Hur skulle ni lägga upp dagsransonerna med Hö?

Capable Case

Trådstartare
Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de vägrar äta foderjästen annars.

Nu till min fråga. Jag släpper ut dom kl 07.00 varje morgon och tar in dom vid 20-21 tiden.
Såhär ser mina givor ut idag:
07.00 - Senior Müsli+Lucern i krubban sen Hö i hagen.
12.00 - Hö i hagen
17.00 - Hö i hagen
21.00 - Senior Müsli+Lucern+Foderjäst+Betfor samt Hö till natten.
Hur skulle ni dela upp dessa 10 kilo hö på dessa givor? Alltså när skulle ni ge mest? Nu ger jag dom allra mest till natten för att ha att pyssla med 4 kg, sen får dom 2 kg morgon, 2 kg lunch och 2kg middag. Tänker jag rätt där?

Jag har funderat och funderat under vilka tider jag ska ge mest hö, om jag ska ge dom typ 3 kg morgon och sen 1,5 kg lunch och middag eller hur sjutton ska jag lägga upp det?

Hjälp mig med dessa rutiner, jag har alltid stått uppstallad i stall förut där stallet haft sina rutiner men nu när jag ska ha mina egna rutiner tvekar jag hela tiden om jag gör rätt eller fel.. *hönsig*

Kan ju tillägga att jag inte hunnit analysera något grovfoder än men ska göra det inom kort, dock är min fråga inte om hur mycket i nuläget utan bara om vilka tider de ska lite mer eller mindre hö. Just nu är de runda och goa som tunnor efter betet.. :D
:bow:

Senast ändrad:
Sv: Hur skulle ni lägga upp dagsransonerna med Hö?

Träpellets, så de har ingen möjlighet att pilla med halm.

Jag skulle gjort som du gör nu, men skjutit lite på lunch, middag och kvällsmat (kanske 12.30, 18, 23) så de inte behöver stå utan mat så länge under natten. Om de inte äter väldigt långsamt?

Hur stora är hästarna förresten och det är hö du har och inte silage? Täcker 10 kg tuggbehovet? Hur mycket lusern får de?

Senast ändrad:

Tycker att du har en vettig fördelning och om du vill förlänga ättiden för kvällen/natten så kan du ju prova med småmaskiga hönät. Då brukar det ta lite längre tid för dom att pilla i sig grovfodret.

Det är Hö dom får. De är ganska stora, 169 och 174 cm och den äldre lite grövre typen av halvblod. Men än så länge är de väldigt runda efter betet så jag måste försöka få ner vikten lite på dom också, därför får de i nuläget inte mer än ca 1 kg müsli om dagen (den större får lite mer) och sen 1 packad överfull krafftskopa lucern morgon och kväll, vet inte vad det kan väga..
Sen finns det ju fortfarande en del för dom att pyssla med i hagen.

De promenadrids endast och tömkörs lätt.. Den gamla (25-åringen) har ett bakben som inte håller för mer än väldigt väldigt lätt promenadridning medan den andra kan hobbytränas lite mer efter igångsättning men just nu sätter min egen rygg stopp för det så det kommer bli lite tömkörning och promenadridning över vintern på henne.
Innan dom kom till mig för 2 veckor sedan gick de på bete, innan dess har de stått på 6 kg hö och sen väldigt mycket kornkross (vet inte om det stämmer men dom säger att de fick 6 kg om dagen.). Jag ville därför öka grovfodret och innan jag fått till analysen tänkte jag att 10kg hö kan vara en lagom nivå

Jag går oftast och lägger mig kl 22 men jag kan ju skjuta på sista högivan till då.
Jag har faktiskt funderat på att ge dom typ 1 kg hö när dom kommer in vid 20-21 tillsammans med müslin och det i krubban och sen gå ut och de dom de sista 3 kilona hö vid 22 innan jag går och lägger mig. Vad tror du om det? Det skulle betyda 5 fodringar/dag men det är väl egentligen bara bra att dela upp fodringarna på fler tillfällen?
Varför jag tar in dom vid 20-21 är för att de står och hänger vid grinden, gnäggar och vill in.. Det har dessutom typ regnat oavbrutet här nu sen dom kom hem så de har velat komma in helst tidigare egentligen men jag vill absolut inte ta in dom för tidigt..

Edit: Hästarna är mor och dotter och jag har akut tagit hand om dom efter att deras ägare blivit svårt sjuk, tanken är att de ska få en bra pension hemma hos mig med mycket kärlek, bara så ni inte undrar varför jag skaffat mig 2 gamla hästar som bara ska promenadridas ;-)

Senast ändrad:

Hönät har jag absolut haft i åtanke! Man kanske skulle testa det för att dra ut på nattamaten! :idea:

Jag har precis fått hem 2 halvblod som får 10 kg hö var/dag + Senior müsli, lucern, betfor och foderjäst, betforen får dom för att de vägrar äta foderjästen annars.

Nu till min fråga. Jag släpper ut dom kl 07.00 varje morgon och tar in dom vid 20-21 tiden.
Såhär ser mina givor ut idag:
07.00 - Senior Müsli+Lucern i krubban sen Hö i hagen.
12.00 - Hö i hagen
17.00 - Hö i hagen
21.00 - Senior Müsli+Lucern+Foderjäst+Betfor samt Hö till natten.
Hur skulle ni dela upp dessa 10 kilo hö på dessa givor? Alltså när skulle ni ge mest? Nu ger jag dom allra mest till natten för att ha att pyssla med 4 kg, sen får dom 2 kg morgon, 2 kg lunch och 2kg middag. Tänker jag rätt där?

jag försöker alltid fördela grovfodret jämnt över dygnet. För din del så skulle det bli ca 0,4kg hö i timmen (10kg/24h).

Mellan 7 och 12 är det 5 timmar. 5*0,4= 2kg
Mellan 12 och 17 är det också 5 timmar = 2kg
Mellan 17 och 21 är det 4 timmar så eg. 1,6kg där kan du ju välja beroende på om du fodrar kväll senast 21 då hade jag tagit 1,5kg vid 17 eller om du fodrar tidigast 21 då hade jag tagit 2kg vid 17. Resten till kvällen :)

Jag förstår att du vill ha ner vikten lite efter betet men då hade jag dragit ner på lusern och müsli. Inte på grovfodret.

Fast Lucern räknar jag som grovfoder (Lucern Hackad strå)
Musli får dom bara 1 kg om dagen fördelat på 0,5 morgon och 0,5 kväll. De får Mustang Senior som innehåller Glucosamin, linfrökaka och lite andra nyttigheter, den ska man ju ge 2-3 kg om dagen så där har jag redan "dragit ner"..

Smart att tänka så med tiderna och uppdelningen! Tack! :-)

Så fort jag har höanalysen så kan jag ju se vad dom verkligen ska ha i hömängd, just nu får jag försöka köra lite på känn och försöka se hullet på dom, än har det inte hänt jättemycket men om nån vecka ska jag se ifall jag ser någon skillnad mot när dom kom!

Senast ändrad:

Nej, musli är bara onödigt när du inte vet vad som finns i grovfodret ännu. Och det finns inget "ska" när det gäller kraftfoder. Det som står på säcken är bara försäljningstrick för att få dig att köpa mer. Skulle tagit bort det och lagt till 1 kg hö vid insläppet tills du får analysen. 1 kg hö innehåller säkert mindre mj än 1 kg musli.

Det var min tanke också. Ska de ner i vikt så ta bort muslin och lägg till lite hö då 10 kg kan vara i underkant till så stora hästar. Är de av den gamla tyngre modellen kan de mycket väl väga över 700 kg åtminstone den stora. Våran gjorde det och var lika hög, han fick 12 kg. När du får analys blir det enklare att se vad som verkligen behövs

Du tänker helt rätt. Största givan på kvällen då de ska stå utan mat längst tid på dygnet.

Man ska ge så ofta som möjligt, men inte ge för små givor i taget! Har läst nån gång för länge sen här på buke, någon som gav ½kg åt gången till sina stora halvblod. Det är inte bra eftersom det blir för lite fyllnad i magen. Magsäcken producerar magsaft när maten kommer ned i magen. Om man ger för små givor "täcker" inte fodret all magsaft och blir då risk för magsår istället. Plus att hästen inte får tuggbehovet tillfredsställt. Då är det bättre att vänta lite och ge större givor åt gången. (jag ger mitt islandssto som minst 1kg)

Angående muslin ska du inte ge efter den rekommenderade givan på påsen. Det är enbart ett försäljnings trick som gör att du måste köpa mer oftare. Är väldigt sällan en häst behöver äta 2-3kg kraft om dagen.. då ska den tränas riktigt hårt och ha relativt dåligt hö. Titta istället vad muslin innehåller per kg. Gör analys på grovfodret och behövs det kompleteras med musli så räkna då hur mycket de behöver.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 336
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama