Ska du ge ett riktigt bra torrfoder, ge Acana, Orijen eller liknande med mkt köttinnehåll. Eukanuba är kanske lättare att hitta, men det har inte mina katter gillat. Köp ett kattungefoder om du kan, det är mindre bitar och en annan sammansättning. MEN katter överlever på en perfekt foderstat. Köp ett bra foder om du kan, välj annars ett som dom tycker om och äter med god aptit. Ett bra foder är ju att föredra om de är dåliga i hull. Om de är dåliga i magen, byt inte foder hit och dit och jag personligen har aldrig givit blötfoder. Men det gör man ju som man vill. De kan ha fri tillgång på torrfoder.
Kattungar äter fast föda från det att de öppnar ögonen och börjar stappla bort till matskålen, så de klarar sig fint utan mamma om de är 10 veckor även om de av andra orsaker borde ha haft henne kvar ytterligare några veckor.
Rumsrenhet lär de sig av mamman. Hon slickar dem när de är små för att stimulera blåsa och tarm och lapar helt enkelt i sig det i samma veva. Sen börjar de själva att gå på låda om de har tillgång till en. Man brukar försöka ha kattungarna på en mindre yta i början, tex komposthage, för att de inte ska komma för långt bort från lådan för då hittar de andra ställen att göra ifrån sig på. Med 10 veckors ungar är det svårare, dom kan man inte låsa in. Så jag hade försökt begränsa deras tillgång till huset genom att hålla dörrar stängda till sovrum och liknande, och sen placerat ut kattlådor på olika ställen och valt en bra sand/strö som de tycker om att gå i.
I övrigt - katter kräver inte mycket enligt min mening. Mina är inte vaccinerade. Om ungarna är 10 veckor kräver de ingen speciell omvårdnad. Förr sålde man kattungar från 8 veckor, sen 10 och idag är det 12 som gäller. Personligen tycker jag att 12 är minimum givetvis, men nu har dessa ungar inget val och de kommer att överleva fint sålänge de är friska och får i sig mat. Jag hade avvaktat ett tag, låtit dom landa och få i sig lite mat. Om jag var orolig efter nån vecka, om de blev slöa eller liknande, så skulle jag åka till veterinär. Men annars hade jag låtit dem få komma till ro hos mig, sett till att de ökade i vikt, avmaskat efter en tid när de var stabila i magen och så.