Hur skulle ni ha gjort?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sandystar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 898
S

sandystar

Tittar på ny häst (halvblosd valack 3 år) och har hittat en som jag verkligen tycker om.:love: Rör sig trevligt underbart psyke och bra storlek till vettigt pris.
Nu till problemet: Den har kliat av sig all man och en bit av svansen den här sommaren, när hästen kom till beridare i september smörjdes den in med någon olja och slutade genast att klia så nu är det på väg att växa ut. Inget har gjorts åt hans kliande innan.
Vad tror ni tror ni man kan förebygga sommarexem om man är beredd i tid? Ska jag backa för denna goa häst eller? <väldigt förvirrad tycker verkligen om hästen och jag har fått ett bra pris men sommarexem låter välldigt tråkigt i mina öron.
Tacksam för svar!:confused:

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Det låter jobbigt.. Synd på en fin häst. Det är ju svårt att veta hur det kommer utvecklas i framtiden på en så ung häst också. Sedan är ju frågan om det gick över för att det är höst eller om det är så lätt att bara smörja så är allt ok. Vore det så lätt skulle det inte vara några problem.

Om du fått ett väldigt bra pris och är beredd att fixa lite extra är det ju bara att köra på. Men jag personligen har ingen erfarenhet av sommarexem hos mina hästar, så jag är nog inte rätt person att råda eg.

jag har ett sto här hemma med exem. hon gick med exemtäcke och smörjdes in men kliade sig ändå...det är ju om man verkligen hittar rätt metod och börjar i tid..

jag hade nog inte backat för detta men se till att du inte betalar överpris..det är ju trots allt en del extra pyssel med en sådan häst!!

lycka till!!

Den ska vara BILLIG om jag skulle köpa. Och kanon på alla sätt och vis i övrigt.

Eksem är ett helvete för både häst och människa.

Har själv en häst med sommarexem, i hennes fall beror det på överkänslighet mot knott. Min erfarenhet är att det går att förebygga. Förra sommaren sattes exemtäcket på för sent och manen var väck redan i juni. I år åkte det på redan i April, kompletterade även med en salva (receptbelagd, glömt vad den heter) så snart hon kliade det minsta. Schamponerade även med milt shampo mot klåda en gång i veckan. Både man och svans var intakta hela sommaren :banana:. Tyvärr trodde jag att de små knottodågorna gett sig i början av oktober och plockade av exemtäcket men då rök både svans och man :crazy:. Hon står även inne på nätterna under sommaren då knotten är som värst i skymning och gryning. Enligt vet är de som värst fram till midsommar sen avtar det vilket jag iofs inte märkte ngt av nu i oktober... Hursomhelst så går det att förebygga men det krävs en massa pyssel och omvårdnad från din sida. Är du villig att lägga ner den energin så är det klart du ska köpa men se till att priset anpassas därefter oxå. Lycka till!

min förra klia av sig manen varje sommar,testa de mesta,men de va betforn han var känslig för.så ja slutade ge de så slutade han klia sig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 750
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
3 219
Senast: niardasp
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Qosack
·
S
Hästvård Lägger den härtråden här med :idea: Tittar på ny häst och har hittat en som jag verkligen tycker om (halvblos valack 3 år) . :love:Rör...
Svar
9
· Visningar
1 008
Senast: rocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka