Hur sköta man & svans?

S

Solfari

Hej!
Jag undrar om ni har några speciella tips och trix för att sköta om manen och svansen på era hästar?
Man vill ju gärna ha den där böljande långa manen:love:
Men hur sköter ni den dagligdax? Borstar, medel att spreja m.m.?

Anväder idag ett utredningssprej någon gång i veckan. Han har en väldigt tät man och man är ju rädd om varje hårstrå....

Tacksam om det fanns någon på forumet som kan tipsa!

Sv: Hur sköta man & svans?

Jag borstar inte ur manen varje dag, inte ens varje vecka!
Är det lera i manen så får det vara tills det är torrt, då pillar jag bort leran för att minimera slitaget på manen.

cirka 1 gång i månaden går jag igenom manen med pälsglans och vanligt mjuk hårborste, en likadan som jag använder till mitt egna hår. Den som kommer i närheten utav min hästs man med piggborste eller mankam kan också räkna med att får höra både 9 och 10 saker om vad som gör dem dumma i huvudet.. :angel:

Samma gäller svansen, men den försöker jag skölja ur innan ridning om den är väldigt lerig, dvs blöt lera. Annars hanteras svansen på samma sätt som manen.

Min häst har eksem så på sommaren blir det tyvärr mer borstning av man och mer slitage, men vilket också gör att jag är ännu mer petig på vintern..

Finns en super glansspray som heter Canter. Finns bl.a på Granngården.
Jag brukar ha i den ngn gång i veckan/varannan vecka och manen är jättefin! Borstar med rotborste varje dag.

Finns en super glansspray som heter Canter. Finns bl.a på Granngården.
Jag brukar ha i den ngn gång i veckan/varannan vecka och manen är jättefin! Borstar med rotborste varje dag.
Jag andvänder glansspray och rotborste i manen varann dag, och svansen reder jag ut ordentligt en gång i veckan, glansspray och sån borste med långa strå, rotborste varieras med sådan massage borste, med glesa tjocka pinnar liksom...hoppas du förstår min ngt kryptiska beskrivning?!

Jag tycker att hööks man- och svansborste är super! är lite allergisk mot piggborstar..

Har också en sådan, superfin :D

Jag har också i glansspray lite då och då när jag tycker att det behövs, borstar ur manen rätt ofta då han har rätt kort punkfrilla just nu, inbillar mig att det stimulerar blodcirkulationen = växer liiite fortare :angel:
Svansen tar jag ordentligt när det behövs.

Kan även tipsa om ÖB´s glansspray, den är billig och fungerar jättebra tycker jag, ett tips till er som inte vill slänga ut 100-lappar på ngt man bara andvänder ibland ;)

På mitt gamla stall vet jag att de badade hästen med äppelcidervinäger,
detta gjorde man/svans/päls jätteblank och fin!
Vet dock inte hur bra detta är för hästen, men det bör väl vara naturligt..?
Ingen av de hästarna fick klåda eller liknande iaf, tror de osm andvände de badade hästen 1gång/månad ca med vinägern.

Av vinägern? Mjaej tvättar man bara ur det ordnetligt med vatten så :p Men lukten försvinner efter ngn dag när de rullat sig i gyttja och så :p

Om jag borstar man och svans så är det alltid med glansspray! Ett tips när du ska borsta svansen (ja iof manen också) är att snurra den så du bara har topparna osnurrade, så borstar du det och sen snurrar du upp svansen (släpper lite mer) lite grann och borstar det osv... Jag tycker det minskar mkt på slitaget :)

Min pålle är jätterädd för glanssprayen, så jag håller manen i schack genom borstning, fast inte allt för mycket.

Vattar hatade oxå den flaskan, men jag gav mig inte. nu står han som ett ljus. nästan iaf :p

Reder ut man och svans en gång månad med galsspray och en vanlig hårborste

Draumur var skitlöjlig i sommras när jag började ha honom, nu är han härdad och bryr sig inte ett dugg :p
Jag har ignorerat hans "rädsla" (snarare trams) och med tiden har han vant sig. Men då har han aldrig vart sån att han fått panik av sprayflaskan.

Nu tycker han nästan att det är skönt, han gillar att bli borstad i man & svans :)

dränker i päls glans och sedan borstar med mjuk borste. det funkar kalas. sedan även ha svansen flätad vid dåligt väder.

Jag förstår precis! Men glansspray varannan dag?? Låter mkt? Med Canter räcker 1 g/veckan.

Ja, inte riktigt varannan dag, men allfall 2 gånger i vecka,
men egentligen vara mitt glansspray oxå länge det är väl bara jag som är då petig med hennes hår:angel:, vad är det för färg på canterflaskan?

jag tror att hemligheten är att göra så lite som möjligt, åtminstone vid borstningen. Jag borstar aldrig svansen, knappt reder ut den ens. om jag ser ett halmstrå plockar jag ju bort det såklart, men jag försöker röra svansen så lite som möjligt. Ett svanshårstrå är långt och tar god tid på sig att växa ut och om man då drar några tag med piggborsten varje dag, slutar det inte så lyckligt.

En god kost med bra kraftfoder och bra kvalitet på höet i kombination med bra träning är nog det bästa:P

Ett bra Pälsglans ett par ggr i veckan är inte heller fel:) Det är ju inte speciellt kul om svansen krullar ihop sig med dreadlocks full av lera...
Vi tvättar svansarna med glansschampo ca 1g/ månad också, samt har svansarna flätade ute i hagen när vädret är som sämst för att minska borstning och slitage. Men vi är också "bra " på att använda pälsglans dagligen...

Min pålle, som har sommareksem, får aloevera i fodret. Detta gör att hans man och svans växer rekordsnabbt och blir jätte mycket grövre, plus att det minskar hans problem med eksemet på sommaren. Det är rätt dyrt med Aloe men oj vad bra det är :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: bengeten
·
T
Hästvård Hej. Jag har sedan 2 år en D-ponny, som jag köpte som åttaåring. Tidigare har hon gått i avel, och kunde nätt och jämnt grunderna. Vi...
Svar
18
· Visningar
1 756
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur