Hur sköta om laptopen

escodobe

Trådstartare
På bästa sätt? tex skärmen,smuts på tangentbordet osv.
Har just packat upp den ur lådan, och vågar knappt peta på den:love: :o. Bara tanken på att dra omkring med min "darling" På bussar och annat skrämmer mig *s*
Har ett bra virusprogram,brandvägg,laptokryggsäck och har förbjudit mig själv att ha muggar på samma bord.
Men sen? Har hört att bilder kan brännas fast i skärmen om man surfar på samma sida för länge:eek:

Sv: Hur sköta om laptopen

Jag fäller ihop min när den är avstängd, så inte onödigt damm o katthår åker ner i tangentbordet. Torkar av den avstängd med rengöring för tangentbordet, vänder den upp o ner lite försiktigt o skakar en aning, ifall det kommit ner nåt skräp. Skärmen torkar jag bara av med en torr och mjuk trasa, det blir lite damm på den som på alla skärmar.

Använd skärmsläckare så riskerar du ingen fastbränning.... har jag aldrig varit med om, men har släckare som är svart bara.

det är om samma bild är uppe läääääänge som den kan bränna fast, inte om du surfar t.ex. på bukefalos dag ut och dag in, för här växlar du ju bilder hela tiden, olika forum osv. Men om den står med en viss bild uppe exakt hela tiden lr om du har en startsida eller annan internetsida som är uppe och den bara står där och det LÄÄÄÄNGE kan den bränna fast, men det ska mycket till.

Det har hänt på en TV vi har ;) Om man tittar noga "ser" man liksom en bild där även fast man tittar på ett program...

Men på Buke har du ju tex bilden längst upp till vänster som är samma hela tiden (om man inte scrollar eller har stor skärm).
Men för att någonting ska brännas fast på en LCD-skärm så krävs det att samma bild är uppe länge, så bara du slår av datorn en gång per dygn så är det lungt. Och antagligen har du inställt på nåt slags viloläge för att spara på batteriet/energin...

jo du menar den "bukefalos 10 år" eller? Ovanför menyraden? Den kanske skulle kunna bränna, å andra sidan scrollar jag och det gör väl rätt många. Klart att har man en stor skärm behöver man inte scrolla, men på långa trådar borde man behöva det ändå.

Ja man får vara försiktig! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka