Hur skulle ni ha gjort? Hälta/sår

Nixehen

Trådstartare
I torsdags kväll blev en av hästarna sparkad av en av de andra, en brodd träffade straxt under hasen och blodvite uppstod. Såret rengjordes enligt konstens alla regler och konstaterade att det inte var speciellt allvarligt. Lade ett litet tryckförband då det blödde lite även efter rengöringen.

Igår var hästen pigg och glad, tempade 37,7 (normalt) och han äter, dricker, skiter osv precis som han ska.
Men han är rejält svullen en bit UNDER såret. Alltså kotan och skenan upp. Inget onormalt alls i och med smällen han fick. Linkar ordentligt så han får stå på boxvila tills svullnaden lägger sig.
Han står på benet i boxen, inte till 100%, men till 80% i allafall.

Nu till min fundering, bör jag ta ut och promenera honom en liten bit? Tänker spontant på att få igång blodcirkulationen i benet och på så vis (kanske) minska svullnaden. Är dessutom rädd för kolik efter dålig erfarenhet av boxvila sedan tidigare.

Innan folk gastar om veterinär så har jag rådfrågat dem om såret och hältan, men de tycker vi kan avvakta till början på nästa vecka - om han inte får feber eller blir dålig i övrigt.
Den här funderingen kom dock upp nu och tänkte höra hur ni brukar/skulle gjort?

Hästen är en stor fullblodsvalack, 16år gammal om det har betydelse.

Tankar? :)

Sv: Hur skulle ni ha gjort? Hälta/sår

Kolla med veterinären först men jag brukar alltid försöka röra hästen så mycket som möjligt när det kommer till sårskador. Givetvis på hästens egna villkor. Oftast haltar dom mycket precis i början.

Om man inte misstänker någon mer skada än själva såret så hade jag inte ställt hästen på boxvila. Detta då det oftast svullnar mer när hästen står stilla och det gör att den haltar mer.

Senast ändrad:

Jag hade inte ställt på box om inte veterinären ordinerat det

Förtydligande: Däremot skall den kanske inte gå med dom andra hästarna.

Avvakta. Hade rengjort såret en gång till kanske och försökt hålla det borta från skit. Inte konstigt m svullnad. Va ju säkert en rejäl smäll..
Viktigt m luftighet. Tur i oturen kanske (att det inte är sommar m all skit som både flyger o kryper)
Blir hästen halt (som inte försvinner efter en v)/ får lymfangit eller blir allmänpåverkad så hade jag tagit ut vet. Kan hända en blodsutgjutelse under huden kan ha uppstått. Fick min ena häst. Han hade ett extrabröst som hängde vid bringan. Vi behandlade m hurodoid tror jag. (Men va inget farligt, tog dock lång tid innan det försvann)

Uppdaterar.

Promenad idag, han är nästintill ohalt, kanske 0,5grad eller liknande. Tempen är fortfarande bra och han är pigg och glad. Svullnaden har gått ned ordentligt och såret är fortfarande torrt och fint.

Anledning till boxvila igår och idag är att jag inte släpper en blockhalt häst i hage med närmare metern med snö och ev. halka.
Imorgon kommer han få gå i en mindre del av hagen, håller på att dela av idag. Där det är ordentligt tillpackat - halkigt kanske, men åtminstone inte djupt och tungt.

Tack för tankar, de bekräftade vad jag också kände och promenad blev det. Blir ett par till under dagen så att han inte står och stelnar till.

Problemet är att många gånger är det just stillaståendet som gör dom så fruktansvärt halta. Men har du möjlighet att promenera flera gånger per dag så funkar det lika bra.

Hade släppt ut i hagen så den fick röra på sig. Haltar den mkt så lär den ju inte springa i varje fall. Boxvila och svullnande sår är ingen höjdare.

Jag hade ställt ut hästen i hage dock inte med andra hästar om hästen är halt. Den ska inte tvingas att röra sig om den inte vill eller kan det. Dock om hästen är näst intill ohalt så hade jag haft ute hästen som vanligt, att hästen är lite stelare i benet är ju inget konstigt efter en sån spark.

Jag skulle haft hästen i en sjukhage modell större så den kan röra sig ordentligt. Alternativt fått gå i vanliga hagen. Beror helt på de andra hästarna och hur det är i flocken. Rörelse är jätteviktigt. I box blir de ofta stående. (och sen fortsatt kontakt med veterinär förstås)

Först vill jag säga att det är skönt att se att de finns så många sunda bukemänniskor som inte blir hysteriska över ett sår och föreslår om inte ambulans till sjukhuset så iaf inlindad häst på boxvila... skämt å sido jag håller med de andra om rörelse men med tanke på var smällen har tagit, om jag förståt det rätt, så skulle den ha kunnat tagit på griffelbenet.
Det är inte helt ovanligt med en fraktur på griffelbenet om en smäll tar där, hästen behöver inte ens vara specielt halt men brukar var öm vid palpering.

Idag går han i hagen med de andra, linkar lite i skritt men är helt ren i traven. Oöm vid palpering, lite svullen över skenbenet fortfarande men det är nästan borta. Såret läker jättefint och han verkar må toppen i övrigt så jag avvaktar några dagar till så får vi se om hältan försvinner helt. :)

Liknande trådar

G
Hästvård I 1½ år nu har jag funderat på om jag handlade rätt när mitt fullblodssto skadade sig i hagen och blev långtidskonvalescent. Jag valde...
Svar
17
· Visningar
1 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar