hur skulle ni göra

vinkelina

Trådstartare
min häst har fått ökade gallor i höger bak. hon är 17 år gammal o gått 10 år på ridskola, så gallor har alltid funnits. brukar dock försvinna vid motion.

men de tycks inte dessa göra. red lite igår. hon kändes normal, hade tyvärr ingen som kunde titta på.

idag kunde en titta när ja sprang med henne, de tyckte att hon ev tog lite kortare steg med just höger bak, men de är lite svårt att se iom att hon nystar (heter de så?) på det benet.

gick en 20 min länk med henne i skritt. hon hade bra fart på, vi tog en liten skogsstig ca 200 m på bortvägen där hon måste lyfta fötterna, funkade bra.
bra fjung i skritten när vi startade. lugnade ner sig när vi gått en stund. glad o nöjd.

smorde in benet med linement.

men skall jag låta henne vila eller är de bättre att hon får röra på sig lite försiktigt?

Sv: hur skulle ni göra

Mitt 19-åriga sto, som också alltid har gallor, fick större gallor i våras, och jag tyckte att hon tacklade av lite. Jag slutade då rida och har låtit henne gå i hagen hela sommaren. Nu är de borta. Om hon inte hade verkat påverkad för övrigt av gallorna har jag fortsatt rida som vanligt. "Normalt" blir hennes gallor bättre av rörelse, men ibland blir de värre om hon tex stressar runt mycket i hagen, vilket hon gör ibland om något stör henne (känslig häst).

oki, hon verkar inte alls påvärkad av dem. sa dock till min medryttare att hon bara skulle skritta henne idag. var förra helgen på hoppkurs, tänke första att de va de som gjorde det, överanstängning, men de kommer ju lite sent

oki, hon verkar inte alls påvärkad av dem. sa dock till min medryttare att hon bara skulle skritta henne idag. var förra helgen på hoppkurs, tänke första att de va de som gjorde det, överanstängning, men de kommer ju lite sent
Jag skulle nog också skritta ett par dagar och se om det blev bättre.

fick höra att "årets hö" kan göra att de blir galliga, stämmer de? börjar ju snart vara dax för de oxå.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 864
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 241
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 625
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
2 071
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Stora shoppingtråden III