Hur skulle ni gjort?!

Marie_K

Trådstartare
Jag köpte en 2 årig arab som nu är 4. Han har en skada på ett framben som inte verkar besvära honom. Behandlad & sista kollen ohalt vid böjprov. Han har hasledsgallor & röntgades för dessa vid 2.5 års ålder U.A nu har dessa gallor senaste halvåret blivit hårda.
Var till klinik i veckan & han är helt ohalt både vid böjprov & longering. Rör sig fint enligt veterinären & dom sa att det i nuläget inte finns någon klinisk anledning att röntga igen. Så jag fick klartecken att fortsätta med inridningen!

Men, jag har lite svårt att släppa detta med att gallorna blivit hårdare. Han rör sig fint i hagen & tycks inte ha några begränsningar. Men bör jag ändå utreda vidare? Lät ju som att jag får bekosta detta själv då.
Hur skulle ni gjort?

Sv: Hur skulle ni gjort?!

Jag hade röntgat, hos en erkänt duktig veterinär. Vet flera som fått UA på plåtar, där det sedan visat sig att det visst fanns benbitar som underliggande orsak till gallor. Veterinären hade helt enkelt missat, eller accepterat för dåliga plåtar.

Tack för svar!

Som jag förstått det är det en duktig veterinär som röntgat & han är en erkänt duktig kirurg som opererar hästar för ex ocd "på löpande band." Hästen sövdes då också för op av skadan på frambenet & då skulle haserna tas samtidigt om röntgen visat något.

Jag misstänker att det skulle kunna sitta någon annanstans. Han tappar bakbenen lite lätt i hagen ibland. Men veterinären jag träffade i veckan trodde att det kan vara en mkt mild variant av patellaupphakning & att han behöver träna upp sin styrka bak.

Han har inga gallor i knäna. Men tänker om det kan va där orsaken sitter. Frågan är om det går att motivera försäkringsbolaget att gå vidare med detta? Hur vanligt är det annars att ocd i haserna missas på röntgen, någon som vet?

Blir väl till att kontakta försäkringsbolaget..

Kan väl berätta också att han röntgades i Skara & nu senast var jag på Husabykliniken. Vart ska jag annars vända mig? Hört mkt gott om en veterinär på ATG kliniken i Axevalla, L.G! Ska vara grym på hältutredningar men nu gäller det ju troligtvis att ta & tolka rätt röntgenbilder!

Får jag pröjsa en utredning vill jag ju hamna rätt direkt sas!

Men skit i försäkringsbolaget, slå plåtarna själv. Det handlar inte om så himla mycket pengar. Sedan vet du och kan gå vidare utifrån fakta.

Gått en tid & jag bestämde mig snabbt att röntga. Det visade sig att lilla häst hade en avsprängningsfraktur i hasleden. OP godkänd av försäkringsbolaget & han opererades i torsdags med gott resultat! Allt verkade bra & han klarade uppvaket fint!

Men, på kvällen visade han tydligt att han var HUNGRIG. Han har normalt fri tillgång & blir väldigt frustrerad av att stå utan mat. Gav honom små tussar till att börja med. Inför natten fick han ett par kg hösilage med ts 63% som var slut på natten.

Gav då honom mer men sen dess har han ätit extremt lite. 1-2 kg dygn:crazy:
Han har fått uppblött lusernpellets med några timmars mellanrum sen jag märkte att han inte vill äta & den äter han gärna!

Han dricker & bajsar normalt. Äter gärna morötter. På kliniken tycker dom att vi kan avvakta. Han har ingen temp & är pigg & ibland lite busig när jag är ute & går med honom.

Någon som har nån tanke om varför han inte vill äta hösilaget? Även testat vanligt hö som luktar underbart & som han sopat boxen till morgonen när han fått det innan, men han äter inte mer av det. Kan äta hö 10 min men sen "ger han upp" & bara står.

Ursäkta långt inlägg. Hoppas någon har nån tanke. Lär väl snart få ringa ut veterinär.

Det är ganska vanligt att dom äter dåligt efter op och speciellt om dom har boxvila. Dom blir lite deprimerade helt enkelt. Fortsätt med lucern om han äter det. Dyrt men det kan det ju vara värt för att slippa kolik, magktångel och för mycket tapp av hull.

De brukar svälta dem inför op, eller ja narkosen då. Varit med om en som åt himla rassligt efter op. Normalt en matmaskin men nu lämnade han mat. Efter några dagar till tecken på ont i magen, men magen igång osv. Drack bra.

Magsår. Han låg troligen "på gränsen" innan alt är en känslig en. 12 h svält räcker för att utveckla magsår dessutom. Blev som ny på 1.5 dygn med magsårsmedicin. Beh enbart 5 dgr (normalt 28 dgr men iom vi hade en anledning och han svarade så fint så)

Iom att de kan få magsår av svält gjordes ingen gastroskopi. Symptomen gav klar misstanke så provbehandling sattes in. (Det är inte farligt behandla om de inte har magsår. Däremot dyrt)

Tack för ditt svar!
Ringde kliniken nu & fick prata med samma vet som igår & hon höll helt klart med om att det låter som magsår! Just att han bajsar bra & är inte allmänpåverkad. Vill men kan inte äta. Ska dit & hämta medicin! Hoppas det har lika bra effekt som för din!

Mvh Marie

Tack för ditt svar!
Ringde kliniken nu & fick prata med samma vet som igår & hon höll helt klart med om att det låter som magsår! Just att han bajsar bra & är inte allmänpåverkad. Vill men kan inte äta. Ska dit & hämta medicin! Hoppas det har lika bra effekt som för din!

Mvh Marie

Håller tummarna att han snart mår bättre. Jag har haft två med magsår, dels den jag skrev om då. Sen hade jag en som fick magsår av en buttabehandling, han var betydligt sämre men samma det där med att äta dåligt, verka intresserad men sen lämna maten. Det var samma underbart snabba effekt på honom. Jag fick åka in till djursjukhus mitt i natten och hämta medicin (efter att vet varit ute här). Han fick medicinen vid 02 på natten, och på morgonen åt han med god aptit. Tog kanske 2 dygn innan han åt normalt igen.

Enligt flera veterinärer jag pratat med, så om de har magsår och det är det som ger symptomen så brukar man ofta kunna få närmast en "mirakeleffekt" av medicinen, att den väldigt fort ger förbättring. Så hoppas det gäller för din med =)

Det låter verkligen positivt! Dyyr medicin! Men är ju inte mkt att göra åt. Han har en extra försäkring som ersätter en del av det iaf!

Ger du hö el hösilage till din som hade magsår? Tänker om du ger det sistnämnda om det funkar el om det är klart bättre med hö, iaf nu ett tag?!

Mvh Elin

Det låter verkligen positivt! Dyyr medicin! Men är ju inte mkt att göra åt. Han har en extra försäkring som ersätter en del av det iaf!

Ger du hö el hösilage till din som hade magsår? Tänker om du ger det sistnämnda om det funkar el om det är klart bättre med hö, iaf nu ett tag?!

Mvh Elin

Hösilage. Och enligt vet inga problem ge det heller. Min ena, den som blev himla dålig av sitt magsår, han stod på djursjukhuset när han hade det,eller ja behandlades för det. Där ger det vad hästarna vill äta, dvs även hösilage.

Den som blev så dålig, han blev tyvärr sjuk och fick tas bort senare så han finns inte kvar (ej pga magsåret). Den andra, han som fick magsår efter sin benbitsop, har käkat silage sen magsåret och inga återfall. (Däremot, om han behöver äta någon sorts medicin, så får han andapsin samtidigt för säkerhets skull, just med tanke på magsår)

Sen om du har både och är det ju kanske inte fel prova erbjuda lite hö bredvid silaget om den hellre vill äta det. Men du behöver inte byta för att byta, sålänge du ger tillräckligt mycket TS.

Och ja dyyyr som f*n är den, du kan tänka dig vad 28 dgr behandling kostade (28 sprutor...)

Tråkigt med hästen som inte klarade sig:(
Han äter gärna höet då det är så fin kvalité. Har fri tillgång oavsett! Enligt dom jag pratat med nu ska han ha i 10 dagar, låter ju väldigt lite då? Hur många sprutor är det per förpackning, el det kanske är olika?

Tråkigt med hästen som inte klarade sig:(
Han äter gärna höet då det är så fin kvalité. Har fri tillgång oavsett! Enligt dom jag pratat med nu ska han ha i 10 dagar, låter ju väldigt lite då? Hur många sprutor är det per förpackning, el det kanske är olika?

Brukar ligga 7 sprutor i en frp, eller gjorde då i alla fall.

Som jag skrev innan, så min med magsår efter benbitsop, han fick bara i 5 dagar och det räckte. Är som jag begrep det på veterinärerna skillnad på om det finns en tydlig utlösare, eller om det smugit sig på.

Min andra som fick det av butta, han fick också gastro utan gastroskopi. Fick 7 dagar och var helt bra efter några. Så de tyckte även där att det nog räckte med 7 dagar. Han blev dock sämre igen några dagar efter kuren var slut, då gjordes en gastroskopi och man såg nya (av 12 h svälten) och äldre oläkta magsår. Då skulle han ha 28 dagar, med en ny gastroskopi efter 14 dagar. Den såg man bara nya (av svälten) magsår på, så de tyckte det räckte där. Jag hade ju dock redan köpt alla 28, så jag fortsatte ge.

När han något senare hamnade på djursjukhuset fick han gastrogard hela tiden, just för att inte få magsår igen av alla tung medicinering.

Så 10 dagar kan räcka, och gör det inte det är dte ju inte mer än att fortsätta/börja om med en längre. Håll koll på hur han äter, kan vara bra att väga hur mycket han äter om du ger fritt. Då ser du om han börjar trappa ner på ätandet igen när kuren är slut.

Okej! Då låter det ju inte konstigt med 10 dagar iaf! Hoppas det räcker med tanke på kostnaden. Det blir 12 dagar med dom sprutor dom hade på kliniken om det är 7 i ett paket & det är ju lika bra då att ge.

Han är en lättstressad individ. El blivit snarare.. Hos uppfödaren var han cool. Men när jag hämtade honom hos den som köpt honom av uppfödaren & bara hade honom ett par månader så var han väldigt stressad, undernärd, vrålhungrig & sönderbiten av andra hästar Han har långsamt lugnat sig, men han blir klart stressad kort efter maten varit slut om det hänt.

Så jag misstänker att han haft med sig problemen sen jag fick honom. Efter OP för 2 år sen reagerade han på stygnen(!) & skulle äta metacam. Men efter bara ett par dagar totalvägrade han maten Började äta igen nån dag efter jag slutade ge medicinen. Så han är känslig. Får hoppas att det inte blir något mer sen. Kan det vara läge att ge ex pronutrin ett tag efter GG oxå?

Mvh Marie

Oj ha ha! Såg nu att jag avslutat med olika namn! Har Marie som tilltalsnamn men brukar kallas för Elin! Så blir lätt att jag skriver det. Aja, sak samma:D

Kan det vara läge att ge ex pronutrin ett tag efter GG oxå?

Mvh Marie

Det kan det nog absolut vara, pronutrin ska ju vara bra för magsårshästar. Har han lätt för att bli stressad var säkert hela klinikvistelsen och operationen påfrestande och stressande med.
Tycker du att du har råd är det ju inte fel att ge en sådan häst underhållsdos av pronutrin heller. Men det är ju inte billigt det heller..

Vet ej om jag kan ge det jämt, men kan ju försöka ge en kur med jämna mellanrum!
Han är redan bättre Hoppas det håller i sig. I morse drack han inte ens & slutade äta även pelletsen. Men nu har han stått en stund & ätit hö med jämna mellanrum! Rena mirakelmedlet som du skrev!

Vet ej om jag kan ge det jämt, men kan ju försöka ge en kur med jämna mellanrum!
Han är redan bättre Hoppas det håller i sig. I morse drack han inte ens & slutade äta även pelletsen. Men nu har han stått en stund & ätit hö med jämna mellanrum! Rena mirakelmedlet som du skrev!

Härligt! Och visst är effekten häftig =)
Du kan ju ge en hink pronutrin i underhållsdos (står dos på frp) efter gastrogarden. Och sen ge om ni ska flytta, åka på kurs eller sån liknande stressfaktor. en kur nu och då tror jag inte ska behövas =)

Verkligen häftigt!! Inatt hade han ätit upp all mat & åt ett par kg på morgonen samt druckit 20 liter Så även om det svider i plånboken är det värt det tusen ggr om när det inte svider i hans mage mer

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 945
Senast: Jamtland
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 626
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 246
Senast: Centaur
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka