Hur skulle ni reagera?

aiquen

Trådstartare
Ponera att ni är ute och kör bil på en landsväg. Plötsligt kör ni på en katt. Det ligger bara ett (eller ett fåtal) hus i närheten. Vad skulle ni göra om:

1. Katten dog. Det är mitt på dagen.
2. Katten dog. Det är mitt i natten.
3. Katten lever men är svårt skadad. Det är mitt på dagen.
4. Katten lever men är svårt skadad. Det är mitt i natten.

????

Sv: Hur skulle ni reagera?

Det beror på om jag kör buss eller bil.

Svarar bil/buss då.

1. Knacka på hos närmaste hus och fråga. Vet dom inte, skulle jag nog bara dra den åt sidan/Dra den åt sidan bara, inte gå och fråga nån.

2. Dra den åt sidan bara om det inte är tänt någonstans, då åka dit/dra den åt sidan

3. Beroende på hur illa skadad den är, ringa polisen och vänta på dom eller försöka hitta närmsta hus/Ringa polisen och troligen ta med den i bussen och möta upp polisen på vägen in.

4. Samma som ovan om det är tänt någonstans/Samma som ovan.

3 och 4 beror lite på skadorna. Är den extremskadad så kanske jag skulle slå ihjäl den på plats, men det bara om det är skador som gör att den troligen kommer dö inom snar framtid.

*kl

1. Katten dog. Det är mitt på dagen. Knackar på närmaste hus och letar efter ev ägare. Om ingen finns hemma, skriva en lapp och lämna av kroppen hos närmaste veterinär alt. tar med den hem om jag bodde i närheten för att försöka spåra ägaren senare.

2. Katten dog. Det är mitt i natten. Lämnar kroppen vid vägkanten med en lapp med mitt namn+ tel. nummer om ingen öppnar. Alt tar med mig kroppen hem för att spåra ägaren nästa dag.

3. Katten lever men är svårt skadad. Det är mitt på dagen. Knackar på husen. Får jag inte tag i någon ägare åker jag själv med katten till veterinär.

4. Katten lever men är svårt skadad. Det är mitt i natten. Samma som ovan

Jag skulle göra som Saila! Skulle inte dra den åt sidan och låta den ruttna där.

Först skulle jag flytta katten till andra sidan diket och märka ut platsen med en pinne el liknande, sen skulle jag knacka på närmsta hus.
Samma som 1
Ta katten i bilen och köra direkt till veterinären, om jag inte ser någon människa precis i närheten.
Åka direkt till veterinären med den

Om jag hittade en påkörd katt (vilket hänt vid ett par tillfällen) skulle jag göra samma som i 1

Vad jag har läst så gör inte veterinären någonting utan att veta vem som ska betala.

Det finns säkert veterinärer som tar på sig avlivningskostnaden om katten är allvarligt skadad, men det är ingenting man kan räkna med.

Ja, möjligtvis avlivningskostnanden. Men nån behandling får den knappast. Nått jag har funderat på också, att ta hem den döda katten är kanske inte så jättebra. Många döda katter blir upphittade och upplockade av sina ägare/nån som känner ägaren. Iaf har dom jag sett försvunnit efter någon dag. Att då ta med sig hem gör ju att inte ägaren alls vet vad som hänt. Bara en fundering.

Nu finns det ju andra alternativ, bara för att man inte tar den till veterinär, betyder väl inte det att man låter den ligga?

Jag har tyvärr inte råd att ta hand om andras katter, så för mig finns det bara ett alternativ om den lever och ingen ägare finns. Eftersom jag inte skulle kunna slå ihjäl den själv (kanske om jag måste) så är det polisen som gäller och att dom får sköta det.

KL

Intressanta svar!

Själv skulle jag antagligen göra såhär:

1. Knacka på närmaste hus och fråga efter ev. ägare. Om ingen var hemma skulle jag antagligen skriva en lapp med mitt telefonnummer på och lämna vid ytterdörren. Katten skulle jag nog dra åt sidan i vägrenen alt. lägga på husets trappa och då helst skyla över den med något.

2. Jag skulle nog inte vilja störa de boende i närheten, så jag skulle antagligen bara dra katten av vägen och lämna en lapp med mitt telefonnr. vid kroppen.

3. Knacka på närmaste hus för att hitta ev. ägare som kan ta katten till vet. och/eller ringa polisen.

4. Samma som ovan.

Och precis som MissFideli skrev beror nr. 3-4 helt på kattens skador. Är den jätteilla däran är det ingen mening att plåga den i onödan.

1. Dra undan kattliket. Gå/åka till närmsta hus och fråga om de äger katten (ev ta med mig kissekatt). Om de inte gör det skulle jag be dem om hjälp att informera ägarna om/när de dyker upp.
2. Svårare, men jag tror jag gör lika som på nr 1.
3. Jag har råkat ut för det scenariot en gång. Fast det var inte jag som körde på katten utan föraren i bilen framför. :crazy: Katten var inte bara svårt skadad utan MYCKET MYCKET svårt skadad. Jag försökte först få tag i en veterinär, men lyckades inte. Sambon (som jag ringde) sa att jag skulle be polisen om tillstånd att få slå ihjäl katten pga lidandet (han är jägare och vet att man kan få denna tillåtelse om så krävs i en allvarlig situation). Men jag vågade inte ta beslutet om att den verkligen var illa däran.. jag ringde polisen och under tiden så dog katten av sig själv. Lämnade då in katten till polisen och gav dem mitt namn och telefonnummer. Skulle detta hända mig igen skulle jag nog faktiskt försöka be om just tillåtelse att slå ihjäl den... (Om jag sen klarar det är en annan femma). Denna katt levde inte många minuter, men den var JÄKLIGT illa däran.. :crazy:
4. Samma som nr 3.

Vad jag har läst så gör inte veterinären någonting utan att veta vem som ska betala.

Mjo... av djurskyddsskäl kan de visst ta hand om djuret. Det har hänt flertal gånger när jag jobbade inom djursjukvård. De kanske däremot inte gör några avancerade/kostsamma ingrepp. De ser förmodligen till att katten slipper lida. Antingen genom behandling eller genom avlivning. Om katten behandlats och ägaren sen dyker upp så får ägaren vackert betala för behandlingen för att få katten. Annars blir det ingen katt.

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare