Hur skulle ni göra??

Kivina

Trådstartare
Min häst blev för ca en vecka sen behandlad i ett bakknä. Efterbehandlingen lyder "Vila i hage, med 20 minuters skritt promenader, om hästen är för rörlig i hagen, kan den behöva begränsas".

Min pålle är superlugn i hagen, går runt och äter och strosar och njuter av livet, men när vi ska gå dessa 20 minuters promenader flippar han ur totalt, och reser sig, sparkar, bockar och travar heeeeela tiden, och det är ju inte speciellt bra i.o.m behandlingen.

Han gör ju inte detta för att skada mig, utan för att han har samlat på sig en massa överskottsenergi under den hittills 10 dagars vilan.

Hur skulle nu gjort? Skippat promenaderna, eftersom hästen INTE kan skritta normalt då, eller fortsatt gå, och ta att han hoppar och far? Det är ju INTE bra för knäet att han håller på som han gör heller? :crazy:

Sv: Hur skulle ni göra??

älgen skrev:
Skritta uppsuttet?

Eller kanske med tömkörningsgjord? (det behöver ju nödvändigtvis inte betyda arbete.)

Annars kanske tråkigt men sant, bäst att promenera pålle inhägnat. För att minimera risken för skador på DIG eller hästen.

Annars, gör tusen lite längre, men långsammare, genom att stanna och tala lugnande och visa att det inte är ok med massa bus nu. Har man massa överskottsenergi är det inte helt lätt men ett måste om man är skadad att ta det lugnt - Jätte lätt att tala om det för en häst. :angel:

Vad leder du med, träns, stigbett, grimma, pannluggen?

Jag skulle nog föredra något skarpare för högre säkerhet, men är den för pigg ändå så skulle jag nog helt enkelt låta bli att leda, annars blir den ju aldrig frisk.

om det inte funkar med att skritta för hand eller på något annat sätt skulle jag strunta i det. Och om den går i hagen så rör den sig iaf ju.
Hoppas den snart blir bra.

Jag har lett honom i grimma förrut, men senaste dagarna har det varit träns med kedja under hakan, och det spelar ingen roll hur hårt/kort jag håller honom, likförbaskat hoppar och far han..

Har funderat på att köra honom, alt. tömköra, men körningen skippar jag nog då det är länge sen han är körd sist, och tömköra skippar jag nog också då han sparkar en del nu när han är så laddad..

Skit i promenaderna är mitt tips. Min herre fick strikt boxvila med enbart 20 minuters promenad vid hand efter artroskopin. Efter en månad gick han mest på bakbenen på promenaderna, och vets kalla konstaterande var 'sköter han sig inte, dra in promenaderna. Det viktigaste är att han är lugn och INTE far omkring och håller på'. Nu löste det sig med stigbett och hästen blev nästan som ett lamm, men.. (han var heller inte elak, bara överenergisk. Normalt behöver jag varken grimma eller grimskaft för att leda honom..)

Säger som Alex.. skippa promenaderna, det gjorde vi med min unghäst som hoppade jämfota fram alternativt stod på bakbenen när man skulle promenera... :crazy: Bättre de bara läker ut ordentligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Bästa buke, varning för långt inlägg. Behöver skriva av mig. På gården jag bor på bedrivs det hästverksamhet. Detta föranleder att vi...
2
Svar
33
· Visningar
4 463
Senast: vallhund
·
Ridning Som rubriken lyder, jag behöver lite hjälp med min häst och undrar om ni har något tips på vad jag kan göra. Jag har en...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Lager
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna