Hur sköta betalningen?

Sv: Hur sköta betalningen?

På vilken bank kan man återkalla en överföring? Jag har två banker och på dessa går det inte på något sätt att återkalla en överföring...

Jag vet att det går men har inte koll på i vilken bank/er.

Jobbar som socialsekreterare och har varit med om att klienter visat utskrift av kommande överföringar som de sedan dragit tillbaka.

*KL*

Vad är postväxel?
Är det typ som en check? Går inte det att förfalska då? (ska sälja och är livrädd att bli blåst...)

Nej det är inte som en check , en växel är ett bevis på att du har betalat banken x tusen och banken betalar i sin tur x tusen till den som löser in växeln. Inga konton är inblandade. Allt går att förfalska men jag tror att det fortfarande går att ringa banken och fråga om denna växel är på x tusen och ställd på Kalle Person eller Hästförsäjaren.

En växel är inget skumt alls , det är inte samma som check. Den är köpt för pengar.
Om du inte vet hur en växel ser ut så kan du ju gå in på banken och be att få se en.
Falska pengar är inte helt ovanligt, min son blev lurad och satt hos polisen ett tag innan allt löste sig. Han hade fått falska Euro av en "kompis" som han litade på.

Då jag hanterar sedlar i princip varje dag är jag förhoppningsvis bättre på att avgöra ifall en sedel är falsk eller ej. Att bara titta på en postväxel ger ju ingen större rutin på att avgöra ifall den är falsk eller ej.

Skulle det vara falska sedlar så är jag ganska säker på att sedelförfalskning ses betydligt allvarligare på av domstolar än förfalskning av postväxlar. Vilket säkert har en viss avskräckande effekt för den som vill handla med falska sedlar.

Vi kommer sköta det så att en tredjedel av summan får säljaren om hästen går igenom besiktningen, resterande för jag över via internetbank när jag kommer hem

Då jag hanterar sedlar i princip varje dag är jag förhoppningsvis bättre på att avgöra ifall en sedel är falsk eller ej. Att bara titta på en postväxel ger ju ingen större rutin på att avgöra ifall den är falsk eller ej.

Skulle det vara falska sedlar så är jag ganska säker på att sedelförfalskning ses betydligt allvarligare på av domstolar än förfalskning av postväxlar. Vilket säkert har en viss avskräckande effekt för den som vill handla med falska sedlar.

Det är väl bra att du har sån bra syn att du kan avgöra om en sedel är falsk, då borde du se om en växel är falsk också.
Att kolla en växel tar bara ett telefonsamtal .

Inser nu att jag kanske var dumdristig när jag köpte min nuvarande häst... Jag litade på säljaren och överförde summan på hennes konto, åkte och skrev på kontraktet en vecka senare :o Vad riskabelt egentligen, jag kände ju inte henne.

Min första häst var billig, 10.000 kr, den betalade jag kontant på plats.

Bäst är en mindre summa kontant och resten i bank eller postväxel !

Jag har betalt kontant vid hämtning. Samt betalat via bankkonto i förväg och så har de satt hästen på nästa lastbil till mig.

En check begriper jag att man inte accepterar, men en bankväxel får man inte ut med mindre än att beloppet reserveras för den som står på bankväxeln. Skulle man ändå tvivla så går det ju bra att ringa banken och få det bekräftat, bankväxeln stämplas ju med uppgifter för den bank som utfärdat post/bankväxeln.

Jag lämnade handpenning kontant sen satte jag in resten via banköverföring. Hästen stod kvar hos säljaren 1 månad eftersom jag inte hade stallplats innan. Vi hade dock skrivit kontrakt och jag litade på säljaren som var en ridskola bara 4 mil från där jag bor. Hade det varit en privatperson som sålt hade jag inte vågat göra så. Då hade jag kört med postväxel om det är mycket pengar eller kontanter.

Det är väl bra att du har sån bra syn att du kan avgöra om en sedel är falsk, då borde du se om en växel är falsk också.
Att kolla en växel tar bara ett telefonsamtal .

Se bara till att inte ringa numret som står tryckt på postväxeln, utan att man ringer till det nr som står på officiell hemsida eller tfnkatalog.

Förra året var det en kassörska på Forex som blev blåst på 3 miljoner när någon skulle växla in en postväxel. Han fick pengarna insatta på sitt riktiga konto med sin riktiga legitimation men med en falsk växel... hon ringde numret på växeln som såklart gick till en bulvan och inte till banken. Sen kan man ju tycka att man ska vara mer noggran när det handlar om en så stor växel, men...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 668
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka