Hur skulle ni göra?

Aliil

Trådstartare
Nu e jag inte intresserad av vad som gäller (vet det redan;)). Utan nyficken på hur/vad ni skulle göra.

Låt oss säga att ni sitter och väntar på en buss. Fram kommer en person (låt oss säga A). A ber e att flytta på er då A e allergisk/hundrädd.

Hade ni flyttat på er? Hade ni gjort skillnad om A e allergisk istället för hundrädd?

Bussen kommer. Och A säger ber er att vänta på nästa buss. Då A inte klarar av att åka med samma buss som hunden.

Hade ni väntat? Eller hur hade ni försökt att lösa problemet på bästa sätt?

Sv: Hur skulle ni göra?

Nej, jag hade åtminstone inte väntat på nästa buss. Visst hade jag kunnat flytta på mig i väntan på bussen, men jag tar väl också just den bussen av en anledning (förmodligen för att jag har en tid att passa och den bussen passar bäst).

Jag hade sagt att då hoppar jag på där bak och du fram så är vi så långt ifrån varandra som möjligt. Sen hade jag flyttat på mig och tagit ett ordentligare grepp om hunden så att hon ser att jag håller i honom.

Mötte en tjej på en smal stig med hunden lös, såg att hon tvekade och började vänta, då lockade jag till mig hunden och klev 10 m in i skogen och sa att jag väntar till hon gått förbi. Då log hon och sa tack, det kändes bra som hundägare att andra kan lita på en :)

Jag hade flyttat på mig under tiden vi väntade på bussen.
Men jag hade inte väntat på nästa buss.

Jag hade inte handlat olika beroende på om personen var hundrädd eller allergisk.

Hade jag stått där först hade jag inte flyttat på mig, annat är det om A hade varit först på platsen. Då hade jag utan några problem ställt mig en bit ifrån - oavsett anledning.
Fråga två beror väl lite på hur ofta bussen går. Här hade jag också kunnat tänka mig att göra mig mer besvär för att hjälpa A om denne var allergisk. Hade det gått en buss några minuter senare hade jag tagit den oavsett anledning, varför bråka om det i onödan...:D
Är det långt mellan bussarna hade jag hållit mest möjliga avstånd, såklart, för att underlätta för A.

Rent grundläggande är mina tankar att man måste ta hand om "sig själv", dvs man kan inte kräva att andra ska stå och vänta en timme på nästa buss bara för att en själv är hundrädd - Kan jag inte åka buss med hunden, trots att den sitter längst bak och jag längst fram, då får helt enkelt jag själv vänta på nästa. Sen får man såklart hjälpas åt så gott det går, inom rimliga ramar :)

Jag hade flyttat på mig men inte tagit en annan buss, någon måtta får det vara.

Jag tänker som du. E jag först på palts hade jag inte flyttat på mig. Oftast ser man i tid att det finns en hund vid hållplatsen. Och då kan man lätt undvika att gå fram.

Kommer jag då fram och A skulle då säga att denna e allergiskt/hundrädd hade jag ställt mig en bit bort.

Jag hade inte väntat på nästa buss. Kan inte A åka med bussen så tycker jag att A kan vänta till nästa.

Dock hade erbjudit mig att gå på först så A slipper att hunden passerar.

KL på min egna

Jag frågade en busschafför hur hon skulle hantera situationen om A och hundägaren bråkar om vem som ska få åka med bussen.

Hennes svar var att hon skulle be hundägaren om att få se färdbevis. Sen hade hon sagt till hundägaren att hon öppnar bakre dörren så att den kan gå in där och sätta sig längst bak. A hade fått gå på fram och sätta sig längst fram eller vänta på nästa buss. Hon hade inte vägrat hundägaren att åka med.

Om folk bråkar redan innan de har klivit på så skulle de få stanna kvar på hållplatsen :crazy:

Enkebiljett, periodkort, värdekort... You name it, det beror på var man är. Färdbevis är ett bra samlingsnamn ;)

Har du så kraftig allergi att du inte kan vistas i samma buss som pälsdjur eller område utomhus som pälsdjur får du nog tänka om resesätt.

Även fast det inte sitter en hund på just samma buss kan du mycket väl råka sätta dig bredvid en hundägare som just var och gosat med hunden, bredvid en hästtjej/kille som just kommit från stallet osv.

Sen kollar man också upp sådant då man är så pass allergiskt. Om du vet med dig att pälsdjur får åka buss, får man se till att ha medicin, sitta långt fram, eller resa på annat sätt.

Har en kompis som är dödligt allergisk mot björk, pälsdjur, nötter osv. Hon måste ta hänsyn till sådant, ingen annan gör det åt henne.

Och vad vill du säga med den kommentaren?

lil-sis: Jag hårddrog det lite:angel: Men samtidigt kan den situationen uppstå. Finns ju dom som ska bråka med alla om allt:crazy:

Jag hade flyttat på mig men inte tagit en annan buss, någon måtta får det vara.

Samma här.
Eftersom jag bor i Sthlm, där man FÅR åka med hundar/husdjur både på tåg, bussar och tunnelbana så tänker jag absolut göra det. Vill allergiker åka, ja då får de sätta sig i den del av tåget/bussen som jag med hund inte får sitta i.

kl

Jag hade också flyttat på mig men inte tagit en annan buss..

Allergi är en besvärlig sjukdom för många, men jag tycker ändå att det är den allergiska som måste ta hänsyn till det själv och till sin kropp, det kan inte vi andra göra hela tiden..

Är man så allergisk att man inte kan åka buss där det kan finnas pälsdjur, så måste man överväga sitt färdsätt tyvärr. Det känns hårt att säga, men åtminstonne jag är ganska trött på att höra detta om allergier och att omgivningen ska ta hänsyn. Hänsyn kan man ta och inte göra det värsta man kan när man her på sig parfym tex, men det finns gränser och jag vägrar sluta leva pga någons sjukdom, det är inte ett dugg rättvist det heller och den som tycker det måste vara otroligt egoistisk!

Jag tycker att det är den som är sjuk som måste söka vård eller undvika det man blir sjuk av helt enkelt.

Alltså, jag hade antagligen flyttat på mig fast i mitt stilla sinne funderat på om det inte vore lättare för person A att flytta på sig istället för att behöva närma sig mig och hunden för att tala om att denna är rädd/allergisk.

Angående bussen beror det nog på hur mycket tid jag har till mitt förfogande och när nästa buss går. Har jag ingen brådska och nästa går om säg 5 minuter hade jag antagligen kunnat vänta, hade antagligen varit mer benägen att vänta om personen var allergisk än rädd om det inte handlade om ett barn.

Hade jag haft bråttom eller det var lång väntetid till nästa buss hade jag inte väntat men självklart försökt underlätta om möjligt, ex. gå på längst bak eller platsa hundarna vid min sida.

Mitt bemötande hade antagligen också varierat beroende på hur personen framför sin förfrågan, något otrevligt i stil med: "Jag är faktiskt hundrädd/allergisk så du får vänta tills nästa buss" hade antagligen inte gjort mig särskilt tillmötesgående.

*Delvis KL*
Precis, det beror lite på personen och hur h*n uttrycker sig.
Med min förra hund blev jag ombedd att inte ta bussen då en kvinna var rädd men jag tyckte ärligt talat att då kunde väl lika gärna hon vänta, jag kom till hållplatsen först.
Däremot erbjöd jag mig att gå på först och gå längst bak alternativt om hon ville be föraren öppna bakdörrarna men nej, det passade inte.

Jag har social fobi och väldigt svårt för att åka kollektivt, inte tusan ber jag alla att gå av bussen för det...

Jag hade lämnat busskuren och låtit personen, oavsett allergi eller hundrädsla sitta där, men jag hade INTE väntat på nästa buss. Är man så pass allergisk får man lösa det på annat sätt genom egen bil eller taxi, den allergiska personens problem inte mitt.

Men mest största sannolikhet så hade jag lämnat busskuren direkt jag ser nån komma. Jag tar för vana att lämna plats åt andra om jag är där med min hund så de slipper vara nära den i väntan på bussen. När jag rökte gick jag också alltid i väg skulle aldrig falla mig in att låta andra utsättas för min rök på samma sätt som jag, så länge det inte regnar spik, aktar mig i fall någon tycker min hund är obehagligt. Detta för tat det är så trång i busskurerna.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 948
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 120
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka