Hur skulle ni gjort?

skojskrot

Trådstartare
Min unghäst är inne i en riktig vevvel-fas i sitt liv.. så sist vi var ute på tur så skakade han på huvudet och tappade balansen och gick ner på knä med skrapsår på båda framknän som följd.
Spolade av benen med vatten och pillade bort allt grus jag kunde se..kan säkert vara något satans gruskorn som inte syns men gjorde så rent som det bara var möjligt och smörjde på socatylsalva så det blev en skrov såhär i sommartider och flugtider.
Allt enligt distriktans order.
Han har inte haft någon direkt temphöjning och har det heller inte nu MEN han är geggig typ gallig på det knäet som var som mest skrapat.
Två fina skorvar a lá socatyl har han som sagt var och idag tyckte jag han verkade lite öm kring båda såren.
Hur hade ni gjort nu?
Distriktan säger att denne inte kan göra någonting och jag har pratat med två olika.
Hur hade ni vårdat dessa sår? Och hur hade ni gjort med själva pälsutväxten senare? Risken är ju nu att han kommer få två fula vita märken på hasn annars så kolsvarta fina ben...huvudsaken är förståss att han inte har ont etc men går det att förhindra att det blir missfärgningar rent kosmetiskt så ser jag gärna till att de uteblir..
Hjälp oss snälla!
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag skulle bara fortsätta spola med vatten så såren hålls rena, och försöka hålla flugorna undan... är såren ytliga kan man ta tjär plast sårspray... är de djupa och geggiga är det trixigare, då skulle jag inte täppa igen dem utan kanske smörja flugavvisande runt om själva såren. det är a och o att flugorna inte kommer åt.

vita hår blir det oftast bara om det är väldigt markanta skador, inte för bara lite skrubb sår....
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Jag hade tvättat rent och försökt lägga ett spritomslag, det går om man tar elastisk linda och lindar som en åtta runt knäet, över och under.. Sedan bör man linda med fleece ner till kotan också för att det inte ska glida.
Efter det skulle jag sedan trycka på socatyl.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

skulle göra som dom innan har sagt, men att röra på din pålle är viktigt då svullnaden går ner lätare.Inte ridning om den är halt men gärna ut och gå så den inte stelnar till.
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

Mmmm..skönt med lite mer att gå på vill jag lova...ska sopa på spritomslag nu inatt tror jag..får se hur länge det får sitta bara.
Själva sårytorna är ju torra och såsar ingenting men det ena knäet är på något vis lite galligt under eller hur man ska beskriva det.Spritomslagen borde ju suga ur skiten om det finns något mer under.
Hmmm...
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

mackan skrev:
vita hår blir det oftast bara om det är väldigt markanta skador, inte för bara lite skrubb sår....

Får hoppas att det behåller sin kolsvatra färg då med andra ord...
tror ni att det kommer bli sådana drä förhårdnader som det kan bli efter lite större sår?Vad ska jag hitta på för att få ner dessa senare?
 
Sv: Hur skulle ni gjort?

mackan skrev:
vita hår blir det oftast bara om det är väldigt markanta skador, inte för bara lite skrubb sår....

Tyvärr måste jag säga emot. Enda som Vision fått vita hår av är när han satte sig på ändan vid lastning och skrubbade haserna, blev vita hår.

Kele fick ju som 'värmeeksem' under zincabandet, inte hål på huden ens, men pälsen trillade bort på framsidan av skenan och bak längs senan. Nu kommer det tillbaka, kritvitt, ser inte slugt ut med en rand som är nästan en dm lång (1 cm bred) som är vit på både fram och baksidan av benet, lyser lång väg. När jag såg pälsen växa ut vit är den FÖRSTA gången nånsin jag tackat för att hon skimlar ur och kommer bli helt vit tillslut.

Större skador eller djupare skador har jag aldrig fått vita hår av, utan det tycks vara just skrubb och/eller nötning som gör det, kanske hänger ihop med läkningstid eller så?

Så tyvärr är min erfarenhet att det är just skrubbsår som ger vita hår. Men det behöver ju inte bli så, så håller tummarna att skojskrots herre får förbli mörk =)
 

Liknande trådar

J
Hästvård Jag blir galen. För ungefär 4-5 veckor sedan hade travaren enormt mycket mugg på sina (vita) bakben, hela karlederna och ballarna...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 264
Senast: j3nnif3r
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp