Hur sköter man sin häst på bästa sätt?

S

SilverLake

Hej! Har ni några tips på hur man kan förbättra hästens presentation i ridningen ex dressyr/hopp, ska man tex kyla benen efter ridning, lägga på ett stallbandage över natten, massera, ge den någon leksak i boxen m.m??

Har ni några tips på hur man undviker skador på hästen vid ex: ridning/hage m.m??

Tips på hur man håller hästen ung, fräsh och frisk.

Undrar även vem det är som betalar vetrinär besiktningen, är det ägaren eller spekulanten?

Mycket tacksam för alla svar.
MVH

Sv: Hur sköter man sin häst på bästa sätt?

Med sunt förnuft och inte krångla till saker och ting i onödan är bästa sättet att sköta sin häst...dessutom utgå från hästen och dess naturliga behov före sig själv i den mån det går....Ang betalning...det beror väl på vad ni kommer överrens om.

Jag har börjat stretcha min häst, det tycker han är jätteskönt + att han känns mer rörlig när man rider. Så prova :rofl:

IYA skrev:
Jag har börjat stretcha min häst, det tycker han är jätteskönt + att han känns mer rörlig när man rider. Så prova :rofl:

har du några tips på bra stretchövningar?

Det ska jag göra!

Enkla grejer som utgår från hästens behov snarare än människans.

Se till att tillfredsställa i första hand:
Tuggbehovet. Att ge tillräcklig mängd grovfoder för att hålla mag- och tarmfunktionen igång och hästen mentalt sysselsatt.
Näringsbehovet. Att ha en välberäknad foderstat som tillgodoser hästens behov i olika tränings- och utvecklingsfaser.
Strövbehovet. Daglig utevistelse, med stor rörelsefrihet för hästen.
Sociala behov. Umgänge med andra hästar, helst i flock, ger mentalt stabilare och ofta mer väluppfostrade, mindre stallmodiga hästar.

Övriga småtips:
Ge extra b-vitamin vår och höst och efter ansträngning. Det hjälper hästen lättare igenom fällningen eller muskelsätningen, även om de inte egentligen lider av b-vitamin brist.
Avmaska regelbundet utifrån behov. Betesplanera för så parasitfria marker som möjligt.
Låt equiterapeut titta till hästen minst en gång om året. Tandläkare också. Massör då och då för att få en koll på hur hästen påverkas av träningen.
Täcka hästar i träning när det är blött och kallt ute (iallafall de mindre bepälsade raserna) för att slippa kalla, spända muskler.
Se till att hästarna dricker ordentligt. Öka ev vätskeintaget genom att ge lite lätt ljummet eller smaksatt vatten vintertid. Ge extra salt sommartid och efter svettning, också för att hjälpa hästen återfå rätt vätskenivå.
Ge loppfrön för att rensa tarmsystemet om hästarna står och pillar bland leriga rötter i hagen, för att undvika sandkolik.

För träning och optimal prestation är det också sunt förnuft som gäller:
Ordentlig uppvärmning är A och O. Fri form och minimal belastning och krav innan hästen värmt upp leder och senor. Gärna avsutten uppvärmning. Eller en tur i skogen först. Friskt, aktivt tempo så musklerna faktiskt blir varma innan gymnasticerande träning börjar.
Ordentlig nervarvning så att hästen verkligen får pusta ut, slappna av och få ner puls, svettning osv innan man avslutar och ställer in den. Ev mjölksyra måste hinna transporteras ur musklerna för att minimera träningsvärk.
Pauser under arbetet så hästen får pusta. Minskar också risken för mjölksyra. Lyssna på hästen och begär så mycket som den orkar och klarar av, inte mer. Beröm mycket. Mest effektiv belöning är att upphöra med hjälperna och ev ge paus.
Rid för duktiga instruktörer som intresserar sig för ryttarens påverkan först och främst. Din sits, balans osv är avgörande för hästens förmåga att arbeta och bära rätt.
Sitt upp från en pall eller liknande och variera uppsittningssida för att inte snedbelasta hästen.
Att massera igenom hästen med noggrann genomborstning före varje pass gör att cirkulationen ökar. Allmänt välgörande.
Stretcha gärna efter ett pass, men bara om musklerna faktiskt är varma och bara om man vet hur man ska göra. Att töja och dra i en spänd / stel / öm muskel gör mer skada än nytta.
Spola benen kallt efter träning. Kylan minskar risken för att ev utgjutningar eller lättare ansträngningar leder till inflammationer och svullnader. Benen linimentas och hästen får vila från arbete någon dag om benen känns varma och svullna.
Utrustningen måste passa hästen och vara välvårdad, hel och ren. Utprovad sadel, regelbunden omstoppning. Rätt bettstorlek med rätt funktion. Less is more vad gäller utrustning, man ska inte ha mer än man behöver.

Planera in ett varierat träningsschema. Det ska ge hästarna styrketräning, gymnastik, konditionsträning och mental stimulans, samt vilodagar så att de kan stärka sig effektivt och bibehålla sin spänst genom att undvika träningsvärk och därtill relaterad stelhet. Tänk varannandagsvila i ett uppbyggnadsskede. Därefter, när hästen orkar ett basarbete lätt och ledigt, var tredje-fjärde dag, med träningen planerad så att lugnare pass avlöser hårdare. Varva skrittpromenader med cantring, dressyr med hoppning, klättring med lydnad och koncentration, träning med vila.
Äldre hästar bör få röra sig dagligen, men då gäller snarare underhållsmotion än upptrappning inför prestation varvat med avtrappning efteråt.
Ge hästarna dessutom regelbundna kortare viloperioder, det ger dem en chans att läka ut småslitningar innan de utvecklar sig till skador, att smälta nya kunskaper och bygga muskler.

Ok, stort tack!!
Har aldrig hört talas om loppfrön, om hästen går flera timmar i hage årert runt och tränas på elit nivå, hur ofta/när ska den då få loppfrön, kan den få ont av dessa frön, eller vad hännder igentligen när den får dem? kan man rida den som vanligt? Kan det vara skadligt om den någon gång får i sig för mycket?

Vad är en equiterapeut och vad gör den?
Hur ofta bör den få besöka tandläkare och massör?(hästen är 10 år)
Hur kan man förhindra svank?

Ponnyn är 147,8 svensk ridponny och nätt och lätt i typen, funderar på att skaffa en liten vuxen medryttare som kan rida den lungt 2 dagar i veckan, men var går vikt gränsen?

Hoppas du inte tycker jag är jobbig nu som frågar så mycket.. :angel:

MVH

Hej

Ang hästtandläkare: Vissa bettproblem behöver regelbunden vård och andra hästar behöver aldrig gå till tandläkaren. Låt en duktig hästtandläkare undersöka hästen och följ rekommendationerna.

Ang massage: Om hästen har problem med spända muskler, ont i kroppen eller svårt att ta ut rörelserna bör du kolla upp det med hjälp av en massör eller equiterapeut coh följa rekommendationerna. Om hästen inte har några speciella problem kan du låta hästen få massage som friskvårdande/skadeförebyggande behandling. Massage 1 gång/månad är ett billigt sätt att få ut mer av de pengar du lägger på träning. Resultaten blir bättre och träningen blir roligare för både dig och hästen. Ofta visar sig belastningsproblem först i musklerna och om du kan hitta och åtgärda problemen innan de leder till senskada eller ledskada sparar du MYCKET tid och pengar.

mvh
Lejonelle

Förebyggande vård tex massage och streching.

Sunt förnuft och mycket kärlek :love:

Inte är du jobbig! :D Däremot är mina långa svar! :o
Men kom ihåg att vad som är sunt förnuft och god hästhållning är subjektivt. Vad som är bra enligt mig är inte lika bra enligt någon annan. Det finns en hel del fakta som ger bra baskunskaper att rätta sig efter, men till slut blir det ändå en fråga om att göra bedömningar för hur man översätter fakta till sin egen och sin hästs situation.

Loppfrön, eller psylliumfrön som de heter i handeln, kan man köpa i hälsokostbutik, på Konsum eller ICA, men tydligen även i vissa hästfoderbutiker i billigare storpack. Hur mycket man ska ge tvistar de lärde om, hästar med uttalade problem kan behöva mer än hästar som man bara vill ge lite förebyggande på. Jag hör till de förebyggande. Jag ger fröna torra, ca 1/3 dl två gånger om dagen under ett par -tre dagar vid behov. Behov kan vara ca en-två gånger i månaden höst-vinter-vår, när det är lerigt och hästarna får i sig jord och grus vid sitt letande efter mat i hagen. Ibland syns det att de är svullna i spottkörtlarna bakom ganascherna när de fått i sig för mycket skräp, och då ger jag en kur.

De fungerar så att de bildar ett slemskikt runt skalen som hjälper till att dra med sig grus ur tarmsystemet. Slemskiktet fungerar även lätt laxerande. Någon har angett att hästarna kan få lite ont i magen under en kur, och att man därför inte bör ge det precis inför tävling t ex. Jag har aldrig märkt det, men då ger jag ju inte så mycket i taget. Däremot kan man se att de blir lite lösare än normalt under kuren. Loppfrön anses även stabilisera en orolig eller lös mage, eftersom oron kan bero på t ex grus som kommit ner i magen och stör tarmfunktionen. Men just under kuren kan det bli lite löst.

Jag ger faktiskt linfrön (ca 2 dl kokta i 1 liter vatten ca 20 minuter till en geleaktig massa och utspritt i maten över två dagar) också ibland på vintern (för att förebygga förstoppning när hästarna rör sig mindre i hagarna och dricker lite dåligt) eller vid foderbyten (hjälper magen vid omställningen, förebygger kolik). Det får liknande slemskikt, fungerar lätt laxerande, men drar inte med sig grus och sånt. Ger däremot en fin och blank päls pga nyttiga fetter och b-vitamin bl a! Vissa ger linfrökaka som fodertillskott för de nyttiga egenskaperna, men då vet jag inte om den lätt laxerande effekten kvarstår.

Equiterapeuter kan hästkroppen som helhet, hur de olika delarna hänger samman och påverkar varandra. De kan rätta till sneda höftleder och behandla ömma ryggar, stela nackar och låsta muskler, berätta för en hur man bör stretcha, massera och träna hästen. Efter en behandling brukar hästen behöva vila några dagar, men det berättar de för dig isåfall. Faktiskt vet jag inte om det är en skyddad titel eller vilken utbildning de har. Man kan välja att anlita en kiropraktor (som behandlar skelett och ryggkotor i första hand) och en duktig massör som komplementerar varandra istället. Kolla med andra hästägare vad för personer de rekommenderar och kolla gärna utbildning och ev legitimation vid första besöket så du slipper "kvacksalvare".
Jag tycker det är bra att göra en årlig "besiktning" av hästen, med tandläkare och equiterapeut. Sedan kan man behöva göra återbesök beroende på hästens status och behov. Första gången kanske hästen behöver tre - fyra behandlingar, sedan kanske den håller sig fint så att nästa årskoll bara blir en geneomgång med småjusteringar. Sedan har jag veterinären att göra en medicinsk bedömning vid den årliga vaccinationen om vi inte ses däremellan.

Du förhindrar svank genom att träna hästen på rätt sätt, så att den höjer ryggen och sänker baken genom att vinkla lederna där, istället för att sänka ryggen och skjuta ifrån med nästan raka bakben. Jag gör det enkelt för mig och rekommenderar en jättebra sida (om du kan läsa på engelska, annars finns det tydliga bilder att kolla på med): http://www.kahlin.net/noir/dressyr

Hästen kan slappna av och aktivera rätt muskler för att bära upp ryttaren någorlunda utan att sänka ryggen - om ryttaren eller utrustningen inte stör den, om hästen är i god fysisk form och inte blivit feltränad tidigare. Ta hjälp av en tränare, sadelutprovare och använd den där equiterapeuten eller massören för att hålla hästens rygg i gott skick.

Viktgräns är en smaksak, iallafall känner jag inte till några "fakta" runt det. Jag tycker inte att man ska sätta för tunga ryttare på en nätt häst eller en rygg man vill stärka, så jag skulle väl rekommendera max 65 kg kanske? Du får se hur hästen reagerar på vikten. Många menar att det inte är några problem om ryttaren är tung, bara den har en bra balans, men hellre då en balanserad lättare ryttare är mitt svar. Om ryttaren är duktig och kan rida hästen i en bra form, och passen inte är för långa så går det nog bra. Men det är då ännu viktigare att värma upp och skritta av avsuttet, dvs att ryttaren leder hästen en stund i skritt, så att tiden på ryggen blir lite mer aktivt arbete. För det blir lätt att hästen sänker ryggen och då utvecklar mer svank, om ryttaren sitter och tynger när musklerna är avslappnade eller stela.

Ok Skrållan, du har långa svar men efter vad jag har läst så skulle jag gärna vilja vara din häst.....
Fattade jag rätt ska man ge loppfröna torra och linfrö kokta??

Ok, tack så jätte mycket!!
:)

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästmänniskan Ni som tagit hjälp vid hästförsäljning- hur har ni löst det praktiskt och ekonomiskt? Har ni skickat iväg hästen till någon som sköter...
Svar
7
· Visningar
3 063
Senast: WBanna
·
Hästhantering Jag har precis (läs i fredags :D), vid 37 års ålder köpt mitt livs första häst. Jag har ridit till och från sedan jag var liten, både på...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 330
Senast: Hellas
·
Hästvård Jag har fått i uppgift och rida en häst nu i några veckor innan den ska åka till sin nya ägare. Grejen är den att hästen är 22år gammal...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Kokosboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30