Hur sköter ni era spatthästar?

M

Mosaic

Har en ny bekant vars häst nyligen fick diagnosen spatt. Den har aldrig haltat utan varit stel och gått lite orent på slutet. Kommer inte ihåg vilken glidled det satt i men den var inaktiv för tillfället i ena hasen och på andra var det små spattförändringar.

Själv har jag väldigt lite erfarenhet av spatt men vill lära mig mer utifall (ta i trä) råkar ut för det i framtiden.

Rids/tränar ni era spatthästar eller har de blivit sällskapshästar?
Ni som har hästar som hålls igång skriv gärna vad ni gör med era hästar och hur ni anpassat träningen.

Vill få reda på så mkt som möjligt och tacksam för allt

Sv: Hur sköter ni era spatthästar?

Hej
mitt halvblod har dubbelsidig spatt.Han fick de när han var 7 o tävlades då i hoppning. Nu är han 13 jag har haft ute 2 veterinärer som kollat hur hans ben är o dom sa båda att hans spatt läkt i hop bra så de var bara o rida på. (inte tävla/träna).. De är väl lite olika på olika hästar men jag rider ganska lugnt på min för jag är rädd att han ska bli halt. men rider mest i skogen men händer att jag rider på bana men inte allt för ofta o för länge när de händer.. Vet inte om jag är lite överbeskyddande men de är ju min ögonsten o därför kanske jag daltar lite för mkt me honom. men jag vet ju att han inte är 100% frisk.. jag har medecinska skydd på bak när jag rider o på vintern när dom är inne lite mer har jag stallbandage då han kan bli lite svullen.. Han är lite stel men de blir värre om han bara står så jag tror de är bra att röra på dom bara man inte överanstränger dom..

Liknande trådar

Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hur fungerar era hästar med spatt? Även de som glidlederna växt ihop på, är de stelare än andra? Kan ni träna som vanligt och hur brukar...
Svar
1
· Visningar
729
Senast: Korven
·
Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 761
Senast: ylvalill
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24