Hur sminkar man sig?

En grundläggande makeup för mig är foundation, ögonbrynsskugga och mascara.
Sen varierar jag med diverse ögonskuggor, rouge mm beroende på humör och tid.

Detta med foundation...
Jag har svårt med puderbaserat smink över huvud taget - annat än på ögonlocken.

Puder sitter inte kvar, det samlar sig i veck och gropar. Dvs det sitter inte där jag la det på morgonen. Oavsett hur tunt och noga jag la det.

jag har aldrig någonsin haft det bekymret med foundation i krämform. Jag fördelar det med fingrarna och så sitter det där tills jag tar bort det. Oavsett märke.
Kanske har det att göra med att jag har fet hud?

Maria Åkerberg, Idun eller Tikei använder jag. Vänliga på alla sätt mot både natur och hud, inga läskiga ingredienser.
Jag kör väldigt basic, lite löst puder, ibland med primerpuder under, lite puderrouge, lite higlighter under ögonbryn och i inre ögonvrån samt lite mascara. Tar typ 5 minuter.

Kolla Tikei, väldigt prisvärt och du får hem provburkar för tio kronor så kan du kolla vilken färg som passar din hudton:up:
Toppen med provburkar!

Alltså... mineralsmink i Sverige är ju sjukt dyrt! Jag köper mitt på eBay UK och betalar en bråkdel av de här priserna. De är korrekt märkta enligt EU-lagstiftning osv, inga konstigheter. Jag vägrar bareMinerals för de har i vismut som min hud blir helt knäpp av.

Med medföljande svamp/puff eller med pensel :)
Min bästa vän säljer MÅ, så jag har både mineralpuder, foundation, compact powder och den nya compact cover :angel:
Jag som knappt orkar sminka mig till vardags :laugh:

Hur är MÅs flytande foundation? Täckning, fukt, finish, färger, känsla på huden?

Tycker foundation är jättesvårt. Brukade ha mineralpuder men det är alltför uttorkande numera så måste ha flytande. Men de flesta verkar vara gjorda för asiater, de är så gula att jag ser ut som jag har leversvikt. Är ljus med neutral mot kall ton, har oftast den ljusaste eller näst ljusaste men på sommaren blir jag brun. Sen avskyr jag den klibbiga känslan foundation ger och jag vill inte behöva ha på massa puder så det blir tjockt matt och huden kvävs. Använder nästan bara BB cream som inte täcker något numera. Bare minerals BB cream känns jätteskön på huden, som en fuktkräm, och den blir inte kletig. Vill ha samma känsla fast mer täckande.

Jag ska faktiskt tipsa om en BB-cream som jag verkligen älskar och den köper jag - håll i er nu - på Lidl!!! Cien BB cream all-in-one; jämnar ut tonen i hyn utan att kladda, har lite solskydd och påstås kunna jämna ut fina linjer. Jag som är lite äldre 40+ trivs toppen med den!

Hur den är ur etisk synvinkel har jag inte koll på, men billig är den! Konstigt nog så är den bättre än alla andra jag har provat och jag har sett att den får hyfsad kritik av andra på nätet.

Jag rekommenderar dig verkligen att prova!

Vill tipsa om lightning och darkeningprodukter från Body Shop! Superbra om man inte hittar exakt rätt ton på foundation eller inte känner för att köpa nytt beroende på årstid och hudton. Jag köpte en foundation i somras som passade mon hudton då men nu på vintern blandar jag den med deras lightener.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad de heter men det finns både en som ljusar upp och en som gör foundationen mörkare. De kommer i flaskor med pipett så bara blandar man det själv med sin egen flytande foundation till önskad ton.

Sminkar mig väldigt sällan men min hy ser hemsk ut om jag inte ser till att smörja den ordentligt med fukt. Så innan smink se till att smörja :)

Hur är MÅs flytande foundation? Täckning, fukt, finish, färger, känsla på huden?

Tycker foundation är jättesvårt. Brukade ha mineralpuder men det är alltför uttorkande numera så måste ha flytande. Men de flesta verkar vara gjorda för asiater, de är så gula att jag ser ut som jag har leversvikt. Är ljus med neutral mot kall ton, har oftast den ljusaste eller näst ljusaste men på sommaren blir jag brun. Sen avskyr jag den klibbiga känslan foundation ger och jag vill inte behöva ha på massa puder så det blir tjockt matt och huden kvävs. Använder nästan bara BB cream som inte täcker något numera. Bare minerals BB cream känns jätteskön på huden, som en fuktkräm, och den blir inte kletig. Vill ha samma känsla fast mer täckande.

Jag upplever den som täckande, men inte täppande så att säga :) jag kör samma färg året om, vintertid blandar jag ut den med lite dagkräm bara. Ibland blandar jag den med dagkräm även sommartid, sedan lägger jag mineralpuder ovanpå om jag är rädd att bli blank när det är varmt eller så :) Använder mest MÅs mineralpuder dock, eller YAGs mineralpuder. Gillar MÅs nya Compact Cover skarpt dock, som ett mellanting mellan foundation och mineralpuder.
Tycker det bästa med den är att den liksom anpassar sig lite efter ens egen hudton. Jag är åt det gulare hållet, men den finns i flera nyanser :)
Jag tror du skulle gilla den utifrån din beskrivning! Dessutom är den sjukt (!) dryg!

Jag upplever den som täckande, men inte täppande så att säga :) jag kör samma färg året om, vintertid blandar jag ut den med lite dagkräm bara. Ibland blandar jag den med dagkräm även sommartid, sedan lägger jag mineralpuder ovanpå om jag är rädd att bli blank när det är varmt eller så :) Använder mest MÅs mineralpuder dock, eller YAGs mineralpuder. Gillar MÅs nya Compact Cover skarpt dock, som ett mellanting mellan foundation och mineralpuder.
Tycker det bästa med den är att den liksom anpassar sig lite efter ens egen hudton. Jag är åt det gulare hållet, men den finns i flera nyanser :)
Jag tror du skulle gilla den utifrån din beskrivning! Dessutom är den sjukt (!) dryg!

Får se om jag kan hitta den i någon butik så jag kan testa färgerna :)

Jag har väl inte sminkat mig på säkert 15 år eller så men känner att jag nog ibland numera skulle vilja dölja att jag är blekfet och trött. Men hur gör man? Vad grundar jag med och hur vet jag vilken färgnyans jag ska ha på "spacklet"? Ibland syns ju mina ytliga blodkärl i ansiktet också så jag ser lite spräcklig ut.

Och så undrar jag vilket märke man ska använda om man är mån om djur, natur och hälsa. Jag vill ju inte att det ska vara oetiskt eller skadligt på något sätt.

Sista frågan; hur kommer jag undan så billigt som möjligt? Förmodligen kommer sminkning aldrig att bli någon regelbunden vana och smink åldras väl?

Just nu är det mest angeläget att försöka fixa nyllet inför fotografering då jag både behöver skaffa ett pass och förnya körkortet men känner mig väldigt otaggad på att bli fotad som jag står och går just nu. Hur sminkbehovet blir efter detta vet jag inte.

Ifall du bara ska ha smink för ett tillfälle är det nog både billigare och bättre att låta någon annan sminka dig. Flera affärer som säljer smink utför också sånt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka