Hur sköta sår?

J

jezzscar

Min gamla dam har haft en period med svullna ben pga att det var så hårt underlag. Hon fick skor med brodd, svullnaden gick ner. Hade henne lindad under tiden hon var svullen, och när hon var bra försökte jag utan lindor. Då fläkte hon upp baksidan på frambenen, en massa små sår. Jag putsade dom med jodopax och höll henne lindad. Såren läkte fint, det var bara småskorpor kvar.

Så igår fick jag den geniala idén att testa några nya skydd, av typ neopren. Tänkte att det skulle ju vara bättre än att hon är lindad hela tiden. Men men...
i morse var benen jättesvullna, och när jag drog med handen över baksidan på benet lossade en stor sårskorpa, typ 4 cm lång och 1-2 cm bred. Antagligen andades skydden inget alls, så det hade blivit fuktigt alltihop.

Så, vad göra? Såret borde ju luftas men hon slår sej m broddarna, antagligen när hon ligger, så om jag inte lindar benet kommer hon ju få fler sår... Konsulterade vet via telefon, han sa att jag skulle lufta det så mycket som möjligt, försöka linda det så löst som möjligt.

Nån som har några bra tips på hur jag ska göra?

Sv: Hur sköta sår?

Måste du ha broddarna på hela tiden?
kan du inte bara ha dom när du rider? eller iallfall ta av dom när du har henne i boxen?
För det är ju antagligen när hon ligger ner i boxen som hon slår sig själv med dom.

Hon har fasta broddar... hela hagen är en enda stor isgata så hon behöver dom verkligen. Hon rids inte, hon är pensionär. 20 år i år.

Åh, jag får inte fram det, vad heter dom?

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 738
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 990
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst lyckas alltid få skrapsår på sina skenben eller kotleder. Hur behandlar ni sån här skrap skador? Det brukar komma lite blod...
Svar
10
· Visningar
3 901
Senast: Fibusen
·
Hästvård Tog in pålle från hagen och det första jag såg var hans svullna framben. Han var märkbart mycket varmare på det benet och värmen gick...
2
Svar
30
· Visningar
12 754
Senast: ztsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar