Hur skulle du rida efter kort vila?

B

Belleriet

Min ponny har stått nu i nästan två veckor nu pga dåligt väder och mycket att göra.
Han är 6 år och rids ca 4-5 ggr/veckan, normal kondition och normalt musklad.
Hur mycket tappar en häst på två veckor?
Hur ska jag sätta igång honom igen?
Är det överdrivet att bara skritta honom första dagen eller kan man galoppera redan första ridturen efter en sådan vila? Väldigt tacksam för svar, frågor jag funderat på länge.

Sv: Hur skulle du rida efter kort vila?

Rid på som vanlig, ta det bara lite lungnare :D

De tappar inget på bara två veckor, men kan bli överpigga ;)

Tack för svar! Vad skönt.
Verkligen! Jag har aldrig sett min ponny så pigg i hagen sen han var 3 år, han stegrar, bockar, springer runt i volter och biter på 20åringen:laugh:

Jag skulle ta det lugnt de första dagarna så man är på den säkra sidan, att inte man får någon risk att den blir halt eller sträcker sig mm.... Sedan skulle jag rida på lite mer om allt känns bra.....

MVH Nordis Lover

Han tappar ingenting på 2 veckor men han är kanske stel.
Jag skulle skritta ut de fösta 2 dagarna, sen jobba igång lite lugnt. Lång uppvärmning. Nån dag för vila emellan.

jag skulle nog skritta och trava och lite galopp dom första dagarna, sen öka så småningom :D men tappar något tror jag inte han/hon gör på¨två veckor :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 891
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 462
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023