Hur skulle ni göra?

J

jennyida

Fick hem mitt sto i fredags, så allting är fortfarande nytt för henne. I lördags släppte jag ihop henne med valackerna för hon var så ledsen för att hon fick gå själv. Detta har resulterat i att hon börjat brunsta väldigt kraftigt och valackerna har förvandlats till hingstar över en eftermiddag. När jag tog in henne idag så hade hon en del hovskrap på ryggen, utöver detta även ytliga bitmärken, men dessa tror jag är en fråga om rangkamp. Det är "klättringen" jag oroar mig för. Jag är rädd att hon gör sig illa eller får ont i ryggen. Samtidigt är hon inte van vid att gå själv så jag vet inte vilket som är minst smärtsamt för henne. Skulle ni släppt henne i en egen hage (Bara ett stängsel emellan så de kan ha kontakt ändå.) eller låtit henne gå i flocken?

Sv: Hur skulle ni göra?

Med tanke på skaderisken både på stoet och vallackerna, om de ska hålla på och slåss om henne och hon också ska riskera att bli påhoppad.
Så skulle jag nog dela på dem och hoppas på att det lägger sig.

Trasiga hästar är dyrt, då får de heldre ha lite tråkigt.

Kan hon inte gå med bara en kompis? Du kanske har någon valack som fattat att han är kastrerad...;)

Med tanke på infektionsrisken så skulle jag sära på dom. Det är inte bra när valacker rider på stona hela tiden, dessutom kan det bli allvarliga skador.

Jag skulle nog skilja på dem tillfälligt. Kanske släppa ihop en valack o stoet, så får hon inte alla på sig samtidigt. Funkar det så släpper man i en till osv. Funkar inte det skulle jag låta dem gå isär ett tag och sedan testa att släppa ihop dem igen.
Jag tror också att det kommer lägga sig med tiden.

Om jag vore dig skulle jag sära på dem på en gång. Det kan bli hemska skador på stoet om de klättrar på henne. Vet för jag har själv sett.

En valack som klättrade fastnade med skon i stoets slida och slet sönder henne ganska rejält. Många stygn blev det. En annan valack bet stoet i frambenen när han klättrat upp. Det blev ju inte lika farligt men han var varm och tjock i frambenen några dagar efteråt.

Sen finns det naturligt vis valacker som inte klättrar ens när stoet är i högbrunst och dem funkar det ju att ha ihop med. Men en valack som klättrar kan man aldrig känna sig säker på.

Jag skulle försöka ha henne ensam ihop med den vallacken som är minst hingstig.

Hon har blivit lite old news i hagen nu. Efter en dag la det sig och nu nosas det bara. Så jag försöker ett tag till, kanske behövde de bara vänja sig vid varandra. Jag känner igenom henne varje dag och sedan i söndags har det inte funnits minsta skrap. Har dessutom stått utanför hagen och kollat i stunder och det ser lugnt ut. Mest gräset som är intressant nu.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 338
Senast: mackan
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka