får rätt ton på foundation - den som jämnar ut hudens färgskiftningar så man bra ser "ren" ut.
jag brukar fråga i butiken. Ha får bra hjälp på Kicks t.ex. genom åren.
Tyvärr har Kicks som anställningskrav att man ska vara högdragen mot kunderna men hittar man nån som lyssnar är de duktiga. Samma med MakeUp store också.

Värnar du natur och djur så gå på BodyShop.

Jag fick jättebra hjälp på bodyshop. Jag är usel på smink, men fick hjälp att hitta rätt sorts och rätt nyans av foundation. Men vet inte om det är generellt för kedjan eller om jag hade tur med person.

Alltså, smink måste man titta på i butiken. Men jag är inte så glad att prata med de i butiken, även om jag är säker på att de kan sitt jobb bra.
Läs på olika sidor. Bestäm dig för ett par märken nyanser och ge dig ut och leta. Då blir det rätt med dina krav också.

Tycker dessutom att det är väldigt olika vad man vill ha. Jag vill inte ha foundation om jag inte ska ut och svira. Utan brukar måla ögonbrynen och köra på rouge. :)

Det är inte så dumt att gå till butik och be om råd och tips.

Jag är obekväm med smink, men använder gärna en lätt tonande kräm och en enkel mascara vid behov.

Jag hittade några ställen i Västerås både Bodyshop och Maria Åkerberg, så jag får passa på att besöka någon av dem när jag passerar om två veckor.

Någon slags foundation kommer jag nog att vilja ha då jag ser glåmig ut just nu och att välja rätt behöver jag nog hjälp med. Det är väl mest hur jag fixar till hyn som jag har kört fast på. Jag är ju inte 20 år längre :angel:

Jag har väl inte sminkat mig på säkert 15 år eller så men känner att jag nog ibland numera skulle vilja dölja att jag är blekfet och trött. Men hur gör man? Vad grundar jag med och hur vet jag vilken färgnyans jag ska ha på "spacklet"? Ibland syns ju mina ytliga blodkärl i ansiktet också så jag ser lite spräcklig ut.

Och så undrar jag vilket märke man ska använda om man är mån om djur, natur och hälsa. Jag vill ju inte att det ska vara oetiskt eller skadligt på något sätt.

Sista frågan; hur kommer jag undan så billigt som möjligt? Förmodligen kommer sminkning aldrig att bli någon regelbunden vana och smink åldras väl?

Just nu är det mest angeläget att försöka fixa nyllet inför fotografering då jag både behöver skaffa ett pass och förnya körkortet men känner mig väldigt otaggad på att bli fotad som jag står och går just nu. Hur sminkbehovet blir efter detta vet jag inte.

Ett "startkit" för någon som bara vill sminka sig minimalt men få ut maximalt (hehe) skulle kunna vara:

*En bb/cc-cream (en lite lättare foundation som jämnar ut hudtonen samtidigt som den har hudvårdande egenskaper, vissa har även solskydd. Jag älskar Lumenes cc-cream.
*En bronzer och ett rouge. Att bara lägga foundation kan lätt göra att ansiktet ser ganska platt och livlöst ut. Lite bronzer över panna, kinder och haka och en liten dutt rouge på kinderna gör så mycket för att ge ett piggt ansikte! De kan du även använda på ögonen. Elf har en duo med både bronzer och rouge som kostar under hundralappen. Sleek har även de kit med både bronzer och rouge och highlighter för 149 kr på HM och de är riktigt bra. Highlighter kanske är lite överkurs för dig men den kan du också använda på ögonen.
https://www.elfcosmetics.se/product/contouring-blush-bronzing-powder/
https://www.google.se/url?sa=i&rct=...RkW4cBY2kmjKW68vniJ7Luag&ust=1488153180271472
*En ögonbrynspenna. Hellre en lite för kall färg än lite för varm, och hellre en lite för ljus än lite för mörk. Om du vill ha ett ganska naturligt resultat. En färgad brow gel kan också vara ett alternativ.
* En mascara
*någon typ av läpprodukt som du trivs i. Det kan vara en läppenna som du målar över hela läpparna, ett läppstift eller ett läppglans, eller allt på en gång :D

Och det viktigaste, bra redskap. En foundationborste (en buffer, de som är som en målarpensel är svårare att använda, ser gärna randigt och ojämnt ut), en liten puderborste/rougeborste och en mjuk ögonskuggsborste kommer du långt med. Real tecniques finns lättillgängligt i sverige nu för tiden och är superbra! Lindex och HM säljer dem bland annat. Cruelty free :)

Jag bara älskar min foundation från Maria Åkerberg! Testat ngra olika färger men jag gillar ljusare o kallare än vad jag borde ha tror jag. Det är mineralpuder som man borstar på typ så tar man lite på borsten blir det bara lite täckning o mer/fler lager döljer mera. Men det ser inte onaturligt ut eller är svårt att få jämnt. Har deras borste till. Hade annat märke o borste innan o tyckte det var svårare att få till o ytan kändes lite sträv/kladdig. Denna känns inte alls. Perfekt nybörjarsmink till mig! Sedan en kall, svag rouge på kinderna lite (jag har inte avancerad till bronzer ännu :D) med egen borste, mascara och en kall brun färg till ögonbrynen jag tar på med en sned borste o då tar jag liksom max 1 korn brun så det är lätt att bara fylla i lite o inte "måla" dit. Ibland lite mer ögonsmink men det tycker jag är klurigare o vet knappt vad jag gör. Läpparna hatar jag att göra ngt med, lite vanligt läppbalm bara. Allt från MÅ utom mascaran där jag gillar något annat ekologiskt märke jag inte minns namnet på. Vill ha en sådan "gummi"borste, inte en med massvis med "hår" haha. O det hade inte MÅ när ja kollade. Återigen, jag älskar min foundation :love: Har inte så fin hy men den är bara så bra!

En bb-cream, håller jag absolut med om :) . Det blir lite "lagom" färg och utjämning utan att man ser ut som om man har ett lager spackel i ansiktet. Jag brukar trivas med de som är billiga, tex. Garnier. Annars lite rouge på kinderna och lite mascara på fransarna ibland. Mer än så tycker jag inte behövs.

Jag håller med både @the_connemara och @AraSlei om MÅ.

Jag har avancerat nu (:D)och bytt mineralsmink (från ett annat märke) till MÅs foundation (nyans Cold, jag är ganska ljus på vintern) och puder (transparent matt) och är jättenöjd! Jag använder deras foundationpensel, som gör att den blir dryg. Det blir inte kakigt eller äckligt, håller fint och min hud blir inte sämre av det, vilket jag upplevde av det andra märket jag använde.

Maria Åkerberg, Idun eller Tikei använder jag. Vänliga på alla sätt mot både natur och hud, inga läskiga ingredienser.
Jag kör väldigt basic, lite löst puder, ibland med primerpuder under, lite puderrouge, lite higlighter under ögonbryn och i inre ögonvrån samt lite mascara. Tar typ 5 minuter.

Kolla Tikei, väldigt prisvärt och du får hem provburkar för tio kronor så kan du kolla vilken färg som passar din hudton:up:

@RostKaptenen är MÅ bättre än Tikei? Jag hade Tikei ett tag men gick tillbaka till ID, Tikei satt inte kvar lika länge under dagen. Jag tycker dock inte att jag hittar exakt rätt nyans av ID så något annat vore bra.

Tipsar också om Tikei! Snabb frakt, bra priser och du kan beställa hem billiga tester för att hitta rätt färger :)

Jag lägger mig inte i märken på saker.

Men känner man sig glåmig kan man göra en skrubb/peeling av huden och sen göra en lätt brunutansol. Det sitter 1 v ca innan man får upprepa.

I sminkväg röstar jag för:
- Foundation eller BB/cc-cream för att jämna till huden och ge lite glow.
- Bronzer utan skimmer att ge ansiktet lite färg med på kinder och panna och ev ev haka. Tänk de delar av ansiktet solen skulle träffa först och färga mest naturligt.
- Ev rouge, kan man klara sig utan med rätt bronzer dock.
- Ögonbrynsprodukt. Jag föredrar Anastacias färgade vax. Men den vet jag inte hur det är med djurtest etc. Vax ser ofta mer naturligt ut än penna och skugga.
- Mascara.

Har du flytande foundation tycker inte jag man behöver ngt att lägga på den med. Är det i puderform måste du ha en borste.
Sen behöver du en borste till rouge/bronzer.

Jag går ofta osminkad IOM jobb med hästar. Men tycker smink är kul.
Man kan börja med ett litet startkit och sen ev testa om man sen vill ha ögonskuggor, eyeliner/kajal etc.
Jag sminkar mig väldigt olika mkt eller med fokus på olika punkter från dag till dag. Ibland har jag bara en naturlig bas och fokuserar på markerade ögonbryn. En annan dag har jag rejäl eyeliner. En annan dag har jag ögonskuggor. Någon dag rubbet och inland inget.

Våga fråga de i butikerna om hjälp. Du kan ju rent av fråga på fler ställen och ev få fler olika tips att välja mellan beroende på vad DU trivs i.
För med smink får man leka, prova och göra som man själv vill.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka