Hur skulle ni reagera...?

Con

Trådstartare
Hur skulle ni reagera om ni fick veta att följande scenarion hade utspelat sig på ert barns förskola (i en grupp med barn i åldrarna 3-5 år)? Tänk er gärna att ert barn är barnet som beskrivs i första situationen.

1. Två barn bråkar, det ena barnet beter sig ganska aggressivt mot det andra. En pedagog går emellan och barnet lyssnar dåligt på pedagogen i samband med detta. Pedagogen säger till barnet att hen inte ska få något kex senare för att hen betedde sig som hen gjorde. Några timmar senare får alla barn i gruppen äta kex förutom ovan nämnda barn som får sitta och se på.
Följande metod tillämpas med jämna mellanrum på enskilda barn vid lite "grövre överträdelser" sas.

2. Innan mellanmålet serveras berättar pedagogen att barnen ska få något gott efteråt om de uppför sig trevligt. Efter mellanmålet delar pedagogen ut godsaker till de barn hon tycker har suttit fint, de andra blir utan och får sitta och se på.

Sv: Hur skulle ni reagera...?

Jag tycker inte det är rätt att göra så.

Självklart ska barn inte bråka men man ska absolut inte straffa dom på det viset.
Låter tokigt!

Särskilt att belöna dom som sitter fint på det viset.

Är det ett hunddagis?
Skämt och sido, jag skulle bli fly förbannad och berätta för personalen hur fel jag tycker att det är:wtf:

Jag skulle ifrågasätt om personalen har någon som helst pedagogisk utbildning och kräva att beteendet skulle upphöra omgående.
Det finns ingen som helst logik i att bli utan ett kex ett par timmar senare för ett barn. Där i stunden är det alldeles för abstrakt för barnen, och när väl kexen delas ut så har barnet till viss del glömt bort varför det blev utan.

Att ge ut belöning för att ha "suttit fint" är helt bedrövligt...

Jag trodde faktiskt inte att det förekom på svenska förskolor idag, och skulle de har skett på någon av mina barns förskolor så hade jag tagit upp det omedelbart.

Låter helt tokigt. Så lär sig väl inte barn saker, framförallt inte på dagis.

Jag skulle genast reagera och prata med pedagogerna och rektorn. Så får det ju inte gå till.

kl

Tack för era synpunkter! Nu är jag inte på föräldrasidan utan jag vikarierar sedan en tid tillbaka på förskolan i fråga. Den i personalen som sysslar med den här typen av bestraffningar är tyvärr den enda i personalgruppen med pedagogisk utbildning, vilket gör det svårt att ifrågasätta det hen gör. När jag ändå försökte invända vid ett tillfälle blev jag avfärdad, och ingen annan i personalen har ens reagerat vad jag har märkt.

Jag ska i alla fall försöka berätta för det berörda barnets föräldrar nästa gång det sker, så kanske de kan driva det vidare. Ville bara få det lite bekräftat att det som sker är så pass fel som jag har upplevt det. Man börjar liksom tvivla på sina egna känslor när alla man jobbar med verkar tycka att det är helt normalt...

Senast ändrad:

Vilka dumheter! I ditt fall skulle jag genast kontakta er chef.

Lite oavsett övriga åsikter man kan ha så tror jag det är extremt ineffektivt för de flesta barn. Det känns omodernt och som att pedagogen inte är uppdaterad. Hon borde gå en utbildning helt enkelt så att hon kan få lära sig att hantera bråk på ett sätt som fungerar.

Hon måste ju bli väldigt frustrerad till slut över att hon inte kan få någonting att fungera? Extra dåligt för barnen.

Senast ändrad:

Helt underkänt! Det är en ganska grym behandling av barn som behöver stöd och inte straff.

Pedagogens logik ger mig rysningar. Inte nog med att det blir abstrakt för barnen att får bestraffning och belöning långt i efterhand, det är dessutom grymma metoder. Just första exemplet där skammen hänger kvar hela dagen och inför alla andra... Urk!
Dessutom verkar pedagogen ha dålig förståelse för olika barns möjligheter att "sitta fint". Hen behandlar barnen som om de är medvetet elaka eller slarviga och som att de har ett väl utvecklat konsekvenstänk. Jag tror hen bara gör det svårare för barnen att uppföra sig i framtiden.

Jag skulle som förälder bli gråtfärdig om jag fick veta att det hade pågått under en längre tid utan att någon (utom du) reagerat på hur fel och orättvist det är mot barnen att bete sig så.
Gå till högre instans (antar att det är en kommunal förskola och inte ett kooperativ?) och begär hjälp med en pedagogisk utvärdering av verksamheten.

Jag skulle som förälder bli gråtfärdig om jag fick veta att det hade pågått under en längre tid utan att någon (utom du) reagerat på hur fel och orättvist det är mot barnen att bete sig så.
Gå till högre instans (antar att det är en kommunal förskola och inte ett kooperativ?) och begär hjälp med en pedagogisk utvärdering av verksamheten.

tack olov har mina barn sluppit dagis det är ingen bra miljö för barnO_o

Horribelt!
Mat ska för det första varken användas som bestraffning (att bli utan) eller belöning (att få mer), det är ju att redan från tidiga barnaår skapa en felaktig syn på mat. Sen, som mamma till en oerhört blodsockerkänslig son kan jag väl säga att just detta att inte få fylla på blodsockerdepån via mellanmål skulle skapa ÄNNU MER bråk...

tack olov har mina barn sluppit dagis det är ingen bra miljö för barnO_o

Ingen generalisering där inte....:crazy:

Mina barns dagis var en utmärkt miljö för barn. Pedagogerna där sysslade dock inte med den sortens horribla "uppfostran" som har beskrivits av TS.

Det är en privat förskola i Norge dessvärre, men jag ska kolla runt lite och försöka ta reda på om det finns någonstans att vända sig. Hittills har den här värre typen av kränkningar bara skett ett mindre antal gånger men av lite andra anledningar tror jag ändå att verksamheten skulle behöva en genomgång.

I ditt fall skulle jag anmäla till rätt instans fort som ögat.
Jag skulle klassa beteendet som kränkning mot barn, och då har du som anställd en skyldighet att agera.
Om det upptäcks på annat sätt är risken stor att ni blir av med tillståndet för att bedriva verksamhet.

Det är en privat förskola i Norge dessvärre, men jag ska kolla runt lite och försöka ta reda på om det finns någonstans att vända sig. Hittills har den här värre typen av kränkningar bara skett ett mindre antal gånger men av lite andra anledningar tror jag ändå att verksamheten skulle behöva en genomgång.

Det är kommunen som är tilsynsmyndighet för barnehager och Fylkesmannen som är anke instans. Första kontaktpunkt är Barnehagekontoret i din kommune.

Lov om barnehager

§ 16.Tilsyn
Kommunen fører tilsyn med virksomheter etter denne lov.

Kommunen kan gi pålegg om retting av uforsvarlige eller ulovlige forhold ved godkjente eller godkjenningspliktige virksomheter. Hvis fristen for å etterkomme pålegget ikke overholdes, eller hvis forholdet ikke lar seg rette, kan kommunen vedta tidsbegrenset eller varig stenging av virksomheten. Kommunens stengingsvedtak skal sendes fylkesmannen til orientering.

I stedet for eller i tillegg til stenging av virksomheten, kan kommunen bruke økonomiske reaksjoner overfor ikke-kommunale barnehager dersom krav etter § 14 a, eller forskrift i medhold av samme bestemmelse, ikke er overholdt.

Vedtak om retting og stenging og vedtak om anvendelse av økonomiske reaksjonsmidler kan påklages til fylkesmannen.

Hoppas du blir lite hjälpt av detta.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka