Hur skulle ni göra?

shlubberdubb

Trådstartare
Pålle har varit halt efter fastrullning i boxen (eller så var det bara skoningen. Han har varit felställd i fötterna ochmin hovis har sakta ställt honom rätt ochnu är han så rätt det kan bli med hans förutsättningar), så vi har inte kunnat komma igång vettigt alls. Han går alla gångarter men är ju inte direkt trimmad, så att säga.

Klubben arrangerar programridningar. Missade en den 12 januari. Det kommer en ny nu den 8 februari. I mars är en dressyrtävling. LB2 och LA4. Jag och häst är inte klara för LA4 men funderade på att vara med på programridningen den 8 februari i LB2. Det är alltså om 2 veckor.

Jag kan åka till ridhus för vettigare ridning. Ridbanan hemma ser ut som en puckelpist med diverse vattenpölar. Backen är frusen så kan inte harva till den. Har gott om ridvägar i skogen som är gräsbelagda och mjukare än frusna grusvägar.

Hur skulle ni gjort? Skulle ni, med två veckors varsel och ovanstående förutsättning satsa på att vara med?

I så fall, krävs det att jag knoppar hästen för detta? (Visserligen inte fel att ibland knoppa pållen och rida så han inte känner sig obekväm i det och jag frå träning.)

Det stora problemet är att hans trav är sådan att den inte går att sitta på om jag inte rider i ett undertempo som heter duga.

Sv: Hur skulle ni göra?

Träna mer och försiktigt, för fort igångsättning kan göra att han blir halt igen och då kan det ta ännu längre tid.

Dessutom så kan du inte sitta ner i vanlig arbetstrav och rida i undertempo på en programridning skulle inte jag göra.

Håller med Favina. Jag hade inte satsat på det. En häst som du inte vet är helt ok framför allt efter hälta, och som inte är igång trim mässigt. Blir lätt väldigt forcerat att börja träna till ngt 2 veckor fram i tiden. Jag skulle glömma träningstävlingen och satsa på en senare, det kommer fler tåg.

jag knoppar inte på träningstävling/vanlig programridning.

Men vilken tur att jag läste din tråd! Har nu raskt anmält mig till LA:3...för det står det iaf i proppen, inte LA:4 som du trodde?

I vilket fall så om du vill tävla men inte är riktigt färdig så är väl en programridning perfekt. O den domaren brukar vara snäll men rättvis så det kan säkert vara jättetrevligt!

Annars är ju LB:2 ett tämligen lätt och bra program med...

Nu var det ju LB:1 på programridningen och det gör ju inget. Jag satsar inte på att kliva ur en programridning med massa super poäng. Kan till och med tänka mig att rida lätt i traven (även om nu programmet inte tillåter det). Ser det hela som en liten morot och inpass på inspiration. Det kan jag behöva. Bara få komma ut och göra något roligt. Syrran var iväg igår på sin arab på en western träningstävling och den pållen är mindre igång än vad min är. Anpassa framridningen efter vad hästen orkar. (Och hon kom hem med två rosetter. De körde med det också igår.)

Anmälan till programridningen är bindande. det är 15 platser. Jag avanmäler nästan hellre än står där och surar för att jag inte är med om det han är OK.

Jag skall ut med pållen imorgon så får vi se hur han känns.

PS. Självklart håller jag med om att jag inte skall rida programridningen på en ofräsh häst. Absolut inte. Finns inte i min tankevärld.

Hältan han visat de senaste dagarna *kan* vara en sträckning. Kan också vara att det handlar om en hovöm häst (väldigt hovöm), knagglig backe och alldeles nyverkad. Jag har haft en hovslagare som inte vågade slå på sko utan att hästen kollades av vet. Vilket jag självklart ringde ut vet samma dag. Vet hittade inget fel alls utan konstaterade att hästen är superkännslig i fötterna, trots den egna tjocka sulor.

jag tar numer alltid det säkra före det osäkra med min, misstänker att en för snabb igångsättning har bidragit till min hästs strålbenshälta:cry:

fastän vi gjorde säsongens bästa tävling vad det inte värt det...

Sprang med honom igår. Fin luftig balanstrav samt ett par otroligt luftiga ochväl samlade galopp språng som jag lätt kunde hänga med i utan att bli hängandes i snöret. Syrran spanade och såg en svag svag svag markering.

Han har en bockhov p.g.a. senkontraktur. En hovslagare skodde sönder hästen och det har tagit tid att få honom rätt igen. Drog av sig sko i somras och blev felställd igen vilket gjorde att hovis fick börja om. Då blir han lite markerad i gången. Men nu är han rätt. det kan alltså även handla om detta, likaväl som ovanstående inlägg.

Vet har genom åren sagt att det inte finns några hinder för att han skall kunna ridas normalt. När han blir sådan här SKALL han ridas ut i skritt just för att belasta senan och stretcha ut den.

Plus att han bär på ca 100 kg övervikt.

Jag tror inte att bogen stör honom längre.

Men aldrig att jag skulle in och tävla på en ofräsh häst.

Men aldrig att jag skulle in och tävla på en ofräsh häst.

För att förtydliga= det tror jag inte du skulle göra heller.

jag bara menar, om man tvekar så är min erf att det är bättre att avstå.

//JoCfin, som inte kommer kunna tävla förrän tidigast till senvåren/sommaren

Det håller jag med om.

Mn, då det till programridningen bara finns 15 platser så anmäler jag hellre för att garantera plats och avbokar ifall jag måste.

Tävlingen finns det mer tid för.

Är han bara fräsh och ni inte har några mål på "högsta poängen" utan bara komma ut, se er om och få lite erfarenhet så tycker jag det låter som en jätterolig ide för er att vara med på träningstävlingen/programridningen! Som du skrev innan så kan framridningen anpassat mkt och ett LB-program är enklare än de flestas uppvärmningar alt. minst lika lätt som ett vanligt ridpass - o då gör det ju inget att ni råkar göra det på en annan plats med lite miljöträning samtidigt :bump:.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka