Hur sköta betalningen?

Hur ska jag på smidigast sätt sköta betalningen på min eventuella framtida häst?
Kommer att närvara vid vet.besiktningen och nuvarande ägare kör hästen dit, sedan ska vi köra den hem. Ska man stå där med kontanter eller ska man höra med nuvarande ägare om en banköverföring kan gå bra?

Sv: Hur sköta betalningen?

Jag skulle ta med mig en check om det handlade om en större summa,alltså över ca 30 000:-,skulle inte jag våga ha i kontanter. Och banköverföring skulle jag inte gå med på heller,för du ska ju inte betala förrens hästen är godkänd och klar,och hon vill ju säkert inte skicka iväg hästen utan att ha fått in pengar. Alt är om du kan göra en telefonöverföring på plats innan ni åker?

Om man inte litar till 100% på den man gör affär med så kan det ju bli lite jobbigt för den som ska få betalt ifall man får ett papper som köparen påstår är en check eller postväxel. Hur ska man som säljare veta at det är ett giltigt papper som har någon som helst täckning?

Så som säljare skulle jag vilja ha kontanter eller att man kan få en bekräftad pengatransaktion genom att göra upp affären inne på en bank t.ex.

Ta med en bärbar dator med mobilt bredband och gör överföringen på plats. Borde ju finnas någon ni kan låna av om varken du eller säljare har mobilt bredband.

Men om man har otur och har olika banker kan ju överföringen ta en dag. Kanske dumt att chansa?

Kontanter beroende på summan, bank- eller postväxel om det är mycket pengar. Som säljare hade jag inte godtagit check och enbart godtagit banköverföring om pengarna omedelbarts visades på mitt eget konto.

I ärlighetens namn kan jag inte minnas hur jag har gjort alla gånger...

12000 bet jag kontant för en.

Fick 16000 insatta på mitt konto i FÖRVÄG av en spek. (De köpte förvisso obesiktat, så de tvekade inte, dock en chansning av dem, jag kunde ju lurat dem...).

35000 köpte jag obesiktat av en vän, förde över till konto, (annorlunda situation då vi kände varandra).

25000 fick jag insatt på konto i efterhand, (jag kunde blivit lurad...)

Sålde transport för större summa, då åkte vi till bank o löste in hans postväxel tillsammans. Finns bank nära kliniken? isf kanske en av dina eventuella medhjälpare kan stanna med hästen o du o säljaren åker iväg en liten stund?

Fråga vad de tänkt sig! De kanske är lika naiva som jag ibland o går med på att du för över i efterhand? Eller om de har en superlösning?

Paypal eller nåt liknande har jag aldrig använt, kan de ta så stora summor? Kan man själv "aktivera" en sån betalning när man godkänner affären, eller sköts det via utlämningsstället när man handlar nåt via t ex tradera?

Vi använder uteslutande bankväxel. Det är rätt tråkigt att stå med falska sedlar om det är mycket pengar (ja, det är faktiskt inte så ovanligt som folk tror).

Alternativet är att pengarna är på säljarens konto INNAN hästen/varan hämtas. Att överföringen är på väg är ingen garanti, den går att stoppa. Pengarna på kontot innan avhämtning.

När jag köpt så har jag girerat, men den hästen stod kvar hos säljaren på bete.
När jag sålt har jag antingen sett till att pengarna är på konto innan jag lämnat hästen eller fått dem kontant.

Vi körde ganska långt för att hämta pållen, ca 30 mil. Men vi tog med dosan till vårt bankkonto, lånade sedan säljarens dator och på det viset förde över pengarna när besiktningen var avklarad. Inga postväxlar eller kontanter.

S.

Om man inte litar till 100% på den man gör affär med så kan det ju bli lite jobbigt för den som ska få betalt ifall man får ett papper som köparen påstår är en check eller postväxel. Hur ska man som säljare veta at det är ett giltigt papper som har någon som helst täckning?

Så som säljare skulle jag vilja ha kontanter eller att man kan få en bekräftad pengatransaktion genom att göra upp affären inne på en bank t.ex.

En växel är inget skumt alls , det är inte samma som check. Den är köpt för pengar.
Om du inte vet hur en växel ser ut så kan du ju gå in på banken och be att få se en.
Falska pengar är inte helt ovanligt, min son blev lurad och satt hos polisen ett tag innan allt löste sig. Han hade fått falska Euro av en "kompis" som han litade på.

min sista häst jag köpte lade jag 10 000:-i handpenning på, insatt på säljarens konto, resterande betalade jag med postväxel när jag hämtade honom.
En postväxel är som kontanter, dvs du kan inte ställa ut en PV om du inte har den summan på ditt konto, och samma summa blir reserverad, dvs som ett kontantuttag på ditt konto så du kan inte spendera pengarna utan dom tillhör den som står på postväxeln.
Så postväxel är jättesmidigt så man slipper hantera kontanter eller släpa med sig dator eller sånt tjafs :)

Har man inte samma bank är detta ett väldigt osäkert förfarande för säljaren som ju ska ha pengarna. Innan pengarna syns på mottagarens konto är det lätt att återkalla uppdraget och på så sätt snuva mottagaren på pengarna.

Hur ska jag på smidigast sätt sköta betalningen på min eventuella framtida häst?
Kommer att närvara vid vet.besiktningen och nuvarande ägare kör hästen dit, sedan ska vi köra den hem. Ska man stå där med kontanter eller ska man höra med nuvarande ägare om en banköverföring kan gå bra?

När jag köpte pålle så åkte säljaren med henne till kliniken.
Hon stog för besiktningen och jag stog för röntgen som jag begärde.
Sedan tog säljaren med sig hästen hem igen och jag hämtade henne dagen efter.
Så här i efterhand fattar jag inte varför vi gjorde så.. :confused:
Jag betalade med en postväxel - iaf en del av summan.
Resten hade jag med mig i kontanter.
Nu bodde vi ju visserligen bara ett par mil i från varandra och hade gemensamma bekanta även om vi inte kände varandra från början..

På vilken bank kan man återkalla en överföring? Jag har två banker och på dessa går det inte på något sätt att återkalla en överföring...

Postväxel använder jag mig av så fort jag ska köpa något (över 10.000).

Fick det rekomendetrat av banken att man ska ta ut postväxlet till sig själv. Sen skriva på baksidan att den överlåtes till köparens namn och skriva under själv. Annars e det lite struligare att lösa in den igen om den inte blir ett köp(vilket hände med en jag skulle köpa). Då kan bara köparen lösa in den.

så gör vi alltid, absolut smidigast.
När jag senast sålde häst fick jag betalt i 500 kronor sedlar, 50 000... Det kändes lite udda.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 619
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 668
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka