Nixehen
Trådstartare
I torsdags kväll blev en av hästarna sparkad av en av de andra, en brodd träffade straxt under hasen och blodvite uppstod. Såret rengjordes enligt konstens alla regler och konstaterade att det inte var speciellt allvarligt. Lade ett litet tryckförband då det blödde lite även efter rengöringen.
Igår var hästen pigg och glad, tempade 37,7 (normalt) och han äter, dricker, skiter osv precis som han ska.
Men han är rejält svullen en bit UNDER såret. Alltså kotan och skenan upp. Inget onormalt alls i och med smällen han fick. Linkar ordentligt så han får stå på boxvila tills svullnaden lägger sig.
Han står på benet i boxen, inte till 100%, men till 80% i allafall.
Nu till min fundering, bör jag ta ut och promenera honom en liten bit? Tänker spontant på att få igång blodcirkulationen i benet och på så vis (kanske) minska svullnaden. Är dessutom rädd för kolik efter dålig erfarenhet av boxvila sedan tidigare.
Innan folk gastar om veterinär så har jag rådfrågat dem om såret och hältan, men de tycker vi kan avvakta till början på nästa vecka - om han inte får feber eller blir dålig i övrigt.
Den här funderingen kom dock upp nu och tänkte höra hur ni brukar/skulle gjort?
Hästen är en stor fullblodsvalack, 16år gammal om det har betydelse.
Tankar?
Igår var hästen pigg och glad, tempade 37,7 (normalt) och han äter, dricker, skiter osv precis som han ska.
Men han är rejält svullen en bit UNDER såret. Alltså kotan och skenan upp. Inget onormalt alls i och med smällen han fick. Linkar ordentligt så han får stå på boxvila tills svullnaden lägger sig.
Han står på benet i boxen, inte till 100%, men till 80% i allafall.
Nu till min fundering, bör jag ta ut och promenera honom en liten bit? Tänker spontant på att få igång blodcirkulationen i benet och på så vis (kanske) minska svullnaden. Är dessutom rädd för kolik efter dålig erfarenhet av boxvila sedan tidigare.
Innan folk gastar om veterinär så har jag rådfrågat dem om såret och hältan, men de tycker vi kan avvakta till början på nästa vecka - om han inte får feber eller blir dålig i övrigt.
Den här funderingen kom dock upp nu och tänkte höra hur ni brukar/skulle gjort?
Hästen är en stor fullblodsvalack, 16år gammal om det har betydelse.
Tankar?