Hur skulle ni göra?

A

annikasofia

Riktar mig till er hopproffs här på buke för lite råd. :)
Ska i kväll ha min första hopplektion på flera år ( har varit dressyrare i massa år, men har nu tagit mig modet till att börja hoppa, för att kusen tycker det är så himmla kul :) ) Lektionen är lite hopp/dressyrinriktad och det kommer antagligen vara ganska så låga hinder.
Saken är den att min medispålla har varit lite tjorvig i i munnen på senaste tiden, vill inte riktigt släppa loss i vänstersida. Det är dax för tandraspning och tandläkaren/veterinär kommer på måndag för att återgälda det.
Funderar nu på om jag ska rida på träns med ett vanligt tvådelat bett i kväll eller om jag ska ta hackamore? Rider ofta ut på hackamor, hon funkar jättebra på det ute. Tänkte att det kanske skulle vara justare mot henne med hackamoret om hon har tänder som behöver raspas, men hon blir lite för rak i sin sida med det. På vanligt tränsbett ligger hon på bra, framförallt vid hoppning. Vilket kan leda till att jag måste göra ordentliga förhållningar, inte så juste om hon har ont av tänder...:confused:
Hur skulle ni göra??

Tacksam för svar!!! :) :bow:

Sv: Hur skulle ni göra?

Hade det varit jag så hade jag haft hackamore. Men om du inte tränat hoppning på länge och kanske är lite ringrostig kanske inte hackmore är det bästa? Ifall du hamnar efter i nåt språng eller så (fast du kanske inte alls är ringrostig alls vad vet jag :angel: ) Att hoppa med hackamore kräver ju sin ryttare. MEN det är ju aldrig bra att hästen ska ha ont i munnen heller! Självklart inte. Funkar hacket bra ute som du säger, borde du nog ha det om du känner att du klarar av det!:)
Angående om hon blir rak i sidorna så kanske du får leva med det några dagar bara tills hon är fixad i tänderna. Hellre det än att hon går och har ont i munnen.

Hoppas det går bra hur som helst!

Senast ändrad:

Nu när jag funderat lite till och läst ditt svar så lutar det åt att ta hackamoret. Är ju van att rida på det, dock inte vid hoppning. Har hoppat på det tidigare, men endast bara ngt litet skutt. Ringrostig vid hoppning, JA!! :D Men förhoppningsvis blir jag väl bättre nu när jag ska börja träna regelbundet, längtar tills i kväll, ska bli sååå kul!!

Tack för hjälpen/rådet!! :)

Ja så länge du är med i sprången när hästen hoppar så går det säkert super!:banana: Och ni skulle ju börja på låga hinder så det är ju bra att både du och hästen vänjer er vid både hacket och hoppning på låg höjd i början :) Lycka till!! Själv ska jag göra tvärt om.. ska börja träna dressyr oftare och mer seriöst med pållen nu :angel: hehe.

Senast ändrad:

Jag är ju inget hopp proffs men ag had etagit hackanmoret och ridit på. Så du beskriver henne så verkar det som om hon närtan inte tycker om bettet eller så gör det ont och de kan ju bero på tänderna. Lycka till ska håll atummarna så att det går bra =)

ja, jag får väl återkomma i morgon med en rapport om hur det gick... :D
Lycka till med din dressyr träning!! :)

Ja gör det!Ska bli kul att höra hur det gick! Jag ska bli filmad ikväll så du får du se hur det gick om du vill :angel:

Oj, vad jag är mör i kroppen! Men jisses vad kul det var på hoppträningen! Vi hoppade bana och det gick faktiskt över förväntan och jag fick till och med beröm av tränaren att hon tyckte att jag var duktig som inte hoppat ordentligt på flera år. :banana: Jag vågade mig på att hoppa ca 80-85 cm, modigt av mig tycker jag... :angel: Tränaren tyckte även att jag kunde hålla pålla lugnare än vad ägaren kunde veckan innan ( ägaren och jag går varannan gång ) :D Så det var ju kul.

Ja, vill gärna se din film!! Nä, nu ska jag åka till stallet...igen. Känns som jag precis kom därifrån. :smirk: I dag får det bli en utetur och galopp i snön. :bump:

Haha jag är också slutkörd! Men det gick helt okej faktiskt! Ska lägga in filmen så fort jag har kommit underfund med hur man gör :angel: Va kul att det gick bra!!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 999
Senast: Egonson_
·
P
Ridning Hej! vore tacksam om du tog dej tid att läsa detta och komma med förslag om vad jag ska göra:) Jag har lite problem med en häst jag för...
Svar
12
· Visningar
1 641
Senast: Panker
·
Hoppning Min pålle är en sådan där en på miljonen, hon är positivt inställd till arbete, toppade öron och lagom mkt motor. Plötsligt började hon...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Mazarinen
·
S
Träning Red idag nyförvärvet och han har tidigare gått med ett Jaktbett. Delat, gummiklätt med kedja. Anser att det inte funkar på honom. Hans...
Svar
12
· Visningar
947
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30