Hur sköter du din häst/ponny som haft fång?

Kallebus

Trådstartare
Har en liten shettisherre på 7 år som fick fång i höstas.
Gick på lagom kraftigt bete hela sommaren men hamnade på välgödslat bete sista månaden och detta orsakade ett fånganfall.
Ponnyn stod inne på box i tre veckor med strikt diet och mår numera prima.
Jag håller bra koll på fodret och han får enbart ensilage och morötter + halm.

Vågar jag släppa ut honom på bete nu?
Det betet som ev är aktuellt är ett naturbete som inte sett gödning på evigheter (om ens någonsin) ,våtmark med magert gräs.

Jag har haft min förra fångponny på gräshage i alla år och det har funkat bra bara man är försiktig men nu verkar alla tycka att det är självklart att han inte ska gå ut på bete.

Hur hade du gjort?

Sv: Hur sköter du din häst/ponny som haft fång?

Jag hade inte släppt på bete än, jag hade väntat tills det inte är så kallt på nätterna (att medeltempraturen håller sig över ca 15 grader) pga sockret i gräset ökar väldigt mycket när det blir kallt.

Varför ger du morötter?

Jag tänkte inte släppa på bete idag utan om några veckor och det ska bli en rejäl uppgång i temperaturen :)

Han får morötter för att alla andra får pellets och det ska han inte äta men att inte få något i krubban alls är inte populärt så då blir det en liten morot i bitar.

Jag ger linfrökaka som krubbskrammel till mina istället för morötter :)

Jag tror att det på en våtmark kan finnas väldigt många konstiga växter som inte är bra för fånghästar, t.ex. har jag för mig att jag läst att tistlar är sockerrika.

Mina hade fång 2009 och de går aldrig på bete. Torrhö året om.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har haft en foderponny sen mitten på juli. Han hade fång för fyra år sedan (september). Vet ej vilken sorts fång men han har inte...
Svar
2
· Visningar
1 150
Senast: Kicki081
·
Hästvård Jag har en shettis (21 år) som haft fång flera ganger i sitt liv. Första gången när hon var 9 år sen ytterligare gånger då jag inte...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: katja
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 431
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 262
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V