Hur skulle ni regga?

Eastwick

Trådstartare
Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;)

Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är enligt utsago reggad som Holländsk ridponny men utan stam och pappan är en ponnyhingst godkänd i Mecklenburgerförbundet. Eftersom pass inte fixades när fölis gick med mamman så krävs väl DNA matchning mellan dessa för att få med henne i passet, då får jag bekosta DNA på båda hästarna vilket jag inte är säker på att jag har lust med. Pappan är reggad som sv. ridponny så han borde väl gå att matcha mot.

Pappan vill jag gärna ha dokumenterad i passet men är det så noga med mamman?
Jag är stamboksnerd egentligen och tycker egentligen att all känd stam skall stå men hur noga är det egentligen på en ponnyvalack? Han ska ju knappast användas i framtida avel?:D

Sv: Hur skulle ni regga?

Jag äger en shetlansvalack som jag vet den riktiga identiteten på, men hans papper var försvunna så jag har reggat om honom i ASRP med okänd stam.

*kl*

Jag hade faktiskt reggat som helt okänd, för även om fader finns att prova dna mot så är risken stor att anledningen att hästen inte är reggad är att det finns obetalda avgifter. Största anledning som jag kan känna att det hade varit värt att regga med stam det är om du förväntar dig bra resultat tävlingsmässigt på din ponny och vill se till att fadershingsten inte missar poäng på någon av sina avkommer.

/Camilla

Senast ändrad:

Uppfödaren ägde själv hingsten vid betäckningen så några obetalda avgifter kan det inte finnas. Hingsten är fin så det känns om ett plus att ha honom i passet inför framtida försäljning. :)

Fast det kan det visst göra... sto- och hingstavgifter ska i de flesta föreningar iaf vara betalda och registrerade för att få ut alla papper även om man äger både sto och hingst själv...

Men jag hade nog också reggat som okänd. Om pappan inte är godkänd (vilket det inte låter som) så är föräldrarna troligen inte något som höjer värdet på hästen avsevärt vid en eventuell försäljning heller.

Har hästen inget pass redan? Det är ju faktiskt olagligt att inte ha pass till en så gammal häst, och det är ju en kostnad som säljaren (uppfödaren i detta fall) ska stå för.

Jag skulle också reggat honom med okänd stam. Dna-test är dyrt och faktiskt onödigt på en valack. Är pappan så pass bra att det kan ge ett högre pris vid försäljning så att det kan kompensera dina kostnader?

*Delvis KL*

Pappan är godkänd i Mecklenburgerförbundet, alltså i Tyskland men har inte varken tävlat eller något annat av värde här i Sverige vad jag kan hitta. Visades som tvååring här i Sverige med 40p och godkändes sedan i Tyskland men har inte gjort något sedan dess. Som det verkar såldes han och har blivit stående någonstans.

Mycket snygg att se på och både rör sig och hoppar kalasfint men har inte presterat något.

Det lutar åt en reggning med okänd stam. :D

jag hade reggat sm okänd.. visst de e kul å ha i passet å så men de e en valack.. hade de vatt ett sto med ett ev avelsvärde så hade de ju vatt en annan sak

Liknande trådar

Avel Har kollat på en ungponny, som ägaren menar är registrerad som welsh partbred. Hon nämnde också att passet är blått, då hon inte riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025