Hur skulle ni ha gjort?

Thera

Trådstartare
Jag vet att det här är dumt, men...
När jag köpte min häst var hon grundvaccinerad mot hästinfluensa och stelkramp. Förrförra året skulle jag vaccinera henne, men av någon anledning ville veterinären grundvaccinera en gång till, vet ej varför!?
Så, vi gjorde de två första vaccinationerna, men av vissa anledningar (slarv & annat) gjordes aldrig den tredje. Dessutom tänkte jag att hon redan hade en grundvaccination. Det är ett år sedan hon skulle haft den tredje sprutan, tror ni man måste göra om allt en gång till?
Nu är hon dessutom dräktig. Det bästa kanske vore att grundvaccinera en gång till mot alltihop + ta med abortvirussprutan?
Samtidigt känns det lite dumt att börja grundvaccinera en gång till...
Så, vad tycker ni? (Jag ska höra med vet. är bara nyfiken på vad ni tycker...)

Sv: Hur skulle ni ha gjort?

Om hästen var grundvaccinerad när du köpte den så hade det inte behövts göras en ny grund, SÅVIDA det inte var så att övriga vaccinationer efter inte underhållits. Det var kanske pga att det gått för lång tid mellan sista grundsprutan och nästa (som sedan är efter ett år) som veterinären gjorde om vaccinationen. Tror tyvärr att du måste göra om grunden igen för att ha ett fullt skydd. Kolla upp det med din veterinär för säkerhets skull. Särskilt nu när hästen har en bebis i magen.

Jag tycker absolut du ska göra om grunden! Och jag rekommenderera dessutom ett vaccin som heter Equiffa vet, som är virusabort + influensa kombinerat. Stelkrampen får man då ge i en annan spruta, men det går ju bra det med. Man grundvaccinerar som vanligt med Equiffa, först två sprutor, sen en till efter ett halvår. I fortsättningen en spruta per år. Det har dessutom färre biverkningar och skyddar bättre än det gamla virusabortvaccinet. Man kan vaccinera även valacker och hingstar med Equiffa såklart. Så minskar smittspridningen (har jag hört).

Lite fundersam bara.. Vad är virusabort? :confused:

Efter vad du beskriver är hästen grundvaccinerad mot stelkramp (2 sprutor med 4-6 veckors mellanrum), men inte mot hästinfluensa (där det alltså krävs en tredje spruta efter ca fem månader). Om hästen ska ut och tävla framöver så krävs förstås en korrekt grundvaccination mot influensa, annars kan du räkna med att en "för gammal" grundvaccination plus en "halvdan" ger ett fullgott skydd. Naturligtvis bör du nu ge hästen en ny spruta mot influensa eftersom det gått ett år sedan förra vaccinationen.

Vaccinera mot abortvirus kan vara bra om hästen träffar mycket andra hästar, t ex om det står tävlingshästar i ditt stall. Om hästen bor i eget stall med två shettisar som aldrig reser någonstans är det knappast nödvändigt. Även om du, eller någon annan människa i stallet, ofta vistas i andra stall kan det vara på sin plats att vaccinera. Abortvirus är en infektion som yttrar sig som luftvägslidanden på icke dräktiga djur (och kan naturligtvis infektera även valacker!) men som i vissa fall kan leda till abort och fosterdöd hos det dräktiga stoet. Dräktiga ston vaccineras i femte, sjunde respektive nionde månaden.

*lånar tråden*
om jag förstår dig rätt så vacc mot abortvirus varannan månad, tre ggr - är det så?
(Har ett nydräktigt sto och jag är nybörjare!)

Ja, jo, så blir det väl. Men som sagt, vaccinationerna ska alltså ske i 5:e, 7:e respektive 9:onde dräktighetsmånaden (Pneumoabort-K).

Ja, eller så vaccinerar man med Equiffa vet som är kombination mot virusabort och influensa! Samma grundvaccinering som annars och sen en spruta om året. Färre biverkningar och högre skydd dessutom!!!

Ett virus som gör att stona antingen kastar (oftast i slutet av dräktigheten) eller så föds fölet så svagt att det dör inom några timmar.

Tack för alla svar!
Det blir nog grundvaccinering med Equiffa till henne, och sedan stelkramp bredvid, det verkar ju vara det bästa alternativet. Men om jag har förstått det hela rätt, så är det inga krav på att det ska ges i månad 5, 7, 9 utan det ges som en vanlig grundvaccination någon gång under dräktigheten?
Tack för hjälpen!

Japp! Vanlig grundvaccinering, två sprutor med ca en månad emellan och en tredje efter ett halvår. Börja gärna så att den tredje sprutan kommer 1-2 mån före beräknad fölning, då har du även gett fölet ett bra skydd! Sen fortsätter du vaccinera en gång per år med Equiffa vet, lämpligen då samma intervall före ev fölning.

Det är den gamla vaccineringen mot virusabort man ger i månad 5, 7 o 9, varje gång stoet är dräktigt. Bökigare, dyrare, fler biverkningar och mindre skydd. Plus att du ju ändå måste ge mot influensan vid sidan av. Många sprutor blir det...skulle man dessutom ha ett sto som är spruträdd så minskar man ju även oron med Equiffa vet eftersom man bara ger en gång per år.

Så, nu har jag informerat och gjort "reklam" så det räcker tror jag! Kanske bäst att påpeka att jag INTE är vare sig återförsäljare eller har andra intressen i just det vaccinet. Jag anser däremot att det är ett bättre alternativ, både för plånboken och för stona/hästarna!

Enligt tillverkarens rekommendationer ska grundvaccinationen vara gjord innan stoet betäcks.

Utdrag ur FASS;

"Grundvaccinering: 2 injektioner med 1 månads intervall. En 3:e injektion 6 månader senare. Grundvaccinering skall ske innan första betäckning.
Revaccinering: 6-12 månader efter senaste vaccination, utföres under inledningen av andra hälften av dräktigheten."

Eftersom stoet redan är dräktigt tänkte jag att en gammal traditionell vaccination skulle ge ett snabbare och, i det aktuella fallet, bättre skydd. Men jag är inte helt up to date med Equiffa, kanhända grundvaccinerar man i praktiken även under pågående dräktighet?

Jag läste också att grundvaccinationen med Equiffa ska vara gjord innan dräktigheten .. fast det kanske inte spelar nån större roll?
Francess, du kanske vet?

Så länge man inte börjar vaccinera inom de första tre veckorna efter betäckningen så är det ingen fara. Har själv börjat grundvaccinera ett nyinköpt dräktigt sto med Equiffa. Gjorde likaså med gamla stoet förra året. Nu är de ju dessutom hyfsat långt gångna (ca 4 mån?) så det är ingen fara. Du får INTE snabbare eller bättre skydd med det gamla vaccinet! Det är bara att sätta igång och grundvacca med Equiffa. Det är som sagt de tre första veckorna efter betäckning som man ska låta bli.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 684
Senast: hollypolly
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 204
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 748
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka